Openhajmer"Openhajmer", foto: LANDMARK MEDIA / Alamy / Alamy / Profimedia

Godina na izmaku bila je veoma turbulentna za filmsku industriju. Dugotrajni štrajkovi pisaca i glumaca zaustavili su holivudsku produkciju i prisilili jesenje festivale na održavanje bez uobičajenog broja zvezda na crvenom tepihu

Ali to ne znači da u 2023. godini nisu snimljeni neki vrhunski filmovi, od kojih su neki, poput marketinškog double featurea Barbenheimera, vratili veru u moć bioskopa nad streaming-servisima.

Stoga je 158 filmskih kritičara sa svih strana sveta za Indiewire odabralo najbolja filmska ostvarenja u ovoj godini, od skupih blockbustera, koji su zaslepili gledaoce, do skrivenih dragulja, koji su očarali publiku filmskih festivala, prenosi Index.hr

10. Asteroid City

Poslednji film reditelja Wesa Andersona još jednom je okupio zvezdanu ekipu, koju čine Jason Schwartzman, Scarlett Johansson, Tom Hanks, Brian Cranston, Steve Carrell i Margot Robbie, a kao i svaki drugi Andersonov film, i Asteroid City je otelotvorenje njega samoga.

Radnja filma odvija se 50-ih godina prošloga veka, a prati decu i roditelje koji dolaze u pustinjski grad na Junior Stargazer/Space Cadet konvenciju koja okuplja astronome, nastavnike, porodice tinejdžera zainteresovanih za astronomiju te vojsku. Svi oni očekuju prijatno druženje protkano zajedništvom i takmičenjem u znanju, ali umesto toga svedoče haosu nakon što dolazi do prekida konvencije zbog „događaja koji mjenjaju svet“.
Premda sadrži sva obilježja na koja smo navikli od Andersona, Asteroid City najbolji je njegov rediteljski pokušaj od The Grand Budapest Hotela te na neki način možda i najdirljiviji film koji je ikada napravio.

9. The Holdovers

Reditelj Alexander Payne proslavio se hvaljenim humornim dramama Sideways, The Descendants i Nebraska, a The Holdovers je smestio u zimu 1970. i snimljen je tako da izgleda kao da je stvarno nastao tada.

Payne s velikim zadovoljstvom prkosi svakom impulsu moderne kinematografije i tera publiku da prihvati neke od najcjenjenijih filmova i filmskih tradicija, ostavljajući joj tokom celog filma tragove koje će morati pažljivo prikupljati dok se The Holdovers postupno otapa u laganu, ali osetljivu priču o trojcu usamljenih duša koje uče jedna drugu kako da prebrode razočaranja u svojim životima.

8. Barbie

Rediteljka Greta Gerwig stvorila je najgledaniji film letne sezone, film o kojem je svako imao nešto reći. Feministička kritika smeštena u svet Barbie lutke, jednog od simbola kapitalističke hiperprodukcije i opsesivne potrošnje, povremeno ostavlja utisak kao da je zagrizla više nego što može progutati.
No publika je rekla svoje, pohrlivši u bioskope i donevši filmu zaradu od 1.44 milijarde dolara. Barbie možda nije najbolji, ali je svakako najuspješniji film ove godine te jedan od dva filma o kojima se mesecima nije prestajalo pričati. A s obzirom na stanje u kojem se nalazi filmska industrija, to nije mala stvar.

7. Anatomy of a Fall

Rediteljka Justine Triet filmom Anatomy of a Fall osvojila je ovogodišnju Zlatnu palmu u Kanu, što ju je učinilo tek trećom rediteljkom kojoj je to pošlo za rukom. Njen film pokreće genijalna Sandra Hüller, glumica koja je već očarala publiku filmovima Toni Erdmann i The Zone of Interest, za koji je Triet napisala i scenario.
Hüller glumi Sandru, biseksualnu spisateljicu rođenu u Nemačkoj, koja živi u Francuskoj, optuženu da je ubila svog partnera na jeziv način, predskazan u jednom od nenih romana. A ako taj opis prizove na pamet još jednu ledenu plavušu, Sharon Stone u Basic Instinctu, odjek je posve nameran i potpuno nevažan.

6. The Zone of Interest
Filmova o žrtvama i počiniteljima Holokausta ne manjka. No ugao iz kojeg Jonathan Glazer pristupa ovom užasu u filmu Zona interesa neviđeno je iščašen – nijedan film o Holokaustu nikada nije bio predaniji ilustriranju banalnosti zla, jer nijedan film o Holokaustu nikada nije bio predaniji potpunom ignorisanju samog zla.

Ova antropološka studija prikazuje zapovednika Aušvica Rudolfa Hössa i njegovu suprugu Hedwig kako nastoje izgraditi idiličan život za svoju porodicu u kući smeštenoj tik do bodljikave žice logora. Od tamošnjih zverstava dijeli ih jedan tanki zid.
Rudolf je porodičan čovek koji čita svojoj deci priče za laku noć, dok prozor spavaće sobe gleda na oblake dima krematorijuma. Hedwig je majka koja brine o vrtu i u slobodno vreme prebire po odeći žrtava u potrazi za dobrom bundom, dok im se deca u pozadini igraju sa zlatnim zubima spaljenih.
Doslovni betonski zid Glazerove likove deli od horora iz susedstva, a njegova se kamera ni jednom ne usudi proviriti preko njega da ga bolje vidi. Glazer, naime, ne izražava čak ni najmanju naznaku te želje.

