Moderna umetnost oblikovana starim zanatom 1

Dvanaest umetnika iz osam zemalja učesnici su 22. Međunarodne kolonije umetničke keramike Zlakusa, koja je počela sinoć u selu Zlakusi, nadomak Užica, i trajaće narednih deset dana.

Umetnici iz Meksika, Tunisa, Grčke, Egipta, Španije, Turske, Hrvatske i Srbije, stvaraće umetnička dela u radionici grnčara Milana Savića i to u tehnici koja se u tom selu, poznatom po majstorima-grnčarima, neguje duže od 400 godina. Za oblikovanje umetničkih dela oni će koristiti tradicionalni grnčarski točak, specijalnu smesu gline i minerala kalcita i kombinovati je sa drugim materijalima, a potom će, umesto u keramičkim pećima, eksponate peći na otvorenoj vatri.

– Posebnost kolonije se ogleda u građenju finih spona između tradicionalnog grnčarstva, jedinstvenog po materijalu i metodu rada i, sa druge strane, savremenih tendencija u umetničkoj keramici – rekla je Sofija Bunardžić, akademska slikarka-keramičarka, inicijatorka kolonije i autorka projekta „Keramika Zlakusa“, koja je pre 22 godine svetu počela da otkriva jedinstvenu zlakušku tehniku izrade keramike i njenu primenu u savremenoj umetnosti.

– Posle 22 godine mogu da kažem da sam u tome uspela, jer je na kolonijama do sada učestvovalo 330 umetnika iz 32 zemlje i, zahvaljujući njima, keramika Zlakusa je promovisana u celom svetu – objašnjava Sofija i dodaje da nije bilo lako objašnjavati zbog čega je važno da se sačuva ta tehnika, da se oživi stari grnčarski zanat i da se iskoristi u savremenoj keramici.

– Pokretanjem projekta namera mi je bila da omogućim akademski obrazovanim keramičarima da istražuju i eksperimentišu u tehnici koja do tada nije bila poznata u teoriji savremene keramike, koja je nazvana „Zlakusa“ ili „Sofija-Zlakusa“. Vrednost kolonije se ogleda i u mogućnostima koje pruža povratna sprega sa lokalnim stanovništvom, koje se podstiče da održi i unapredi tradiciju grnčarskog zanata – objasnila je Sofija.

Nemanja Nešić, zamenik gradonačelnika Užica, prilikom otvaranja kolonije, istakao je njenu kulturnu, ekonomsku i turističku važnost, a potom se osvrnuo i na potrebu da se konačno formira Muzej keramike u kome bi se čuvala i prezentovala dela nastala na toj koloniji.

– U narednom periodu grad mora raditi na osnivanju Muzeja keramike u kome će biti izloženi radovi nastali na koloniji, ali i na ostalim vidovima turističke promocije Zlakuse – poručio je Nešić i podsetio na to da je kolonija uspela da u tom selu oživi stari zanat kojim se pre 22 godine bavilo svega pet, a danas od njega prihode ostvaruje 45 majstora-grnčara.

Tu manifestaciju, koja ne samo da čuva i promoviše značajno kulturno nasleđe, već promoviše kulturne, turističke i druge resurse i Užice i užički kraj otvara prema svetu, Ministarstvo kulture je podržalo sa 350.000 dinara, a Grad Užice je obezbedio 400.000 dinara.

Fond od 1.000 umetničkih dela

Umetnički fond kolonije čini oko 1.000 umetničkih dela, od kojih je najveći deo smešten u ateljeu Sofije Bunardžić i u dva magacina Gradskog kulturnog centra (GKC), a deo je izložen u Potpećkoj pećini. Petar Blagojević, gradski većnik za kulturu, ranije je najavio mogućnost da će se konačno rešiti problem trajnog smeštaja eksponata i to u delu adaptiranog prostora GKC koji je nekada korišćen za kuglanu i streljanu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari