Pod „teretom“ sopstvene figure : Dvostruki autoportret Matilde Romanjoli u Bioskopu Balkan 1Foto: Marina Bugarčić

Italijanska umetnica, Matilda Romanjoli (Matilde Romagnoli), predstaviće se beogradskoj publici izložbom „Sun Beneath/Sunce ispod“, koja se otvara večeras od 20 sati u Bioskopu Balkan a trajaće do 30. septembra.

Matilde dolazi u Beograd iz Minhena, gde je završila studije (Kunst Akademie der Bildenden Künste Munchen, klasa: Gerry Bibby, 2023).

Ovo je njena samostalna izložba čiji je deo i promišljanje koncepta nastao tokom njenog boravka u Beogradu kao deo umetničkog rezidencijalnog programa koji organizuje Fondacija Saša Marčeta.

Monumentalna brozana skulptura – dvostuki autoportret, predstavlja centralni deo postavke.

Matilde nezavisno i samostalno prolazi kroz ceo proces stvaranja, uključujući modelovanje, izlivanje, prelamanje kalupa i doradu bronze.

Rad prikazan u figurama, predstavlja savršenu akademsku studiju tela, ali sa „teretom“ sopstvene figure koju nosi na leđima.

Matildin umetnički pristup je jedinstven jer se potpuno posvećuje svakom aspektu stvaranja.

Svojim ličnim učešćem u svim elementima, ona stvara duboku vezu između fizičkog procesa i finalnog rezultata.

Ova intimna angažovanost joj omogućava da prenese osećaj ranjivosti i samoosmatranja kroz svoju umetnost.

Suprotnost između savršene figurativne studije i težine i simbolike prisustva same umetnice stvara moćnu vizuelnu konotaciju.

Kroz svoj dvostruki autoportret, Matilde Romagnoli poziva posmatrače da razmisle o vlastitom identitetu i teretima koje nose.

Pod „teretom“ sopstvene figure : Dvostruki autoportret Matilde Romanjoli u Bioskopu Balkan 2
Foto: Privatna arhiva

Ova introspektivna istraživanja sopstvenog ja rezoniraju sa publikom jer dotiču univerzalne teme samoprikazivanja, ranjivosti i samoispoljavanja.

Sunce ispod

Sunce ispod  (Sun Beneath) je naziv izložbe Matilde Romanjoli  umetnice mlađe generacije, italijansko-austrijsko-mađarskog porekla, koja nas uvodi u svet htoničnog, ljudske prirode, samorefleksije, alegorijskog, hermetičnog ali i insceniranog i dramatičnog. Inspiracije dolaze iz više pravaca: sa ostrva i istoimenog vulkana Stromboli, preko filma Stromboli, božija zemlja iz 1950, reditelja Roberta Roselinija (Roberto Rossellini), filma Pod vulkanom iz 1984, reditelja Džona Hjustona (John Huston) rađenom po istoimenom romanu Malkoma Lovrija (Malcom Lowry) iz 1947, istinitih događaja  sa ostrva Alikudi  između 1903-1905, kada su stanovnici, koji su jeli hleb od raži kontaminiran gljivom ergot, imali halucinacije.“ navodi istoričar umetnosti Dejan Vučetić u tekstu kataloga izložbe. 

Sa druge strane,  kako navodi,  „ne treba izostaviti i kreativne procese sa Akademije likovnih umetnosti i livnice u Minhenu, boravak u Beogradu i rad u okviru art residence programa u Bioskopu Balkan, kao i put na Siciliju, koji je rezultirao nizom crteža, skica i art videa kraćeg formata istog naziva, Sunce ispod. 

U vrtlogu ideja, impresija i promišljanja izranja plastičko–likovni ansambl, jedna vrsta instalacije u prostoru Bioskopa Balkan, koja posamtrača nagoni na ličnu samorefleksiju jer je u njemu skrivena dublja simbolika koja se otkriva u slojevima.“ , konstatuje Dejan Vučetić

Matilde kaže da je za nju umetnost privilegija, a da je sklonost  ka stvaralačkom radu, moguće,  stekla u porodici.

„Za mene je umetnički rad dvostruka privilegija – prvo posedovati dar i biti u mogućnosti da se dar primenjuje. Posvećenost dolazi kao prirodna posledica radosti stvaranja. Odakle ona dolazi – od mene same i možda od umetničke porodice iz koje potičem… moj pradeda je bio slikar i predavao na Akademiji likovnih umetnosti u Milanu, moja baka je slikarka, otac je strastveni fotograf, brat je arhitekta, majka balerina… Odrastala sam u podsticajnom okruženju i oduvek sam osećala veliku želju i izuzetnu radost u stvaranju onog što zamislim, “

Matilde dodaje da dok radi, ima osećaj potpunosti i slobode.

„Svesno, uživam u svakom trenutku procesa rada, u učenju i istraživanju, čak i kada prolazim kroz periode izazovnih fizičkih i mentalnih borbi. Međutim, posle takvih perioda, osećam se izuzetno živom i prisutnom“ – zaključuje umetnica.

„ Organizovana u saradnji sa Fondacijom Saše Marčete, Matildina izložba pokazuje posvećenost fondacije podršci mladim umetnicima i pružanju dragocenih prilika za upoznavanje sa iskustvima i praksama koje dolaze iz Nemačke.

Sveukupno, prisustvo Matilde Romagnoli u Beogradu i njena izložba u Bioskopu Balkan pružaju jedinstvenu priliku ljubiteljima umetnosti i široj publici da se upuste u fascinantnu umetničku viziju i istraživanje ljudske forme i njene kompleksnosti“, poručuju organizatori izložbe.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari