Iako sam dosta drugačije zamišljao tu deceniju, lepršavije i sretnije, kao što i uostalom dolikuje stasalom tinejdžeru, bilo mi je suđeno da je provedem u turbulentnim i teškim godinama, čiji efekti su vidljivi i danas. I ostaće tako još neko vreme.

Svake godine u ovo vreme setimo se devetog marta.

Tako je bilo i sada, iako je od onog devetog marta prošlo 26 godine, a stvari i akteri se promenili, taj datum i dalje ostaje urezan kao vidljiv podsetnik na početak raspada sistema vrednosti, ratova, sankcija i ostalog besmisla poznatih kao devedesete.

Te prve velike demonstracije protiv establišmenta, bile su ujedno i moje prve velike i najavile godine provedene na ulici.

Iako sam dosta drugačije zamišljao tu deceniju, lepršavije i sretnije, kao što i usotalom dolikuje stasalom tinejdžeru, bilo mi je suđeno da je provedem u turbulentnim i teškim godinama, čiji efekti su vidljivi i danas. I ostaće tako još neko vreme.

Povodi za “uličarenje” su bili razni, ali najčešće vezani za politiku, odnosno borbi za slobodu.

Redom su se nizali: Slavni deveti mart, izuzetne studentske demonstracije iza toga, Rimtutituki šetnja (na kojoj nisam bio), po pravilu malobrojni antiratni protesti, novi studentski protest 92, sedmodnevni Vidovdanski sabor 1992, pucanje ispred Skupštine 1993, četvoromesečni festival demokratije i slobode poznat kao Velike demonstracije 1996/97, pa kolaps opozcije na mitingu avgusta 1999, trodnevno batinanje i zatvaranje medija u maju 2000.…i tako dosta puta. Bilo ih svake godine.

Međutim, i druge stvari koje su činile život, bile su u više ili manje u vezi sa pomenutom politikom i terale su nas da budemo na ulici – mestu koje nam preostalo.

Poput neimaštine/bede oličenim u hiperinflaciji koja je obesmišljavala vrednost novca u roku od svega par sati, zatim, gubitak mnogih kvalitetnih sadržaja koji su bili uobičajeni, užasan tv program na kome se moglo birati između ratno-huškačkog programa i narodnjaka. Ponuda koju je najbolje bilo bojkotovati, i izaći napolje…. Na ulicu.

Pogotovo ako ste tada tinejdžer, školarac, znači mlad čovek praznog džepa bez želje da bude kriminalac.

Ali opet želite da živite i uživate, iako još uvek nesvesni da ono kako ste očekivali da će se razvijati vaš život je trajno nestalo. Prelaz iz toga da smo deo sveta, u to da smo deo geta. Muzički rečeno sa Stone Rosesa na Cecu. No, takav nam je “grah pao”, a trebalo je živeti. U ovom slučaju na ulici.

Osim parkova, logičan izbor tih dana bili su dragstori, pogotovo oni 24/7.

Bila su to mesta okupljanja koje smo mogli sebi da priuštimo i da se družimo. Mesto gde se okupljala mlada buntovna ekipa. Tih godina je oko dragstora obitavala verovatno i najobrazovanija ekipa ikada.

Srednjoškolci, studenti, umetnici, navijači, pankeri, metalci, korovci, bajkeri… znali su da od “dradže” naprave centralno mesto izlaska sa svim onim što nosi dobar provod smeh, priču, piće…I divan osećaj slobode.

Neki od dragstora su bili pravi mali kulturni centri/radionice/klubovi poput prve sezone Orbala ili Manijaka gde su svirke bile normalna stvar.

Ko se ne seća dragstorske elite: Orbala, Sezama, Trajka, Sanje di Gianny, Manijaka, pa onog u Zetskoj…taj nije izlazio u grad.

Međutim nije ulica bila sigurno mesto. Osim otvoreno neprijateljske policije zbog čijeg ponašanja iz tog perioda i dan-danas imam gard i nelagodu kad ih vidim, početkom 90ih pojavili su se i dizelaši.

Oni su bili i ostali simbol devedesetih.

Ovi ljudi bizarnih estetskih nazora imali su običaj svojstven njihovoj sorti da mrze i uništavaju ono što je drugačije i da napadaju u čoporu kad su brojniji. Gotovo svako iz generacije imao je problema sa dizelašima, pa i ja. Bilo ih je mnogo, bili su svuda i iskreno sam ih mrzeo.

