DJ Phat Philliefoto: Daniel Pochetti

„She Raps“ je projekat koji pokušava da osnaži žesnki gtlas u hip hopu u ovom delu sveta, a jedan od partnera cela priče je i legendarni hrvatski Dj kao i promoter hip hop kulture, Filip Ivelja, poznatiji kao DJ Phat Phillie.

„She Raps“ se premijerno predstavlila u Evropi pokretanjem prvog međunarodnog inkubatora za osnaživanje i profesionalizaciju reperki. Iako je rap opšte najslušaniji muzički žanr, posebno među mladima, u njemu su dominantno zastupljeni muškarci.

Oslanjajući se na mrežu profesionalnih, institucionalnih i medijskih partnera, koji su duboko predani cilju ovog projekta, „She Raps” omogućiće mladim evropskim umetnicama da koriste alate, muzičku mrežu i medijsku pokrivenost koji su preko potrebni za osnaživanje njihovih karijera i kako bi njihova muzika bila dostupna što većem brojem ljudi.

U Francuskoj, Belgiji, Portugalu i na Balkanu 28 reperki koje odabere žiri prolaziće edukaciju i svojevrsni trening na lokalnom nivou tokom tri meseca. Pobednice iz svake zemlje pridružiće se grupi od 10 umetnica kako bi zajedno snimale i imale turneje u 2025. godini po celoj Evropi, a između ostalog i fantastičnu priliku da nastupe na vodećem evropskom hip-hop festivalu Les Ardentes koji se održava u belgijskom Liegeu. Prijave još uvek traju na rappeusesenliberte.com/sheraps.

Jedan od partnera cele ove priče je DJ Phat Phillie, čovek koji svojim iskustvom i savetom može da pomogne svakoj novoj, mladoj glavi željnoj dokazivanja u hip hopu.

Osim 50 godina hip-hopa, 2023. je označila i 30 godina Phillie-jeve Blackout organizacije, svetski priznate muzičke platforme koja je još 90-ih godina u regiju počela da dovodi najveće svetske zvezde i omogućila stvaranje hrvatske hip-hop scene kroz objavljivanje muzičkih albuma, organizovanje koncerata i partija, te angažmanom u obliku emisije na kultnom Radiju 101.

Sa Phillie-jem smo popričali, kako o projektu She Raps, tako i o svemu onome novom što se kod njega dešava.

DJ Phat Phillie za Danas:

Šta su saveti koje bi ti dao ženama u hip hopu? Kako da rade, kako da se probiju na tržište…?

Dobrom pjesmom, odličnim timom, originalnim stilom, poznavanjem Hip-Hop postolata i istorije, drugarstvom i cool modnim izričajem. Također, putovanja i iskustva vani su neprocenjiva.

Koje reperke bi istakao da su napravile dobru karijeru na Balkanu?

Od starije generacije Remi (ponudio sam joj da sudjeluje na „She Raps“, ali je odbila suradnju), bila je tu i Diyala iz Varaždina, pa Sassja iz Tuzle, Mimi Mercedes, Sajsi, Emma iz BG…Od novijih cura tu su Sake, Sahareya i Fraw Blanka iz Slovenije, Labia iz Crne Gore, Ema iz Zagreba, Nesela iz Sarajeva, Eli Džejn, Bibbych iz Makedonije i nadamo se uskoro mnoge druge.

DJ Phat Phillie
foto: Nikola Blagojević

Šta ima novo kod tebe u karijeri, mimo „She reps“ projekta?

Pripremam izložbu moje Hip-Hop memorabilije u Zagrebu i u Charlotte (North Carolina), uskoro u Zagreb dolaze legendarni Masta Ace iz Brooklyna i Ice T sa Body Countom, a ovo ljeto dovodimo Arrested Development u Niš i Šibenik. Za koji dan sam sa DJ Premierom u Beču, pa sa DJ Shadow-om u Sofiji na Sofia Live Festivalu.

Završio sam i kompilaciju zagrebačkog ranog Hip-Hopa od 1985-1992 koja izlazi početkom 2025 na vinilu i kaseti za Dallas Records. Radim za Berlinsku izdavačku kuću 90’s Tapes i uređujem oficijalne RAP playliste za streaming platformu TIDAL.

Nedavno sam izbacio i kolekciju garderobe za 30 godina Blackouta (moje organizacije) u suradnji sa Revolt clothingom iz Sarajeva. I pripremam jedan interesantan projekt u Banja Luci koji ima veze sa Quincy Jonesom.

Kako ocenjuješ generalno Hip Hop scenu u regionu poslednjih godina koje su dobre stvari koje su loše stvari?

Dosta toga mi se sviđa, ali mi se puno toga i ne dopada. Izgubili smo Hip-Hop jedinstvo, poznavanje i interesiranje za Hip-Hop istorijom i prestali da dajemo poštovanje ljudima koji su utabali put. Dobili smo generaciju novih sjajnih MC-a i beatmejkera, ali uz to i puno smeća.

Breakdance i graffiti su se potpuno odvojili. Regionalna suradnja jača i to je cool, prošle smo godine proslavili 50 godina Hip-Hopa velikim nastupom na Exitu uz Onyx i Wu-Tang. Hip-Hop ne može da stane, neće da stane.

Kako vidiš, sa godinama isustva iza sebe, kad je bilo nabolje vreme za Hip hop ovde, i kad je scena bila najbolja? Šta je ono što je danas možda bolje nego pre 20, 30 godina, a šta je svakako bilo bolje pre koju deceniju?

Ja sam imao privilegiju da vidim 80e, 90e, 2000e pa sve do danas, mogu reći da nisam izgubio entuzijazam svih ovih godina I poveznicu sa korijenima u New Yorku. Moj cijelokupni rad bazirao se na internacionalnim suradnjama zato me situacija na Balkanu toliko ne tangira jer ne ovisim o regiji nego pokušavam da igram igru po svjetskim standardima i ovdje ubacim dašak Amerike.

U Zagreb sam doveo preko 100 američkih repera (Busta, Redman, Method Man, 50 Cent, Wu Tang, De La Soul, Naughty By Nature…), a na otok Pag na Fresh Island Festival još toliko (Migos, Chris Brown, Snoop, Sean Paul, Rick Ross, Mobb Deep, Stormzy, Burna Boy, KRS-One) tako da svaka decenija donosi nešto novo, kreativno i uzbudljivo.

Što se tiče zvuka najdraže godine su mi definitivno 80-e i 90-e, što se tiče klubova 90-e i početak 2000-ih. Tada je Hip Hop izbacivao najviše klupskih hitova i bilo je nekako posebno vrijeme za izlaske. Danas je puno drugačije, klinci se zabavljaju s telefonom u ruci, a ja sam u fazi da pokušavam da zapišem sve što sam radio zadnjih 40 godina i prezentiram kroz knjige, izložbe, Hip-Hop muzej, kulturni centar, dokumentarce i da budem dio evropskih i svjetskih inicijativa kao što je She Raps. Živi bili.

Za kraj, šta je, ko je, gde je, budućnost hip hopa ovdašnjeg, balkanskog?

Mislim da će se i dalje cepati na komadiće i da će svako čuvati svoj komad i brinuti se za njega ne misleći na Hip-Hop kao kulturu i lifestyle koja nam je toliko toga dao. Treba neki put i vratiti tamo odakle si uzeo. Pobrini se za muziku, da bi se ona pobrinula za tebe. Ljubi brat!

 

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari