Izražajna snaga Bramsovog "Nemačkog rekvijema" 1

Veliki holandski dirigent Bernard Haitinik je bio 9. marta gost dirigent sa Simfonijskog orkestra i hora Bavarskog radija u Minhenu, a „Nemački rekvijem“ Johanesa Bramsa bio je kulminaciona tačka koncerta.

Haitik, koji je nedavno napunio 89. godinu života ide u red renomiranih dirigenta svetskog glasa sa posebnim akcentom na romantičnim programu. Solisti su bili sopranistkinja iz Švedske Kamila Tiling i bas-bariton Hano-Miler Brahman

Brams nije za svoj Rekvijem odabrao latinski tekst katoličke Liturgije, iako tome nije razlog činjenica što je on bio protestant. On je inače bio prema crkvi distanciran. Dvoržak je jednom primetio „Tako veliki čovek i velika duša, iako on ni u šta ne veruje“. Ipak, Brams je intenzivno studirao Bibliju i razvio sopstveni pogled na ljude i njihovu smrtnost, koja su se kretala izvan oficijelnih dogmi crkve. Na taj način Bramsov Rekvijem ima posebno mesto u bezbrojnim primerima ovog žanra sakralne muzike.

U „Nemačkom rekvijemu“ je figura Isusa Hrista, spasitelja, nepostojeća. Već rečenica – „Blaženi su oni koji pate“ – govori o dramatičnoj neposrednosti koja sledi. Lagani tempo i fina dinamički nijansirana senčenja koja Haitink izvlači iz orkestra činila su da je slušaocima zastajao dah. Pri tome on nije dirigent pompeznih gestova, već se ograničava na decentne, ali precizne udare palicom. Rezultat je bila uzdržana ali internalizovana interpretacija sa emocionalnom dubinom i izražajnom snagom.

Hor Bavarskog radija je zvučao apsolutno homogeno i transparentno, čak i tamo gde se radilo o polifonim fugama.

Posebno veče sa posebnom muzikom.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari