Olja Triaska Foto Boris NemethFoto Boris Nemeth

Samostalna izložba “Bratstvo-jedinstvo” Olje Triaške Stefanović i njeno učešće u programu “Artist talk” u okviru najvećeg festivala fotografije u Izraelu “Photo is: real” u The Daniel Rowing centru u Tel Avivu u Izraelu, jedna je u nizu samostalnih izložbi kojom se promoviše projekat “Bratstvo i jedinstvo” ove umetnice iz Bratislave, a inače rođene Novosađanke.

Proteklog vikenda je umetnica imala predavanje u okviru programa “Umetnici govore” u Tel Avivu, u prostoru u kojem je i njena istoimena samostalna izložba, a pored izložbe, Olja Triaška Stefanović je objavila i autorsku fotomonografiju “Bratstvo i jedinstvo”, koja je na ovogodišnjem Mesecu fotografije u Bratislavi izabrana među 100 najboljih knjiga iz Srednje i Istočne Evrope u poslednjih 20 godina.

Na naše pitanje kada je shvatila da će na temu raspada SFRJ “morati” da da svoj umetnički odgovor i da “uroni” u potragu za identitetom, umetnica za Danas kaže:

“U početku svoje umetničke karijere i tokom studija fotografije nisam se bavila vizualnim istraživanjem na temu mog identita i porekla. Fokusirala sam se na projekte vezane za identitet prostora u koji sam došla da živim i uopšte u analizu Srednje Evrope kroz arhitekturu i različite društvene nanose koji su me interesovali. Međutim, sve je to vodilo ka tome da su počele da mi se otvaraju teme vezane za identitet mog jugoslovenskog, ličnog prostora, gde sam se rodila, gde sam odrasla i koji sam posle napustila. Ubrzo je došla godina 2014. kada sam počela da živim skoro toliko dugo u Slovačkoj koliko sam prethodno živela u Jugoslaviji. I tu sam osetila potrebu da počnem da analiziram sve to što sam proživela, ne samo ja, nego cela moja generacija. Upitala sam samu sebe vrlo jednostavno pitanje: ko sam ja i da li se moj identit promenio pod uticajem druge države. Odgovor na to pitanje je moje istraživanje, i projekat ‘Bratstvo i jedinstvo’. Nisam znala da odgovorim rečima, počela sam da fotografišem. Želela sam da otvorim temu o raspadu Jugoslavije, o svemu tome što smo proživeli i kako smo živeli. Želela sam da pokažem kako se malo brinemo, ustvari da se skoro uopšte ne brinemo o spomenicima palim borcima i borkinjama u Drugom svetskom ratu koji su se borili i umrli kako bismo mi živeli u slobodi i demokratiji”, rekla je Olja Triaška Stefanović, i dodala da smo “zaboravili na njih, a to ne smemo da dopustimo”.

Po njenim rečima, u većini gradova nema više ni oznaka gde se ti spomenici nalaze, trava je nepokošena, smeće je svuda naokolo…

“Mislim da je neophodno u današnjem društvu pričati i objašnjavati mlađim generacijama priče i istorijske događaje, objašnjavati šta je i kako izgleda bolestan nacionalizam, diktatura, i kako moramo biti tolerantni, poštovati se uzajamno i obrazovati se o nedavnoj istoriji i tragičnim godinama naših života. Jedino tako ćemo doći do društva gde više nikada neće osvanuti na ulici mural sa likom Ratka Mladića na kom piše ‘srpski heroj’. To je zaista najveća i strašna sramota, šamaranje i ismejavanje nad žrtvama rata na prostoru bivše Jugoslavije. Moramo izlečiti tu boleštinu i kako god znamo i umemo pomoći da izgradimo tolerantno društvo u kom ćemo živeti bez mržnje i agresije”, kaže za Danas umetnica i naglašava da je zbog svega toga i nastala knjiga i izložba “Bratstvo i jedinstvo”, kao njen doprinos da “se pomerimo sa mrtve tačke i da ponovo krenemo da gradimo moralne vrednosti kod ljudi i da ne napravimo iste greške”.

Olja Triaška Stefanović je fotografkinja i vizuelna umetnica, docentkinja na Akademiji likovnih umetnosti i dizajna u Bratislavi, gde sada rukovodi Departmanom za fotografiju i nove medije.

Umetnica je u Bratislavi i završila studije fotografije i odbranila doktorat.

Rođena je u Novom Sadu, a krajem ’90-ih se trajno preselila u Bratislavu.

Njeni najnoviji umetnički projekti prvenstveno su reakcija na rat i etničke sukobe na Balkanu, u kojima istražuje sopstveno sećanje, raspad Jugoslavije, porodičnu istoriju, formiranje novih nacija i nove geografije u kontekstu Centralne i istočne Evrope.

Njeni foto-eseji u oblasti arhitekture objavljivani su i nagrađivani u brojnim publikacijama u Evropi, a za svoj fotografski rad dobitnica je i mnogih prestižnih nagrada, među kojima su “Fotograf godine 2015” koju dodeljuje Srednjoevropska kuća fotografije iz Bratislave i druge, a radovi su joj zastupljeni u stalnim postavkama slovačke Nacionalne galerije.

Galerije gde se izložba “Bratstvo i jedinstvo” prezentovala pre postavke u Izraelu su: Gradska galeria Bratislava “Mirbachova palata”; Foto galerija u Ljubljane; Foto galerija u Beču i ArtMarket galerija u Budimpešti.

Foto-monografija “Bratstvo i jedinstvo” odgovor je na pitanje kako umetnica koja je imala samo dve godine u trenutku kada je umro Josip Broz Tito posmatra i oseća svoj život koji se, kao i većini mladih tokom ratnih devedesetih, nastavio u inostranstvu, koliko toga se seća i koliko je zainteresovana za socijalističke memorijale i antifašističke vrednosti.

Njena knjiga je veliki dokaz koliko ovom društvu danas nije stalo do kulture sećanja.

Slogan “Bratstvo i jedinstvo” i dalje funkcioniše

Na naše pitanje da li ima nečega što ju je posebno iznenadilo tokom istraživanja, fotografisanja spomenika po bivšim republikama SFRJ, Olja Triaška Stefanović kaže:

“Iznenadila me je otvorenost ljudi i veliko interesovanje za projekat. Shvatila sam da nekim čudom slogan ‘Bratstvo i jedinstvo’ i dalje funkcioniše. Otvara priče, sećanja i emocije. Ali ne samo na prostoru bivše Jugoslavije nego u celoj Istočnoj Evropi. To saznanje je bilo za mene posebno i jedinstveno.”