O piscu koji se najviše menjao 1Foto: Centar za kulturu Gradac, Raška

Među mnoštvom događanja na ovogodišnjim 25. Raškim duhovnim svečanostima izdvojilo se predstavljanje knjige Ane Stišović Milovanović „Knjiga za LJudmilu“ čiji je izdavač Centar za kulturu, obrazovanje i informisanje „Gradac“ iz Raške.

Reč je o naučnoj studiji o postmodernim romanima Milisava Savića. O ovom značajno teoretsko-književnom delu govorili su Sava Damjanov i Milisav Savić.

– Ovo je dobra knjiga o dobrom piscu! Pri tom, čitljiva na gotovo beletristički način, što je retko kada je reč o književnokritičkoj i teorijskoj literaturi. Najzad, interpretacije četiri romana koje je autorka odabrala i po sopstvenom vrednosnom i prema opšteprihvaćenom poetičkom kriterijumu (postmoderna!) suvereno postavljaju Savićevu prozu u kodove koji je su istinski njeni. Može se reći da će „Knjige za LJudmilu“ predstavljati i već predstavlja mnogo više od još jedne „recke“ u bogatoj bibliografiji radova o ovom prozaisti – rekao je Sava Damjanov za Danas.

Pitali smo autorku zbog čega je odlučila da piše o delu jednog od najznačajnijih savremenih srpskih književnika.

– Književna kritika je saglasna u jednom: Milisav Savić je pisac koji se najviše menjao u autorskom postupku. NJegovo prvo književno delo, zbirka pripovedaka „Bugarska baraka“, koja je opisala i u priči sačuvala Rašku iz šezdesetih, pisana je u maniru stvarnosne, dakle, faktografske proze. U romanu „La Sans Pareille“, objavljenom 2015, prepoznaje se izrazit postmodernistički postupak. Sem toga, Savić se okušao u različitim formama: piše pripovetke, romane, eseje, putopise, multižanrovsku prozu. Predmet moga interesovanja jednako je i transformacija Savićeve poetike, koliko i njegovi postmoderni romani – kaže za Danas Ana Stišović Milovanović, profesorka, književna kritičarka i teoretičarka.

Prema njenim rečima, „u sublimnoj analizi Savićevih postmodernih romanesknih postupaka, kao uspela paradigma se mogu uzeti četiri romana: ‘Ćup komitskog vojvode’ (1990), ‘Hleb i strah’ (1991), ‘Ožiljci tišine’ (1996) i ‘La sans Pareille’ (2015). U sva četiri romana percepira se jasna i čvrsta intencija autora, da se strukturiranje podvede pod znak igre, ili da postane njen signum. Poigravanja žanrom ili narativom, otvorenost dela, nedovršenost priče kao dokaz rađanja ‘čitaoca-sastvaraoca’, entropija i hijazam, intertekstualne veze, mešanje dijegetičkog i mimetičkog; sve su to alatke pisca, koji je naumio da do kraja dovede transformaciju svog dela. U tumačenju ovih i drugih Savićevih dela, dobrodošlo je posegnuti za multižanrovskim knjigama ‘Fusnota’, ‘LJubavna pisma i druge lekcije’, ‘Mali glosar kreativnog pisanja’, u kojima se autopoetički principi dosledno ekspliciraju, te tumaču postaju neophodna alatka u analizi. Savić se u ovim romanima bavi istorijskim, mitskim, autobiografskim, filozofskim, antropološkim temama, jednako podsećajući da ‘književnost nije odgovor, već pitanje, nije izvesnost, već sumnja, nije poruka, već zagonetka'“.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari