BaletX iz Filadelfije gost 16. Beogradskog festivala igre 1

Trupa postoji već 13 godina, njen repertoar raste, a nakon što je velikim brojem kvalitetnih premijera privukla pažnju kritičara NJujork Tajmsa, ušla je u vrh američkog baleta sa prepoznatljivim eksperimentima u ispitivanju granice klasičnog baleta, uz očuvanje stroge tehnike. Iza sebe ima 73 komada, za koje je koreografije radilo više od 30 svetski priznatih umetnika, poput Matjua Ninana, DŽodi Gejts, Treja Mekintajera, Anabel Lopez Očoe i Darela Grand Multrija. Kao rezidentna trupa filadelfijskog Vilma teatra, BaletX često gostuje širom SAD, a ove godine nastupaće i u Kenedijevom centru u Vašingtonu. Sve ovo ispričala je beogarskim novinarima Kristina Koks, osnivač, umetnički i izvršni direktor trupe BaletX, koja iza sebe ima i dugu karijeru igrača.

– Imamo fantastičan program koji ćemo izvesti na Beogradskom festivalu igre. Reč je o tri komada trojice svetski poznatih koreografa – Kajetana Sotoa, Jorma Eloa i Metjuaj Ninana – poručila je gošća iz SAD.

Predstava španskog koreografa Kajetana Sota „Šah mat“, nastala je iz autorove želje da istraži vezu između svog uma i srca, kao igru između razuma i osećaja. Soto je rođen i radi u Barseloni. Školovao se i igrao u Hagu i Minhenu, a od 2005, kao slobodan umetnik radi koreografije za velike trupe širom sveta.

„Gran Partita“ finskog umetnika Jorma Eloa je, kako se juče čulo, je „kompleksan i emocionalno uzbudljiv komad“ inspirisan klasikom filma noar „Dodir“. Elo je igrao za Nacionalni balet Finske i švedski Kulberg balet, pre nego što se pridružio Holandskom teatru igre. Koreografijom se bavi od 2000. i prvi je umetnik nosilac Nagrade Rudolf Nurejev. Trenutno je stalni koreograf Boston baleta.

„Poslednja čaša“ Metjua Ninena je premijerno izvedena 2010. i inspirisana je divljim zvukom američkog indi-rok benda Bejrut. Ninen, jedan od osnivača BaletX-a, školovanje je započeo u Bostonskoj baletskoj školi, a kasnije je pohađao školu Gardija za scenske umetnosti i Školu američkog baleta u NJujorku. Posle uspešne igračke karijere imenovan je za rezidentnog koreografa Baleta Pensilvanije.

Kristina Koks kaže da BaletX radije izvodi predstave sastavljene iz više komada nego celovečernje višesatne programe. Prema njenim rečima, priče koje izvodi BaletX nisu ni „Labudovo jezero“, ni „Žizela“, ali pronalaze put do publike.

Ambasador SAD u Srbiji Kajl Skot juče je zbog konferencije za novinare BFI na kratko napustio skup o Balkanu. On je rekao da mu je ovo četvrti BFI od kad je na dužnosti ambasadora u Srbiji i da mu, zato što su do sada gostovali samo umetnici iz NJujorka, drago da kompanija iz Filadelfije pokaže da se savremena igra neguje i u drugim delovima SAD.

„Ne govori sa mnom dok spavam“

U nedelju u Ateljeu 212 na 16. BFI predstaviće se Korzo teatar iz Haga (Holandija) sa komadom „Ne govori sa mnom dok spavam“, za koji je režiju, koreografiju i dizajn scene uradila Dunja Jocić. Ona je rođena u Beogradu. Bila je vice šampion ritmičke gimnastike i član jugoslovenskog olimpijskog tima. Diplomirala je u Baletskoj školi Lujo Davičo 1998. i nastavila studije na Roterdamskoj akademiji za igru. U Holandiji je napravila uspešnu umetničku karijeru.