Stanovnici tih gradova govore kako od navale turista više ne mogu normalno da žive, govore da je svakodnevni život postao nemoguć i da su cene svega i svačega dostigle neslućene razmere. Ogroman problem sa navalom posetilaca imaju i kulturne institucije. Broj onih koji hoće da vide slavna umetnička dela je toliki da infrastruktura pojedinih muzeja i galerija ne može da izdrži taj broj posetilaca.

Pre nekoliko godina sam shvatio šta to na licu mesta znači. Bio sam u Firenci, sredinom avgusta, gužva na glavnom gradskom trgu se ne može opisati. Probijao sam se milimetar po milimetar među grupama turista iz svih delova sveta. To sam najbolje video pred ulazom u slavnu galeriju Ufici. Malo je reći da je red bio ogroman. Poslužio sam se svim mogućim lukavstvima i namolio obezbeđenje da me bez čekanja u redu pusti unutra. Rekli su mi da dođem sat pred zatvaranje i uveli me unutra. Problem s kojim se ovaj umetnički prostor suočava nije mali i prošle nedelje je počelo da se radi na njegovom rešavanju. Obećano je da će uskoro redovi pred ovom ustanovom postati prošlost.

Prema poslednjim podacima, Ufici obiđe 3,4 miliona ljudi godišnje. Ova galerija je još 2015. počela da rešava problem „prekobrojnih“ posetilaca. Tada je na njeno čelo došao Ajke Šmit, prvi stranac na mestu direktora u istoriji ove ustanove. Počeo je da uvodi promene. Prvo je promenjena politika cena. Ne može ulaznica koštati isto usred sezone i van sezone, kad je jeftinija. Onda je promenjen raspored postavke u galeriji kako bi se izbegla uska grla pred Botičelijevim „Prolećem“ i Ticijanovom „Venerom od Urbina“. Ajke Šmit je prošle nedelje najavio i uvođenje najznačajnije promene – novi sistem primanja posetilaca. Osmislili su ga informatičari sa Univerziteta L’Akvila, a zasnovan je na algoritmu. Analizirano je ponašanje posetilaca ispred i u samoj galeriji. Uočene su strategije koje posetioci razrađuju u izložbenom prostoru. Uočeno je da svakodnevno ulaze grupe koje unutra provedu 40 minuta ili manje, mnogo je onih koji samo fotografišu nešto ili naprave selfi i izađu. Samo tri odsto posetilaca provede u galeriji više od četiri sata, dođe ujutru, a izađe uveče.

Prema novom sistemu ulaska koji je testiran prošle nedelje na 7.500 posetilaca, na ulaznici će biti ispisano vreme ulaska u galeriju, s mogućnošću greške od 15 minuta. Upravo to će omogućiti posetiocima da bolje isplaniraju svoje vreme, a galerija će biti rasterećenija. Ne treba zaboraviti ni to da su redovi pred važnim ustanovama kulture i bezbednosni rizik. Hoće li ovaj novi sistem prijema ljubitelja umetnosti uspeti, ne znam. Znam samo da je postojanje ozbiljne strategije koja će pomoći da se očuvaju neka od najznačajnijih dela naše kulture i civilizacije suštinski važno. Kako će funkcionisati firentinski recept? Nemam pojma. Ako proradi i upali, onda ćemo i za redovima početi da osećamo nostalgiju, jer ni masovni turizam bez redova neće biti ono što je nekada bio.