benksiFoto: Charlie Kent / Shutterstock Editorial / Profimedia

Za pojedine ljude, anonimnost je nešto što ih štiti i dodaje na mističnosti i popularnosti, a takva aura koju je oko sebe stvorio ulični umetnik Benksi mogla bi uskoro da bude raspršena.

On je karijeru crtača grafita započeo 1990-ih u Bristolu kao deo andergraund scene ovog grada, koja je obuhvatala razne saranje između uličnih umetnika i muzičara.

Većina njegovih radova su privremenog karaktera, jer su osmišljeni i oslikani tako da mogu da nestanu svakog časa, da budu sprani ili uništeni prirodnim nepogodama.

Proslavio se kada je fotograf Stiv Lazarides poleo da prodaje njegove radove kao njegov agent i postao je poznat po antiratnim, antikapitalističkim i antiestablišment temama koje često obuhvataju prikaze životinja.

Njegovi radovi nastaju na osnovu šablona kako bi ih brže nacrtao i kako ne bi bio uhvaćen, a svojevremeno je izjavio da je na tu ideju došao kada se krio od policije ispod đubretarskog kamiona.

Svoj identitet je čuvao od javnosti od početka i tokom vremena postao urbana legenda i čovek čiji fanovi ne žele da znaju njegovo pravo ime, kako bi ostao samo i jedino simbol.

To nije sprečilo spekulacije, a u jednom trenutku spominjan je Robert Del Naja, frontment benda Massive Attack i grafiti umetnik koji je uticao na samog Benksija.

Nakon toga, došlo se do imena Robina Ganingema 2008. godine, stanovnika Bristola koji se ponovo spominje u kontekstu tužbe klevete protiv „umetnika poznatog kao Benksi“.

Kako je tužilac rekao da Ganingemovo ime nema veze sa tužbom, misterije će možda i dalje ostati živa.

Mnogi bi rekli da je tako i bolje, jer se na ovaj način nastavlja legenda o čoveku koji je poslednji intervju uživo dao 2003, a čiji se glas navodno poslednji put čuo 2005. godine.

On je od tada postao međunarodna zvezda čija dela krase ulice Londona, Pariza, Njujorka, Vitlejema i drugih gradova, iako su mnoga od njih već i nestala.

Neka od njih sakupljena su u knjizi Banksy: Wall and Piece, a treba spomenuti i nagrađivani dokumentarac Exit Trough the Gift Shop koji je sam Benksi režirao.

Karakterističan je trenutak kada se njegovo delo Devojka s balonom na aukciji samouništilo zahvaljujući mehanizmu koji je on sakrio unutra.

Smatra da niko ne treba da kupuje njegova dela niti bilo koje delo koje nije pravljeno da bi bilo prodato, te nije poznato da li i kako zarađuje od njih, ali je poznato da donira novac u razne humanitarne svrhe.

Na svom sajtu dozvoljava besplatno preuzimanje radova u visokoj rezoluciji i nastavlja da stvara na aktuelne teme na karakterističan način.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari