Izložba „Trágala perro - otpornost iz ponora” Gorana Jureše u Kontakt galeriji SKC/a Kragujevac 1Foto: Promo SKC Kragujevac

 

Večeras, u 20 sati u Kontakt galeriji SKC-a Kragujevac biće otvorena izložba „Trágala perro – otpornost iz ponora” autora Gorana Jureše.

– Ako gledamo potpuno odrasle ljude i zapazimo kako je krhko naše telo, koje, kada nestaje, sva snaga, životnost i mudrost nestaju s njim, i kako je lako i najslabijem čoveku da ubije najjačeg; vidimo da nema razloga zašto bi i najjači čovek smatrao da ga sopstvena snaga štiti od drugih. Jednaki su oni koji mogu učiniti iste stvari jedan drugom: i oni koji mogu najviše nauditi, to jest ubiti, mogu da naprave jedan drugom isto.
Tomas Hobs (Thomas Hobbes), Čovek i građanin, ističe, između ostalog Ivona Fregl, istoričar umetnosti u katalogu izložbe u kragujevačkom SKC-u.

Po njenim rečima subjekat duboko intimnih, autobiografskih radova snažnog ekspresivnog vizuelnog izraza koje Goran Jureša predstavlja u okviru izložbe Trágala, perro je dekonstruisano ili rekonstruisano telo. U Jurešinim crtežima iz 2019. i 2020. godine telo je fragmentirano i stilizovano do apstrakcije, dok je na kasnijim radovima prisutan povratak figuraciji – muškom telu koje je uglavnom izolovano, dok se na autoportretima nalazi u prisustvu zeca (simbola straha). Sva tela su providna, te posmatrač može istovremeno da vidi i njihovu spoljašnjost i unutrašnji sadržaj. Kolažni radovi predstavljaju razlomljene ljudske figure u različitim akcijama, upućujući na umetnikova razmišljanja o rasparčanom telu koje je ipak pokretno i funkcioniše.

Nužnost vizuelnog iskaza unutrašnjih osećaja Jureša uobličava energičnim gestualnim potezima i analitičkim istraživanjem emocija ili razloga njihovog nedostatka.

– Beznadežne, grube forme sirove snage definisane najčešće osnovnim bojama: crvenom, žutom, plavom, kao i crnom na beloj pozadini, dodatno naglašavaju jačinu i ekspresivnost izraza. Subjektivna osećanja ogorčenog umetnika koji posmatra današnje društvo rezultiraju duboko emotivnim umetničkim delima. Iako autobiografski, radovi uključuju i političke, socijalne i kulturne aspekte jer istražuju prirodu stradanja društva i kulture usred haosa beskonačne tranzicije, navodi ona.

– Naziv izložbe „Trágala perro“ (Gutaj, pseto!) potiče od istoimene Gojine (Francisco de Goya) grafike iz ciklusa Los Caprichos. Iako bi se na prvi pogled pomislilo da je moj čovek prikazan u Jurešinim radovima to pseto koje mora sve da proguta, francuski filozof Alen Badiju (Alain Badiou) nam pruža drugačiji pogled na situaciju, pojašnjava Ivona Fregl.

Izložba je u Kontakt galeriji SKC-a Kragujevac otvorena do 30. aprila.

Duboko intimnim, autobiografskim radovima bavi dekonstruisanim ili rekonstruisanim telom

Goran Jureša završio je osnovne i magistarske studije na Akademiji Umetnosti u Novom Sadu. Doktorat iz umetnosti odbranio je na istoj ustanovi. Zaposlen je kao redovni profesor na katedri za grafičko inženjerstvo na Fakultet tehničkih nauka u Novom Sadu.

U značajnija samostalna izlaganja spadaju izložbe Slikovna žrtva – slike, crteži i kolaži (2006-2014), (kustos Nikola Šuica) u Muzeju Savremene Umetnosti Vojvodine u Novom Sadu, kao i izložba Slike i crteži (2004.) u Likovnoj Galeriji Kulturnog centra Beograda.

Izlagao je na brojnim grupnim izložbama u zemlji i inostranstvu. U okviru beogradske galerije Zvono izlagao je četiri puta samostalno. Putem duboko intimnih, autobiografskih radova autor nastavlja da se bavi dekonstruisanim ili rekonstruisanim telom, čovekom kojem je u današnjem svetu jedino preostala njegova telesnost.

Radovi umetnika nalaze se u zbirci muzeja Savremene umetnosti Vojvodine, kolekciji Dražović i mnogobrojnim privatnim kolekcijama.

Za časopis Nova Misao napisao je desetine tekstova koji istražuju likovne fenomene koji se javljaju u opusima odabranih aktera svetske savremene likovne scene.

Više vesti iz ovog grada čitajte na posebnom linku.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari