Osvrt na važne istorijske događaje 1Foto: Fernando Bajona

Izložba „Varljivost sećanja“ španskog fotografa Fernanda Bajone biće otvorena od 2. jula do 10. septembra u galeriji Instituta Servantes u Beogradu.

Reč je izložbi koja na originalan način preispituje ljudsko sećanje, individualno i kolektivno pamćenje, kroz radove koji donose zanimljiv osvrt na važne istorijske događaje. Fotograf Fernando Bajona uronio je u bogate fondove fotografskog arhiva dnevnog lista ABC zarad projekta „Varljivost sećanja“, čiji je kustos Havijer Dijas-Gvardiola. Opsednut idejom neuspeha, njegov cilj bio je da poveže analitički i naučni način kojim jedan arhiv upravlja sećanjima, sa haotičnijim i subjektivnijim oblikom ljudskog pamćenja. Za umetnika, način na koji pamtimo i prikazujemo događaje u sadašnjosti, dovodi do njihovog preklapanja i stvaranja iskrivljene slike.

„Ovo je serija radova u kojoj pokušavam da nateram publiku da razmišlja o opasnostima zaboravljanja katastrofalnih događaja sa namerom da sprečimo njihovo ponavljanje“, navodi Bajona.

Dela koja je uradio ovaj fotograf nastaju iz superpozicije stotinak originalnih fotografija iz arhiva koje za temu imaju neki specifičan koncept (nasilje, eksplozija, izbeglice, vatra…), čije granice se takođe preklapaju sa krajnjim rezultatom. Svaki od radova ilustrovan je originalnom fotografijom iz kolekcije ABC-a, koja prikazuje neki od važnih događaja iz prošlog veka koji su uticali na evoluciju čoveka (od Prvog i Drugog svetskog rata do Španskog građanskog rata, 11. septembra ili dolaska čoveka na Mesec). U želji da potvrdi ideju da se istorija ponavlja i da je naše pamćenje slabo, Bajona upotpunjuje svaki diptih portretom pojedinaca koji i danas trpe nepravde na koje ukazuje ovaj projekat.

Zbog trenutnog stanja, zvaničnog otvaranja izložbe neće biti, a publika će „Varljivost sećanja“ moći da pogleda od četvrtka, 2. jula. Galerija Instituta Servantes otvorena je radnim danima od 8 do 18:30 časova, a maksimalan broj posetilaca koji u isto vreme mogu da pogledaju izložbu ograničen je na osam. U skladu sa preporukama Vlade Srbije u pogledu zdravlja i bezbednosti, posetioci galerije mole se da, uz obavezno nošenje maski, održavaju udaljenost od dva metra u odnosu na druge posetioce.

Druženje

Ukoliko epidemiološka situacija to bude dozvoljavala, španski fotograf družiće se sa beogradskom publikom uoči zatvaranja izložbe, 10. septembra. Do tada, publika će moći da čuje nešto više o autorskom procesu i izloženim radovima u virtuelnom susretu 9. jula u 17 časova, čiji će akteri biti Fernando Bajona i David Pužado, osnivač festivala festivala Belgrade Photo Month.