
Kulturna javnost i svi oni kojima je jesen u Beogradu nezamisliva bez Bitef festivala, koji nam je uz nove pozorišne tendencije više od pola veka odvažno detektovao naše i svetske društvene i političke prilike i probleme, i ustoličio se kao sinonim i mesto umetničkih i građanskih sloboda, mogli bi makar malo da odahnu – na njegovo čelo, izborom Odbora festivala, dolazi Miloš Lolić, naš najnagrađivaniji reditelj, i možda jedini koji je osvojio brojna priznanja i u evropskim pozorištima.
Lolić preuzima funkciju u sigurno najtežem trenutku za festival posle 90-tih godina, ali i u najnepopularnijem. Nakon što je vlast „oduvala“ prethodnog umetničkog direktora Bitefa Nikitu Milivojevića (nije dobio drugi mandat), zbog, kako se smatra, „nepodobnog“ govora slavnog reditelja Mila Raua, koji je otvarajući prošlogodišnji Bitef pozvao naše građane na borbu protiv dolaska kompanije „Rio Tinto“ u Srbiju.
Ova odmazda uvela je Bitef u višemesečnu krizu, javne polemike koje su se vodile i na stranicama Danasa, a Skupština grada, zadužena za imenovanje umetničkog direktora, mesecima je ležerno kasnila sa procedurom.
Lolić, koji je poznat po beskompromisnim predstavama koje uvek idu korak dalje, jer on na pozorište, kako je izjavljivao, gleda kao na teritoriju političkog, sada je pred možda najvećim izazovom i testom u svojoj dosadašnjoj savršenoj karijeri.
Osim što mora hitno da napravi selekciju koja kasni više od četiri meseca (a znamo koliko je to komplikovano za uspešnu realizaciju Bitefa zbog predstava iz inostranstva), mora da se nosi i sa svim ostalim dešavanjima. Povećanom cenzurom i represijom vlasti nad studentima, građanima, umetnicima i čitavom kulturom koja već mesecima protestuje našim ulicama, smanjenim budžetom…
Ali i sa ćacijima, batinašima, montažnim klozetima, cirkuskim šatorima koji su zaposeli centar Beograda, i ostalim naprednjačkim „rekvizitima“ i dekorima, koji će sigurno biti neverovatno „zanimljivi“ učesnicima Bitefa iz inostranstva…
Šta će biti Lolićeva strategija u ovim okolnostima visokog političkog „napona“, ostaje da vidimo. Ali, verujemo da će i u ovom izazovu biti beskompromisan kao što je i u svojim predstavama, i da će uspeti da sačuva integritet i reputaciju i 59. Bitefa, koji će zbog kašnjenja sa procedurom imenovanja umetničkog direktora biti održan krajem novembra. A do novembra možda ovaj režim više i ne bude na vlasti?
Miloš Lolić je rođen 1979, sin je glumice Danice Maksimović, odvažne „otporašice“ kako 90-tih tako i danas, članice opozicione inicijative građana ProGlas, koja od prvog trenutka stoji uz studente u blokadi. Sa majkom je prvi put sarađivao tek 2022, u predstavi „Yankee Rose“, koja je Danici Maksimović za ulogu glavne junakinje prvi put u karijeri donela Nagradu „Zoran Radmilović“ za glumačku bravuru.
Lolić je na 43. Bitefu osvojio Gran pri „Mira Trailović“ za predstavu „Sanjari“, a na 46. sa predstavom „Krvave svadbe” koju je režirao u čuvenom minhenskom Folksbine teatru, „Politikinu nagradu“ za najbolju režiju. U njegovoj biografiji se beleže i prestižna austrijska nagrada „Nestroj“ za najboljeg mladog umetnika, Gran pri festivala Borštnikovo srečanje, nagrada za režiju Festivala Bayerische Theatertage Augsburg…
Laureat je i visokih nagrada „Ljubomir Muci Draškić“, Sterijine i „Bojan Stupica“ koju dodeljuje Udruženje dramskih umetnika Srbije, kao i nekoliko godišnjih nagrada u Jugoslovenskom dramskom pozorištu, nagrade u Narodnom pozorištu u Beogradu, a pre pet godina postao je jedna od 30 ličnosti kojima je dodeljeno počasno austrijsko državljanstvo „zbog izvanrednih doprinosa u interesu zemlje“.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.