Nova pravila biće jalova 1Foto: Luca Marziale / Danas

Nakon što je Grad Beograd odlučio da raskine ugovor sa Kentkartom, firmom koja je obavljala naplatu karata u javnom prevozu, planirane su određene izmene u načinu njegovog funkcionisanja.

Tako će umesto Kentkarta, naplatu karata obavljati gradsko preduzeće o čijem osnivanju je odluka već doneta. Takođe, kako poručuju nadležni u Beogradu povećaće se broj kontrolora u gradskom prevozu.

Doći će i do pomeranja aparata za overu karata. Oni će biti pozicionirani kod prvih vrata zbog čega će putnici biti usmeravani da kroz njih ulaze u vozila. U medijima se moglo pročitati da će vozač kontrolisati da li putnici koji ulaze validiraju svoje karte te će na taj način navodno švercovanje biti iskorenjeno.

Nadležni tvrde bi ulaskom na prednja a izlaskom na druga vrata bila postignuta brža izmena putnika i da bi to, pored drugih mera koje se planiraju, dovelo do povećanja komfora korisnika javnog prevoza.

Kao primer uspešnog funkcionisanja ulaska putnika na prednja vrata navode se Novi Sad i Subotica gde se to pravilo primenjuje i gotovo u potpunosti poštuje.

Jasno je da nadležni u Beogradu, razmišljajući o ovakvim izmenama pokušavaju da poboljšaju naplatu karata u javnom prevozu i istraže reakciju javnog mnjenja o najavljenim promenama.

Utisak onih koji imaju bar površno iskustvo kada je reč o korišćenju javnog prevoza u Beogradu je da će planirano biti gotovo nemoguće sprovesti sa reči u dela.

Navođenje Novog Sada i Subotice kao primera da je moguće organizovati ulazak putnika u vozilo samo kroz prednja vrata je pogrešno jer se zaboravlja činjenica da javni saobraćaj u glavnom gradu Srbije koristi više od 800 hiljada putnika što u dva pomenuta grada nije slučaj.

Teško je očekivati da bi vozač mogao da bude taj koji bi kontrolisao da li putnici koji ulaze validiraju karte ili ne. Prvo, oni koji imaju pretplatne karte nisu dužni da ih validiraju. Dodatna provera bi oduzela dragoceno vreme jer putnici žure na svoja radna mesta, fakultete i škole. Pored toga što bi usporila ulazak u vozilo kontrola bi na žalost dovodila i do konfliktnih situacija jer postoje i oni koji kartu ne bi hteli da pokažu. Navike se teško menjaju pa je za pretpostaviti i to da bi značajan broj putnika i dalje ulazio na ostala a ne samo na prednja vrata.

Shodno tome, jasno je da u takvoj situaciji priča o bržem protoku putnika i komfornijoj vožnji pada u vodu.

S obzirom na to da se nalazimo u ekonomskoj krizi i to u zemlji gde su plate među najnižima a stopa nezaposlenosti među najvišim u Evropi teško je očekivati da bi i povećan broj kontrolora mogao da obezbedi bolju naplatu karata. Nadležni moraju da pogledaju istini u oči te da prihvate činjenicu da je za mnoge kategorije stanovništva plaćanje javnog prevoza postalo luksuz.

Stoga, jedino održivo rešenje je da bude besplatan, odnosno da se finansira taksama kompanija koje posluju u Beogradu i ostvaruju unosne profite.

Stavovi autora u rubrici Dijalog ne odražavaju nužno uređivačku politiku Danasa.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.