Bilo je mesta koja su obilazili poput SKC-a, gde su ujedinjene snage pankera, skinsa, padavičara i inih zaboravile na međusobne razlike i držale teritoriju oko SKC-a bez upliva dizela. Ono što je tada činilo razliku jeste da su se u toj gradskoj ekipi nalazili i navijači. Taman da se dizeli malo zamisle i po pravilu nas zaobiđu.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=OCl1JrAeDSg?ecver=1]

Pomenuti navijači su tada bili redovan deo gradskog miljea, da ne kažem folkora 🙂 . Za razliku od danas kada se prepoznaju po uniformisanosti – napumpani mišići, tetovaže, ekstremni nacionallizam, veliki broj krivičnih prijava, tih dana je na tribinama vladala vidljivija različitost.

Nije bilo čudno da posle neke tekme, “pola tribine” vidite na Akademiji, Industriji ili Omenu. Jedan takav, zapalio je prvu baklju na legendarnom prvom koncertu Prodidžija 1995. u Pioniru. Takođe nije bilo neobično da neko sa severa ili juga gotivi Građanski savez ili SDU. Na tribini je bilo važno da budeš uz svoj klub, a ovo su bile različitosti koje su se prihvatale.

Iako sastavni deo ulica, tribine su bile i mesto pobune protiv režima. Jedno do retkih mesta gde se moglo slobodnije kritikovati, da osetiš da si među svojima, da prozivaš establišment ali i likove poput Arkana koji su svoj način poslovanja, a to je kriminal, primenjivali sredinom devedesetih i u fudbalu.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=4fn6KcXAr0g?ecver=1]

Ipak, trebalo je hrabrosti za ovo, pogotovo krajem devedesetih kada smo došli do toga da režimska policija repetira pištolje po tribini, ne zbog nekog klasičnog huliganskog ispada, već zbog “Spasi Srbiju i ubij se…”.

U svakom slučaju veliki ulozi su postavljani za izgovoreno. Ipak bio je to ulog za koji smo verovali da vredi rizikovati.

Kad su se završile devedesete, tačnije 5. oktobra 2000. godine mislio sam da je iza mene najgori deo mog života, što i dalje mislim. No, sa godinama uhvatio sam se u paradoksu sentimentalnog sećanja na paklene godine. Kako, zašto, ne znam, valjda ružne stvari same od sebe padaju u zaborav, a čovek se seća onih lepih kojih je svakako bilo.

Posmatrajući strogo racionalno, 90e, a naročito početak, nosile su inerciju prethodnih srećnijih decenija, a u zemlji je bila većina od nekoliko stotina hiljada mladih i obrazovanih koji su kasnijim godinama napustili zemlju.

Neko će reći bilo je to vaše vreme. Jeste, bilo je to naše vreme, tj. naše mladosti/ludosti i to je fakat.

Kao što je danas fakat ok da se čovek olako proda. A fakat je da je to onda bilo mnogo teže. Pitajte kako su se proveli oni koji su se kreveljili usred tamnog vilajeta zvanog Srbija sa “Jul je kul” spotom i da li im je ikada više palo na pamet da pevaju za zlikovce. Ili Nemanja poznat i kao “svinja” Đorđević koji nije mogao tek tako da se prošeta svojim krajem, jer se prodao…

Detalji koji dosta opisuju tadašnje stanje.

Bez obzira što tih godina nije bilo skoro ničega na rafovima prodavnica, neimaština je bila normalna, kao i mobilizacija, dok su čokolade bile samo sećanje od pre nekoliko godina. Bez obzira što diploma nije vredela, benzin na ulici se točio za 5-6 maraka, a na nas su sa Zapada gledali uniformisano kao na egzotične i krvožedne životinje. Bez obzira što su nam odsekli korenje, morali smo da preživimo.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=6go8Q6tsNus?ecver=1]

Bila je to, kako se kaže, škola života. A uz dozu patetike, ali i romantike tvrdim da je to bilo vreme borbe za slobodu uz građenje stavova i vrednosti. Verovali smo da ćemo pobediti (narodnu muziku) i na manje nismo hteli da pristanemo. I uprkos onima što su izdali, pobedili smo.

Ponavljam, naivno i idealizovano, ali jesmo. Makar, za sebe. Meni nije žao.

Bez obzira što su danas neke stvari slične, a neretko i iste. Njuške i vrednosti su gotovo identične, nacionalizam je malo skrajnut, ali je zamenjen diktatom krupnog kapitala, pravo se zloupotrebljava, policija radi samo po diktatu režima, dok ljudi ponovo u hiljadama odlaze…Srećom nema rata.

Posle svega, logično se nameće pitanje da li je opet vreme za ulicu?

Ili je pitanje izlišno?

Bilo kako bilo, sigurno je samo da je budućnost po pravilu mnogo kreativnija od bilo kog pa i neverovatnog scenarija.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=8de2W3rtZsA?ecver=1]

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari