
Strasti su se samo na prvi pogled stišale. Pukotina nepoverenja nije se smanjila. Naprotiv, tiho se širi. Vlast i ozbiljan biznis ne žive više u ljubavi i sve manje dele iste vrednosti. To je loše po Srbiju.
Ako neko veruje da je slučaj rešen tako što je gurnut pod tepih, grdno se vara. Taj dan treba upamtiti. Možda će se nekome učiniti da je to bila sitnica, da su psi od slame ceremonijalno režali i da se ništa strašno nije dogodilo.
Ali… Tog dana vlast je javno i divljački nasrnula na poslovnu zajednicu, s namerom da demonstrira sirovu moć i stavi do znanja ko je gazda u kući.
Smišljeno personalizovana žrtva bio je Dragan Filipović, izvršni direktor Đenerali osiguranja. Njegovo građansko pravo da iskaže svoj stav o određenoj društvenoj pojavi vlast je iskoristila da se obračuna s italijanskom kompanijom koju Filipović vodi u Srbiji.
U tom obračunu kukavički su (opet) podmetnuti tabolidi s njihovim razularenim uličarskim blebetanjem koje se svodi na primitivnu tezu da su Filipović i Đenerali neviđeno zlo što ruše vlast od koje žive u Srbiji. Elem, poruka je: jezik za zube ili sledi gvozdena pesnica režima. Bila je to zlokobna pretnja i nasilni pokušaj disciplinovanja biznisa koji nisu pod kontrolom vlasti.
Režiseri ove pučke predstave prevideli su neke značajne činjenice.
Najpre, Đenerali nije „tamo neka“ firma tipa Any textile, Tončev gradnja, Fristajler, Bauvesen, ili Eureka bar. Đenerali je treća po veličini osiguravajuća kompanija u Evropi, s bruto premijom od 85 milijardi evra (što je godišnji bruto domaći proizvod Srbije), koja je pre 20 godina kupila većinski paket Delta osiguranja i od tada svojim stabilnim poslovanjem doprinosi dobrom poslovnom ambijentu u Srbiji.
Poslovna moć i uticaj na ekonomske prilike kompanije Assicurazioni Generali su veliki u svakoj državi Evrope i sveta gde ima svoje firme-kćerke. To je retka firma iz evropske i svetske elitne lige biznisa koja tako dugo posluje u Srbiji. Njen uticaj na srpsku ekonomiju daleko prevazilazi poslovne aranžmane s državom i njenim organizacijama (kako to žele da predstave režimski tabloidi).
Đenerali nije došao u Srbiju pogodbom u četiri oka s aktuelnim predsednikom (kao što je to slučaj s kineskim, turskim i bliskoistočnim firmama) i nije dobio nikakve državne subvencije da bi bio u obavezi da predsedniku vraća dugove i da mora da igra po pravilima koje on propisuje kao neovlašćeno lice.
Napad na Đenerali bio je pucanj režima u vlastitu glavu. Reakcija dela poslovne zajednice koja se solidarisala s Filipovićem i Đeneralijem bila je ozbiljan šamar i opominjuća poruka režimu.
Moćna organizacija Savet stranih investitora (FIC) preko svog izvršnog direktora poručila je da „tabloidno targetiranje korporativnih menadžera može uticati na odluke drugih kompanija o tome da li da investiraju u Srbiji ili ne… Sve što smo godinama ulagali da Srbija postane sjajno mesto za investiranje vrlo brzo može da se poremeti, jer se bilo kakva neprijatnost koja se desi jednoj kompaniji, može odraziti na poslovne odluke drugih kompanija“.
Više od 130 stranih kompanija okupljenih u FIC-u nisu želele da ćute na zlo koje je zakucalo na vrata Đeneralija, jer se plaše da bi to isto zlo sutra moglo da pokuca i na njihova vrata. To zlo suprotno je od onoga za šta se 20 godina zalažu članice FIC-a: predvidivo, konkurentno i održivo poslovno okruženje kroz otvoreni dijalog s vlastima i drugim društvenim akterima. U poruci Saveta stranih investitora nema nikakve dvosmislenosti.
I nema dileme na koju je adresu upućena. I Komora italijansko-srpskih privrednika i asocijacija italijanskih industrijalaca Konfindustrija osudili su napade na Đenerali. Srpska asocijacija menadžera (SAM) smatra da tabloidno targetiranje ugrožava profesionalni integritet svih menadžera u Srbiji, koji su jedni od nosilaca privrednog i društvenog razvoja i vrednosti na kojima počiva uređen poslovni svet – integritet, odgovornost i etičko delovanje.
„Povezivanje ličnih aktivnosti menadžera sa poslovnim ulogama je neosnovano i štetno, i ozbiljno narušava demokratske i profesionalne standarde“, kaže se u saopštenju SAM-a.
Više od bilo čijeg reagovanja odjeknulo je odbijanje da reaguju dve organizacije koje su, po prirodi svoje delatnosti, morale da se oglase – Udruženja osiguravača i Privredne komore Srbije. Kompanija Đenerali obratila se i jednoj i drugoj organizaciji, da osude napad kojim se narušava njen ugled.
Odgovor je bio – odbijanje. Takav odgovor sve govori o kvalitetu institucija koje čine poslovni ambijent u Srbiji. Zbog takvog odgovora, Đenerali se povukao iz rada svih organa ovih organizacija, a Filipović sa svih funkcija u njima. Privredna komora obaveštena je da Đenerali prestaje da joj dostavlja bilo kakve poslovne podatke i da više ne učestvuje u istraživanjima koja sprovodi Komora.
Za jednu državu nije svejedno kad joj kompanija takvog profila i reputacije kao što je Đenerali odgovori na ovakav način. Nije joj svejedno i kad udruženja poput FIC-a, Konfindustrija i SAM stanu uz Đenerali. I kad Privredna komora odbije da učestvuje u odbrani svoje članice.
Da bi spasila vlastiti obraz vlast je morala da reaguje, ali je indikativno da nije. Morala je ako joj je stalo do ugleda Srbije u poslovnom svetu. Morao je da reaguje predsednik države i javno ukori svoje pse od slame za nepristojnost i nevaspitanje. Odsustvo prekora otkriva adresu s koje je orkestrirana kampanja protiv Đeneralija.
Nesmotren atak na Đenerali ozbiljno je narušio poverenje poslovnih krugova u politiku koju vodi predsednik države. A narušeno poverenje je kao narušeno zdravlje – polako i neminovno erodira jer mu nema leka. Sledi ledeno doba u domaćoj poslovnoj klimi. Svetske kompanije prate te „klimatske promene“ u Srbiji i kad im postane suviše hladno, odleteće u toplije krajeve.
U tom slučaju privreda Srbije ostaje bez pouzdanog partnera u važnom segmentu poslovanja kakav je industrija osiguranja. Greše oni koji veruju da se neće ništa dogoditi ako Đenerali smanji svoje poslovne aktivnosti u Srbiji ili se povuče sa srpskog tržišta jer će, navodno, u taj prostor uskočiti neka druga strana firma ili državno Dunav osiguranje. To godinama ruinirano državno preduzeće baš nikad neće moći da dostigne rejting Đeneralija. Kao što ni ostali strani igrači na tržištu osiguranja u Srbiji nisu kalibar Đeneralija.
Stavovi autora u rubrici Dijalog ne odražavaju nužno uređivačku politiku Danasa.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.