Prošle godine u jednoj od nekoliko kolumni koje su se bavile putarskim (ne)zgodama napisasmo – drumovi će poželet putara, a putara nigde biti neće. Kad se ovih dana ova najava ostvari u elementarnom obliku.

U „nenajavljenu posetu“ deonici puta Ub – Lajkovac u okviru Koridora XI stigla ministarka. Umesto desetina, dočekalo je desetak radnika. Nekada, od Potemkinovih do ing. Mrkonjićevih sela i puteva, pravilo se i gradilo preko noći, makar to bile zgrade od kartona, samo da bi vladari i vladarke koji dolaze u najavljene posete bili oduševljeni, ili bar prijatno iznenađeni dostignućima. Sada sve obratno (taman za našu „obrnutu ekonomiju). Ide se u „nenajavljene posete“, kojima je cilj da stanje na terenu bude što lošije, da zvaničnici izgrde i zaprete i da sve uveče bude prikazano na javnom servisu i ostalim elektronskim medijima, a sutradan na naslovnim stranama novina.

Da je ministarka prvo pročitala punu arhivu putarskih apela, molbi, zahteva i pretnji da dobiju posao i da im se plati urađeno, ili da je makar čitala naše kolumne, sve bi bilo drugačije. Znala bi da putari odavno dišu na „škrge“ (kako je to nedavno, u razgovoru sa putarima i građevinarima, ustanovio i priznao „prvi među jednakima“). Ne bi joj na pamet palo da „lovi“ putare. Zato da se podsetimo nekih činjenica.

Putari su „dodirnuli dno“ (zbog nemanja posla i neplaćanja), iako je putarski dinar osvedočeni ekonomski multiplikator. Em višestruko povećava tražnju i zaposlenost, em dovodi potencijalne investitore do „nacionalnih resursa“. (1) Pomalo nespretnom (neki pominju i korupciju) politikom stranci su dobili kapitalne projekte, a naši (iako rade po Rusiji, Alžiru i drugim zemljama) su „srećni“ ako budu makar podizvođači. Kako neko reče – stranci skidaju kajmak, a našima skidaju g…(2) Sa ranijeg izvornog finansiranja održavanja puteva (putarina i procenat akcize) prešlo se na posredno. Cela akciza na gorivo ide u državni budžet, pa onda država putarima „udeljuje“ subvencije. Tako se od 277 miliona evra 2006, preko 200 u 2010. godini stiglo do 90 u 2013. godini. (3) Kao i u drugim sferama, i ono malo i nedovoljno para je dokrajčila i devastirala partokratija. Politički direktori, pola ministara hoće svoj koridor, dva javna preduzeća za istu stvar (Putevi Srbije i Koridori), i još mnogo štošta (4).

Od mnogobrojnih lekova, pominjemo samo četiri glavna, o kojima su se, krajem prošle godine, složili svi glavni akteri putarskih problema. (1) Hitno doneti jedinstvene (a ne političke ili „patriotske“) planove i strategije razvoja mreže koridora i državnih puteva (prema gustini saobraćaja i mogućnostima države, a ne „željama“ ministara i predsednika). (2) Ukinuti hitno i po svaku cenu partokratiju na svim nivoima (uključujući i komandovanje – jedno ministarstvo i jedno javno preduzeće). (3) Vratiti izvorno finansiranje održavanja mreže državnih puteva – putarine i procenat akcize, a otvoriti sva vrata za strane koncesije. (4) Napraviti formalno-pravni ambijent za učešće (preostalih) domaćih putara i eliminisanje damping i predatorskih ponuda stranih izvođača (Alpina je najbolji primer).

Nego da mi na kraju, iskreno i dobronamerno posavetujemo ministarku. (By the way, ionako smo našu kolumnu samoproglasili Institutom za pripremu ekonomskih mera Vlade i besplatne savete, jer su sve do sada najavljene mere, „naše“). Dakle, prvo skočite pa kažite „hop“. Vi ste kao ministarka i ekspert za energetiku stajali u mestu i sve vreme vikali „hop, hop“. Prvi „hop“ za Bajata i Energogas, drugi za EPS, treći za „strujnu mafiju“, četvrti za Hamovića i Lazarevića, peti za Ruse i NIS. Sad svi oni Vama uzvraćaju“hop“. Jer su svi ostali „svoji na svome“, osim što su Vas preko noći „prekomponovali“ iz svoje struke. Kažu da su „braća Rusi“ to zahtevali. Svejedno, jer uglavnom Vama nisu dali da „skočite“ (usput napominjemo da se naša „obrnuta ekonomija“ slagala sa vama u pogledu NIS-a i Rusa). Tako da su oni mnogobrojni i učestali „hop, hop, hop“ ostali bez učinka. Zato polako po klizavim drumovima. Idite nenajavljeno, ali bez kamera. Gledajte, pričajte i zapisujte. Kamere pozovite kad sklopite sopstvenu sliku putarskih (ne)zgoda. Sigurno ćete tada obilaziti puteve i radove skrušeno a ne slavodobitno, jer ćete znati pravo stanje. Koje traži izvinjenje države prema putarima i konkretnu dugoročnu pomoć i razumevanje. Umesto „treniranja strogoće“ i manifestacije političke moći.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari