Foto: Stanislav Milojkovic

Program u Kombank dvorani otvara Mingus Big Band, prvi američki veliki orkestar na festivalu još od 1990. godine. Sastav prvoklasnih njujorških muzičara pod umetničkim vođstvom Mingusove supruge Sju ne bavi se samo iščitavanjem zaostavštine legendarnog kontrabasiste, već je autentično tumači originalnim aranžmanima kompozicija iz Mingusovog opusa. NJihov nastup ostvaruje pravu vezu sa počecima manifestacije: sam Mingus je nastupao na uvodnom izdanju 1970, kao i 1972. i 1975, a manja legacy formacija Mingus Dynasty 1982. godine. Sada ćemo prvi put čuti proslavljeni repertoar u punoj orkestarskoj raskoši, u izvođenju jednog od najboljih big bendova na planeti, sedam puta nominovanog za Gremi. Lider aktuelne postave orkestra je iskusni alt saksofonista Aleks Foster, a među istaknutim članovima su trubač Aleks Sipjagin, tenor saksofonista Vejn Eskoferi, basista Boris Kozlov i bubnjar Donald Edvards. Program sastava čine čuvene kompozicije iz Mingusovog repertoara, među kojima i “Fables of Faubus” i “Ysabel’s Table Dance”.

Saksofonista i flautista Čarls Lojd (Charles Lloyd) je živa ikona džeza, jedan od najvećih lidera i improvizatora svih vremena, nepresušni mislilac i inovator. Žestina njegovih improvizacija i zanimanje za spajanja džeza sa nezapadnim muzičkim stilovima etablirali su ga kao jednu od ključnih figura u širenju i unapređenju ove umetnosti. Bio je među prvim džezerima sa milionskim tiražom ploča, kao i među retkim džez umetnicima koji su zasvirali pred rok auditorijumom u legendarnom Fillmore Eastu. Posle dva nezaboravna koncerta na festivalu, 2011. i 2014. godine, zakoračivši u devetu deceniju života sa nesmanjenom izvođačkom energijom, vraća se u Beograd sa novom postavom, u kojoj zapaženu ulogu ima gitarista Marvin Sjuel. Na jesenjoj turneji promovišu novi album Kindred Spirits, istražujući spojeve modernog džeza sa bluzom i spiritualima, što na neki način predstavlja i vraćanje sopstvenim korenima. Naime, Lojd je na samom početku karijere radio sa najvećim bluzerima tog vremena, Bi Bi Kingom, Haulinom Vulfom i Bobijem Blu Blendom, između ostalih.  

Ponoćni program u Amerikani predstavlja najviše domete savremenog evropskog džeza.

Francuski violinista Teo Sekaldi (Théo Ceccaldi), sa sekstetom Freaks (po dva gudača i duvača, gitara i bubnjevi), ruga se klasičarskoj uglađenosti i džezerskom intelektualizmu, podrazumevajući pak i klasičarsku virtuoznost i džezersku nepredvidivost – iz ugla pank rokera! Sekaldi se na sceni pojavio sredinom ove decenije, ali veoma brzo stekao punu afirmaciju i kao lider/kolider različitih formacija (trio, duo sa Robertom Negrom, sastav Freaks…), i kao sajdmen u sastavima uvaženih kolega iz Francuske i Evrope, među kojima su Luj Sklavis, Mišel Portal, Danijel Imer, Vensan Kurtoa, Silven Darifurk, Paolo Fresu, Emil Parizijen, Danijel Erdman, Eve Riser, Mikele Rabija, Žoel Leandr… Počev od 2014. godine bio je i član Orchestre National de Jazz (ONJ), najuglednijeg francuskog velikog orkestra. Otkriće 2014. i najbolji francuski muzičar 2016. u anketi Jazz Magazine, kao i laureat Victoire du Jazz za otkriće godine 2017, Teo Sekaldi nastavlja niz najbitnijih francuskih novih umetnika na festivalu, posle Vensana Peranija i Emila Parizijena.

Sekstet Axes predvodi portugalski saksofonista i kompozitor Žoao Mortagva (João Mortágua) . Prisutan na sceni od sredine dvehiljaditih, radio je sa raznim portugalskim muzičarima svoje i starije generacije, kao i dosad snimio dva albuma pod svojim imenom. Axes je njegov najnoviji projekat, koji je uspešno predstavio članovima Evropske džez mreže (među kojima i Beogradskog džez festivala), na godišnjoj konferenciji u Lisabonu 2018. Godinu dana ranije Mortagva je dobio nagradu na muzičara godine (RTP / Jazz Festival Award). Neposredna asocijacija na kvartet saksofonista u frontu sastava Axes jeste slavni američki World Saxophone Quartet, posebno zbog žanrovski eklektičnog repertoara. Ali dvojica bubnjara u sastavu prave suštinsku razliku – dodajući zvuku i ritmove paradnih ansambala iz NJu Orleansa i hip-hop energiju, inspirišući kritiku da ih poredi i sa proslavljenim kvartetom Sex Mob, Stivena Bernstina. Ovim koncertom festival nastavlja osvetljavanje portugalske scene, jedne od najuzbudljivijih na današnjem evropskom džez prostoru. 

Povezani tekstovi