Izložba najvećeg baroknog portretiste 1

Antonis van Dajk – u celokupnoj Evropi je proslavljan kao portretist kneževa, vojskovođa, umetnika i lepotica svoga vremena.

Oni su svi sa neuporedivom živošću i ujedno reprezentativnošću pretočeni u sliku.

Ali put do slave nije bio jednostavan – njegovi umetnički počeci su bili u znaku čuvenog Petera Paula Rubensa, koji je bio nadmoćni uzor.

Izvesni izvori svedoče o njihovom intenzivnom suprotstavljanju.

Tek je u Italiji, pod uticajem venecijanskog slikarstva Ticijana i Tintoreta, Van Dajk je pronašao svoj individualni stil.

Van Dajkove slike karakteriše istančano posmatranje ličnosti spojeno sa senzualno percipiranom materijalnošću i inscenacijom reprezentativnog dekora.

Ova izložba, otvorena u oktobru 2019. predstavlja rezultate višegodišnjeg istraživačkog projekta koji je, mimo pitanje nastanka slika, imao za cilj i ispitivanje prakse slikarskog ateljea.

Izložba je pod pokroviteljstvom predsednika Nemačke Fran-Valtera Štajnmajera i njegovog kraljevskog visočanstva, kralja Belgije.

Stara pinakoteka (Die Bayerischen Staatsgem ldesammlungen) poseduje 54 slike koje su nastale u ateljeu velikog flamanskog baroknog slikara Antonisa van Dajka (1599 – 1641).

Ova značajna zbirka je smeštena u Staroj pinakoteci i još trima galerijama.

Da bi najzad dobila reprezentativni pregled celokupne zbirke, ova institucija se odlučila da u okviru jednog istraživačkog projekta osvetli tehničko-restauratorsko stanje Van Dajkovih slika.

Rezultati tog studioznog istraživanja su sada u okviru ove izložbe, kao i u gotovo monumentalnom katalogu, predstavljeni javnosti.

Posetioci ove izložbe mogu na primerima prvorazrednih slika i grafika videti reakcije Van Dajka na velike uzore svoga vremena.

Ovde je moguće pratiti kako mladi umetnik u svom Antverpenu doživljava dramatične poteze Rubensa i tome se suprotstavlja, kako je docnije bio nadahnut u Italiji, posle produktivnog susreta sa slikama Ticijana, kako u formi kompozicije, tako i u težnji ka svetlijim bojama.

Sa kakvim suptilnim osećanjem i kakvom tehničkom delikatnošću je Van Dajk na svojim slikama modelovao lica, može se prepoznati na slavnom autoportretu. U docnijim autoportretima Van Dajku je pošlo za rukom da svoju još juvenilno nežnu i krhku figuru stilizuje u idealnu sliku jednog osećanjem oživljenog i tajnim velom kreativnog duha uzdignutim izrazom.

Van Dajk je najpoznatiji slikar portreta u baroku.

Fascinirajuća izložba dela ovog velikog flamanskog portretiste u Minhenu traje do 2. februara.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari