Kolateralna šteta 1Gojko Vlaović Foto: Miroslav Dragojević

Shodno tome, odmah po buđenju u subotu sam počeo da razmišljam o tome kako ću kvalitetno provesti slobodno vreme tog i narednog dana.

Tokom vikenda obavljam određene rutinske obaveze međutim one ne mogu da ispune svih 48 sati a čoveku je potrebna razonoda.

Napolju je bilo sunčano međutim temperatura je bila niža nego prethodnih dana i duvao je vetar.

Dakle, uslovi za šetnju ili sedenje u parku nisu bili baš najidealniji. Posle kraćeg razmišljanja, smislio sam da posle doručka odem do Njegoševe i u radnji „Zlatiborac“ kupim meni omiljene duvan čvarke.

Izašao sam iz stana i čim sam se obreo u vozilu GSP začio sam „dobar dan, vašu kartu molim“.

Okrenuo sam se prema kontroloru i dao mu svoju kartu koju mi je on posle provere vratio. Istovremeno se mogao čuti razgovor između kontrolorke i mladića koji nije imao kartu ali istovremeno nije želeo da pokaže svoje dokumente i plati kaznu.

Kad se vozilo približilo sledećoj stanici, kontrolorka je od mladića zatražila da napusti autobus.

Naslonila se na vrata i doviknula vozaču da ne kreće sa stanice dok putnik bez karte ne napusti vozilo. Sve je to potrajalo neko vreme, jer je mladić u početku odbijao da izađe, ali je na kraju ipak napustio autobus.

Međutim, svega nekoliko trenutaka nakon što su kontrolori izašli on se ponovo vratio u autobus i nastavio svoje putovanje.

Kontrolori Bus plusa veoma često, iako na to nemaju pravo, zadržavaju vozilo da krene jer putnik koji nema kartu ne želi da ga napusti.

Zbog prekršaja koji na taj način čine ispaštaju putnici sa kartama koji postaju „kolateralna šteta“ kontrolora nesposobnih da se izbore sa švercerima u prevozu.

Zaposleni u službi Bus plus sistema koji naplaćuju karte nisu ti koji odlučuje o tome kada će vozilo javnog gradskog prevoza napustiti stanicu na kojoj je nalazi. Isto tako, vozač javnog gradskog prevoza takođe nema pravo da bez potrebe zadržava vozilo na stanici niti da asistira kontrolorima u pokušaju izbacivanja putnika bez karte.

Ipak, to se nažalost dešava. Niko nema pravo da oduzima dragoceno vreme putnika koji su platili vožnju samo zato što kontrolori Bus plusa nisu sposobni da iz vozila izbace osobu bez karte.

Njihova nemoć nije problem putnika i kontrolori nemaju nikakvo pravo da zloupotrebljavaju svoju poziciju. Vozači u javnom gradskom saobraćaju takođe. Iz svega se da zaključiti da je zadržavanje vozila na stanici pored toga što je kršenje propisa istovremeno i neučinkovito jer se šverceri čim kontrola izađe iz vozila vrate u isto.

Neki odbiju da ga uopšte napuste pa putnici sa kartama i po nekoliko minuta čekaju na stanici umesto da koriste uslugu koju su nimalo jeftino platili.

Konkretan primer jasno ukazuje na prednost i potrebu uvođenja besplatnog saobraćaja, finansiranog iz sredstava Grada Beograda. Naime, da je javni prevoz besplatan, zadržavanja putnika na stanici zbog izbacivanja onih bez karte ne bi ni bilo.