5. May December

Dirljivo iskren film, koji zadirkuje stvarnu ljudsku dramu iz tabloidnog senzacionalizma, May December redatelja Todda Haynesa nastavlja njegovu tradiciju snimanja filmova koji se oslanjaju na samosvest koja, čini se, izmiče njihovim likovima.
Film se delimično temelji na uznemirujućoj istinitoj priči koja je dominirala naslovnicama 90-ih godina prošlog veka, a prati Elizabeth Berry (Natalie Portman), holivudsku glumicu koja se priprema za svoju novu kontroverznu ulogu stvarne žene Gracie Atherton-Yoo (Julianne Moore).
S ciljem da što više istraži život spomenute žene za svoju ulogu, Elizabeth dobija priliku provesti vreme s Gracie i njenom porodicom, koju čine njen mladi suprug Joe Yoo (Charles Melton) i njihovo dete, koje su začeli dok je Joe imao samo trinaest godina, zbog čega je Gracie dete rodila dok je bila u zatvoru zbog iskorišćavanja i groominga maloletne osobe koja joj na kraju postaje muž.

4. Past Lives

Film rediteljke Celine Song prati Noru i Hae Sunga te njihov odnos tokom 24 godine, od prijateljstva u detinjstvu do odraslog doba. Bili su zaljubljeni kao deca u Južnoj Koreji, ali ih je razdvojila vest da se Nora seli u Kanadu i da se više neće videti. Nakon 12 godina Nora sazna da ju je Hae Sung tražio i ponovo stupe u kontakt. Sada su u 20-ima i studiraju.
Svaki dan pričaju preko Skypea. Nora se preselila u Njjork, a Hae Sung je u Seoulu. Kada ponovno razviju osećaje jedno prema drugom, postane teško ne viđati se. Nora odluči da moraju napraviti pauzu i ne čuti se neko vreme, no to se pretvori u još 12 godina, nakon kojih se napokon vide.
Film pomalo podseća na poznati Before Sunrise, prezentirajući zapadnim gledaocima i koncept In-Yun, koji sugeriše da je ljudima suđeno da se sretnu ako su im se duše preklapale određeni broj puta.

3. Poor Things

Film je režirao grčki čudak Yorgos Lanthimos, poznat po filmovima Dogtooth, The Lobster i The Favourite, a kao i svi njegovi filmovi, i Poor Things je malo uvrnut i čudan. Ema Stoun ima glavnu ulogu Belle Baxter, koju je naučnik Vilijem Defo vratio u život. Bela pokušava razumeti restriktivnost patrijarhata oko sebe te ga pokušava srušiti. Beži s advokatom Duncanom (Mark Rufalo) u veliku avanturu oslobođenja i jednakosti.
Poor Things verovatno je najbolji film u Lanthimosovoj karijeri i već deluje kao instant klasik, smješan, ćudljiv i otkačen, neprocjenjiv i nepretenciozan, ispunjen s toliko toga za obožavanje da se pokušaj raščlanjivanja svega toga čini poput jadnog odgovora na filmske ambicije.

2. Oppenheimer

Drugi od dva filma o kojima se mesecima nije prestajalo pričati je Oppenheimer reditelja Kristofera Nolana. Oppenheimer je neortodoksan portret J. Roberta Oppenheimera, kojeg je otelotvorio rediteljev stari miljenik Kilijan Marfi
Trosatna drama o genijalnosti, oholosti i greškii, individualnoj i kolektivnoj, briljantno prikazuje turbulentan život američkog teorijskog fizičara, „oca atomske bombe“, koji je pomogao u istraživanju i razvoju atomskih bombi koje su bačene na Hirošimu i Nagasaki tokom Drugog svetskog rata.
Snimana na 65-milimetarskom filmu, formatu koji se ranije koristio kako bi stvorio osećaj kinematografske monumentalnosti, priča Openheimera prati kroz nekoliko decenija, od 1920-ih, kada je mladić na studiju fizike, do pozne dobi, kada je sedi starac, a Nolan se njegovim životom bavi iz svih uglova.

1. Killers of the Flower Moon

Kultni američki reditelj Martin Skorseze u svom je novom filmu Killers of the Flower Moon okupio proverenu glumačku ekipu, koju predvode oskarovci Leonardo DiCaprio i Robert De Niro. Film prati seriju ubistava unutar indijanskog plemena Osage u Oklahomi 1920-ih godina.
Osage su postali najbogatiji narod na svetu nakon što je na njihovom teritoriju pronađena nafta. Mnogi su ih zbog toga iskorišćavali kako bi došli do novca, što je dovelo do niza ubistava koja je The Guardian nazvao genocidom protiv američkih domorodaca. Ubistva se smatraju prvim velikim slučajem koji je istraživao novoosnovani FBI.
Film, temeljen na istoimenoj knjizi Davida Granna, odmah je nakon premijere na festivalu u Kanu proglašen remek-delom, a Skorsezeje pokazao još jednom da može bolje i od koga ispričati priču o pohlepi, korupciji i šarenoj duši zemlje, koja je rođena u uverenju da pripada svakome dovoljno bezosećajnom da je uzme.

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari