hendl

Georg Fridrih Hendl je komponovao oratorijum ”Trijumf vremena i saznanja” (Il trionfo del Tempo e del Disinganno) za vreme svog boravka u Italiji, gde je u maju 1707. u Collegio Clementino ovo rano delo bilo praizvedeno.

Državni teatar na Gertnerplacu u Minhenu nastavlja seriju baroknih koncerata ovim posebnim delom – prvim oratorijumom mladog kompozitora Georga Fridriha Hendla.

U njemu je reč o alegorijskim figurama koje je kardinal rimske Kurije Benedeto Pamfilj napisao, a mladi, tek 22-godišnji Hendl komponovao.

Godine 1737. preinačio ga je u „Il trionfo del Tempo e della Verità“, da bi ga još jednom 1757. objavio pod imenom „The Triumph of Time and Truth“.

Tako je Hendlov prvenac bio ujedno i njegov poslednji oratorijum.

Ovaj dvodelni oratorijum sadrži muziku koja na najlepši način izražava motive Hendlovog opusa sa izuzetno kompleksnim pasažima, kako u partituri za orgulje (za kojima je kompozitor na prizvođenju sam sedeo), tako i za violine, među kojima je sedeo i njegov virtuozni kolega, slavni italijanski kompozitor Arkanđelo Koreli , kao prva violina i koncert-majstor.

Libreto je alegorična ”psihiomahija”, jedan dijalektički disput o lepoti, zadovoljstvu, moralnom savetu, duhovnom obrazovanju i najzad o pobedi vremena.

Delo je nastalo u vreme kada je Vatikan odlučno odbacivao scenska dela.

Struktura ovog oratorijuma je serija Da-capo-arija, dueta i kvarteta sa dramatičnim elementima, koji vrlo podsećaju na operu.

Lepota (Bellezza) je dirnuta svojom slikom u ogledalu zabave (Piacere), obećava zabavi večnu odanost, ali vreme (Tempo) i saznanje (Disinganno) nastoje da je od tog obećanja oslobode i podsećaju da je lepota kao cvet, koji samo jedan dan cveta, da bi sutradan uvenuo.

U težnji za istinom oslobađa se površna sujeta života koji je usmeren zadovoljstvu i priprema se budućem bivstvu u asketskoj kontemplaciji.

Instrumentalnu pratnju u ovom oratorijumu čine dve flaute, dve oboe, tri violine, viola, dva violončela, kontrabas, čembalo i orgulje.

Muzički stil odgovara jednom duhovnoj „dramma per musica“ sa naizmeničnim Secco-rečitativima i Da-capo-arijama, Accompagnato-rečitativima, duetima i kvartetima.

Na premijeri u Minhenu krajem prethodne godine pevali su: ulogu lepote Hana Herfurtner, ulogu zadovoljstva Sofi Renert, ulogu saznanja Teri Vej i ulogu vremena Đula Rab. Dirigovao je novi šef-dirigent orkestra Gertnerplacteatra Ruben Dubrovski.

Minhenska publika je sa entuzijazmom pozdravila ovaj originalni projekt izvedbe ranog Hendlovog dela zanimljivog alegorijsko-teološkog sadržaja.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari