Dan ili dva, niko se nije usuđivao da uđe i da pogleda u oko meleka Israfila. Prvi se odvažio kujundžijski kalfa Mehmed Hota. Izašao je iz šatora sav ozaren, jer mu je sprava za posmatranje budućnosti prorekla da će se obogatiti, oženiti begovom ćerkom, otići u Stambol i na kraju postati vezir. Potom su pod šatru nahrupili svi koji su držali do sebe. I svi su videvši svoju budućnost – šta god da su ugledali u mutnjikavoj vodi naprave za posmatranje budućnosti – izlazili umireni jer je život u neizvesnosti gori od najgore sudbine i najcrnjeg prokletstva.

Glas o tepsiji u kojoj svako može videti svoju budućnost raščuo se užičkom nahijom i brzo se proširio po nahijama šabačkoj, valjevskoj i kragujevačkoj. Otuda su stali da pristižu i Srbi i Turci, znatniji ljudi, ali i besposličari, privučeni nesvakidašnjom prilikom da saznaju šta ih čeka u nastupajućim godinama. Ta terevenka bez kraja i konca, svi ti sumnjivi stranci koji se muvaju po Bugdaj mejdanu, među kojima mora biti i svakakvih buntovnika i haramija, nimalo se ne sviđaju užičkom kadiji i muselimu. Kao iskusni ljudi, dobro znaju da euforije neizbežno završavaju u neredu i pobuni. Svaki dan zovu kajmakama i pitaju može li se stati na put javašluku i nepočinstvima. Mogao bi kajmakam sa dva sejmena u trenu da rastera čitavu tu gungulu; nameravao je to još prvog dana kada je pozorište stiglo u Užice. Ni on ne voli ni nered, ni terevenke, ni strance. Ali kesa srebrenjaka koju mu Rizoglu, vođa putujuće družine, svakog jutra u prolazu mune u šake, omekšala je njegovu rešenost. „Ma ne bi se oni meni ovde zadržali ni sahat“, uveravao je Selimaga muselima i kadiju, „ama ljudi imaju sultanovu buruntiju.“ Tačno je da je pozorište senki imalo buruntiju, ali kajmakam je prećutkivao da buruntija datira iz 1532. godine i da uopšte nije izdata pozorištu „Karađoz“ nego grupi odavno pomrlih hodočasnika iz Jedrena. Ne bi se muselim obazirao ni na kakvu buruntiju, da zaista hoće da otera pelivane i cirkuzante, pritisnuo bi kajmakama i stvar rešena. I on, međutim, pred zoru, zakrabuljen, zalazi u ulicu crvenih fenjera, pod šatru prelepe Gulbehar, Anadolske ruže, u čijim zagrljajima zaboravlja na svakidašnji čemer. Ni kadija nije sasvim rešen da stvar istera do kraja. Rado bi otišao na Bugdaj mejdan da zaviru u tepsiju koja predskazuje budućnost. Kao što će na kraju, na svoju nesreću i otići, da bi na treperavoj površini vode ugledao Tatarina kako na ljutom konju juri put Užica noseći u bisagama namenjeni mu ferman i svilen gajtan. Iako je dane provodio na Bugdaj mejdanu, Uzun se uspešno odupirao iskušenju da zaviri u oko meleka Israfila. Ali je svim drugim iskušenjima podlegao. Gledao je igrokaz senki posvećen Bajazitovim osvajanjima; video zastrašujuće afričke životinje i njihovog padišaha, lava; posmatrao borbu pelivana u kojoj omaleni Arnaut potpuno neočekivano savladava džinovskog Crnca na koga se kladila većina posmatrača; probao je gotovo neopipljive i nestvarne persijske poslastice i – na kraju – teška se srca rastajući sa novcem, završio u zagrljaju Anadolske ruže, lepe Gulbehar zarazivši se, zajedno sa desetinama drugih, nesnosnim misirskim triperom. Na sreću, Ali Abu Sina, koga nevernici zovu i Avicena, bio je u pravu tvrdeći da lek nikada nije daleko od bolesti. Tu, na dohvat ruke, bila je tezga hećima Ibrahima, sa lekovitim, ali skupim melemima i praškovima. Čim je na povratku sa Bugdaj mejdana ugledao Uzuna, šejh Harun Kibrisi je znao da je počinio zinaluk (turski, blud).

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari