Savamala u Novom Pazaru 1

„Slučaj“ koji je uzrujao Novopazarce, nazvan je „Savamala u Novom Pazaru“. Neki Novopazarci su na društvenim mrežama, kao krivce naveli „fantome pod ahmedijama“, po kapama koje nose muslimanski sveštenici. Istog dana je održan protest kome je prisustvovalo oko hiljadu Novopazaraca.

Podržavaju Dugopoljca, kritikuju Islamsku zajednicu, njene bivše i sadašnje čelnike. Čak su i kamenice navodno letele ka sedištu ove verske zajednice. Dugopoljac i njegova porodica za rušenje su okrivili Islamsku zajednicu u Srbiji (IZ) i prozvali nekadašnjeg muftiju, sada poslanika Skupštine Srbije Stranke pravde i pomirenja Muamera Zukorlića.

Tvrde da je njihova porodica lokal kupila pre 50-ak godina, generacijama rade kao berberi i frizeri. Poslednjih godina, IZ koja tvrdi da je lokal podignut na parceli koja kao vakuf (zadužbina) njima pripada, tražila je od Dugopoljca da se iseli. On odbio, angažovao advokata, slučaj stigao do suda. Pre presude, stigao bager.

Imamo, znači, dve verzije. Dugopoljac tvrdi da je lokal legalan i njegovo vlasništvo. IZ ga demantuje, tvrdeći da je reč o nelegalno podignutom objektu na vakufskom zemljištu i da je njihova „građevinska služba“ morala da ga sruši, pošto je odbio sve njihove predloge za dogovor. Verska zajednica ima „građevinsku službu“ koja verovatno gradi, a, po potrebi, ruši?

Svaka čast, braćo po veri. Mislila sam da inspekcija i sud odlučuju šta je nelegalni objekat i da onda šalju nadležne građevinske službe, uz policijsku pratnju, ako treba, da ruše.

Može, očigledno, drugačije i brže.

Prozvani Zukorlić tvrdi da nema veze sa rušenjem, ali je apelovao na IZ da se dogovori sa Dugopoljcem i pomogne porodici. Ovakav slučaj mu pred izbore sigurno nije potreban.

Muftija Mevlud Dudić izjavio da je IZ odlučna u odbrani svojih prava i imovine, ali da će pravično obešteti Dugopoljca. Ponudili mu nov lokal na korišćenje i pomoć u opremanju. „Misija IZ je da štiti i unapređuje vakufe, ali i da pomaže pripadnicima IZ i svim ljudima“, navode u saopštenju.

Šta ja mislim, šta smatram o ovom „slučaju“ u mom rodnom kraju? Indikativan je jer pokazuje da u Srbiji nadležni ne rade svoj posao. Umesto što je „građevinska služba“ verske zajednice srušila navedeni lokal, zar to nije trebalo država da uradi?

Naravno, ukoliko je nelegalan. Pored toga, može IZ formalno da bude u pravu, zemljište na kome je podignut lokal verovatno je vakufsko, ali čim je srušen pod okriljem noći i bez sudske odluke, nisu čista posla. IZ koja se decenijama bori za vraćanje imovine oduzete posle Drugog svetskog rata, koja je godinama imala probleme sa vlastima u Beogradu. ne bi trebalo da zbog svojih prava „gazi“ tuđa.

Nije, čini mi se, ljudski. Time ni muslimanski. Zar verske zajednice, islamska i ostale, ne bi trebalo da imaju više obzira prema mukama i potrebama svog „stada“? U Novom Pazaru ruše frizersko-berbersku radnju, od koje decenijama živi jedna porodica, u beogradskom naselju Stepa Stepanović SPC rešila da gradi crkvu, mada bi meštani radije da dobiju obećani Dom zdravlja.

Takvom arogancijom verske zajednice će od sebe otuđiti mnoge pripadnike „stada“. Ne od religije već organizacije i pojedinaca koji je predstavljaju.

Zato je, uprkos kritikama, crnogorski Zakon o slobodi veroispovesti, u nekoj verziji potreban i Srbiji. Da vidimo koje nekretnine i imovinu poseduju verske zajednice, da plaćaju poreze i doprinose. Jer, nije sve u svetinjama, ima nečeg i u nekretninama. I džipovima, naravno.