Bolje vreme za filmsku umetnost 1Foto: Đorđe Bajić

Saradnja naših najznačajnijih filmskih manifestacija ubuduće će biti kontinuirana, dugoročna, i na principima međusobnih interesa i uzajamnog uvažavanja, zaključeno je juče na osnivanju Asocijacije filmskih festivala Srbije (AFIFS).

O boljem vremenu za filmsku umetnost, autore, ali i bioskope i publiku koje nagoveštava ovaj projekat, pored Gordana Matića, direktora Filmskog centra Srbije, čijom je idejom i inicijativom nastao AFIFS, govorili su i predstavnici sedam festivala – Ilija Tadić (izvršni producent Festivala Evropskog filma Palić), Srđan Savić (direktor Festivala glumačkih ostvarenja, Filmski susreti – Niš), Igor Stanković (direktor Festivala autorskog filma), Darko Bajić (umetnički direktor Leskovačkog internacionalnog festivala filmske režije), Saša Milenković (direktor Festivala filmskog scenarija Vrnjačka Banja), Vladan Obradović (festival najboljih snimateljskih ostvarenja, Slika u pokretu, Novi Sad), i Verica Nerić (direktorka Šumadijskog internacionalnog festivala debitantskog filma, Kragujevac).

Imajući u vidu da se festivali poslednjih godina, kako je istaknuto, održavaju zahvaljujući pre svega dobroj volji ljudi koji ih organizuju, osnovni cilj Memoranduma koji je juče potpisan je upravo uspostavljanje saradnje radi zajedničkog delovanja na podsticanju i unapređenju javnog prikazivanja filmova, decentralizaciji kinematografske strukture, promociji domaćih filmskih ostvarenja realizovanih uz podršku FCS, podršci stručnom i profesionalnom usavršavanju, međusobnoj promociji i razmeni stručnog znanja, iskustva i dobrih praksi u oblasti festivalskog prikazivanja filmova.

Podsećajući da je Festival glumačkih ostvarenja u Nišu jedan od najstarijih u regionu, i da je posle Pulskog festivala imao najveću popularnost i značaj u nekadašnjoj Jugoslaviji, Srđan Savić je istakao da se prema festivalima nekada ponašamo i sa potcenjivanjem, i da se ne tako retko u javnosti mogu čuti i stavovi „zašto mora svaka sredina u Srbiji da ima svoj festival“.

– Moramo imati na umu da je kod nas u jednom periodu bioskop opstao baš zahvaljući festivalima koji su filmovima u vreme loše distribucije i nepostojanja bioskopa omogućili da stignu do publike, a time je i sama kinematografija opstala. Festivali su pomogli da postoji svest o značaju filmske umetnosti i da dođe publika, i siguran sam da ćemo sada imati brojne ozbiljne inicijative i da ćemo zajednički nastupati u raznim projektima, čak i u međunarodnim, na dobrobit i naših festivala, i filmskih autora i publike – istakao je Savić.

Prema rečima Darka Bajića, izuzetno je važno da se festivali udruže i da budu zajedno, jer su oni prava barikada i odbrana bioskopa, a imaju i veliki značaj u edukaciji publike, kao što je Fest odnegovao brojne generacije gledalaca, ali i reditelja i svih drugih filmskih autora i stvaralaca, stvarajući i poseban pogled na svet filma.

– Festival u Leskovcu postoji četrnaest godina, i retka su imena reditelja i glumaca iz ex Jugoslavije koji nisu bili njegovi gosti, bilo kao deo programa, sa filmovima kojima su se takmičili, bilo kao članovi žirija, ili učesnici Konferencije filmskih reditelja koja se organizuje svake godine. Ono što je mali grad Leskovac pokazao je jedno veliko srce, i mislim da je to jedan od važnijih elemenata ovog festivala. Sada se nalazimo u jednom, za nas važnom pokretu unapred, zato smo i osnovali Umetnički savet LIFFE u kojem se nalaze Teona i Rabina Mitevska, Hrvoje Hribar, Ines Tanović, Vinko Brešan, i naš novi selektor Bojan Vuletić. To je, dakle, jedna sjajna ekipa koja je dosta toga prošla u filmskoj umetnosti i ima veliko festivalsko iskustvo, jer mi stalno razmišljamo šta je budućnost Leskovačkog festivala. Osnivanje AFIFS je ono što je dobro i što podstiče direktore svih festivala da razmišljaju kako da se razvijaju dalje – istakao je Darko Bajić.

Bez Kratkog metra, Beldoksa…

Posle inicijative za osnivanje Kinematogrfaske mreže, kako je izjavio Gordan Matić, direktor FCS, došla je na red i AFIFS, jer kinematografija nije samo proizvodnja filmova, a filmski festivali su kao deo prateće kinematografske delatnosti veoma značajni. Na pitanje Danasa zašto ovoj asocijaciji nisu pristupili naš najstariji festival, Kratki metar, Beldoks, Sedam veličanstvenih, Matić je rekao da je za sada Memorandum obuhvatio samo festivale igranog filma, što ne znači da se uskoro neće prikključiti i festivali dokumentarnog filma.

Komentari

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.

Komentari

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.