Izložba „Dekada“ scenografa Aleksandra Denića u Bioskopu Balkan 1Izvor: promo

U saradnji sa Ministarstvom kulture i informisanja i Fondacijom Saša Marćeta izložba „Dekada“ predstavlja multimedijalni, celovit prikaz rada Aleksandra Denića. Izložba je posvečena deceniji u kojoj je na Nemačkom govornom području i Evropi realizovao svoja najznačajnija umetnička ostvarenja.

Postavka prati razvoj od skica,crteža do finalnih kompozicija koja uključuje i monumentalnu scenografiju – Galileo Galilej u režiji čuvenog Franka Kastorfa,koja je iz Berlina preneta u Beograd, kako bi publika mogla da prepozna i oseti verodostojnost strukture koja se poigrava simbolima, estetikom i potpuno samostalno funkcioniše izdvojena iz konteksta pozorišta.

Na 1600 kvadratnih metara, kroz četiri nivoa istorijskog zdanja Bioskopa Balkan publika če moči da sagleda ukupan Denićev stvaralački rad koji prate brojne nagrade i priznanja koja ga postavljaju u sami vrh svetskog scenskog iskustva.

Izložba „Dekada“ scenografa Aleksandra Denića u Bioskopu Balkan 2
Foto: promo

Aleksandar Denić diplomirao je scenografiju na fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu. Režiser Srđan Karanović ga je još tokom studija angažovao kao scenografa za film „Za sada bez dobrog naslova“(1988). Od tada Denić je realizovao mnoge scenografije za filmove, među kojima se izdvajaju: „Jednog lepog dana“ (1988), „Mi nismo anđeli“ (1992), „Vizantijsko plavo“ (1993), „Rane“ (1988), Cut Run (2009). Aleksandar Denić je autor opreme za film „Podzemlje“ (1993/95).

U oblasti pozorišne scenografije istiću se scenografije za: „Hitler&Hitler“ (Atelje 212,2007), „Talenti i obožavaoci“ (Narodno pozorište u Beogradu, 2009), „Moć sudbine“ (Narodno pozorište u Beogradu, 2009), „Put oko sveta“ (Kriševaćko pozorište, 2010), „Heba Gabler“ (Narodno pozorište u Beogradu, 2011), „Protuve piju čaj“ (Šabaćko pozorište, 2010), „Adio kauboju“ (hnk, Split, 2012).

Sa nemačkim rediteljem Frankom Kastorfom, Denić je realizovao nekoliko izuzetno uspešnih pozorišnih produkcija, među kojima se ističu: „Dama sa kamelijama“ (Teatar Odeon, Pariz, 2012), „Amerika“ (Šaušpilhaus, Cirih, 2012), operska tetralogija „Prsten Nibelunga“ na festivalu u Bajrojtu 2013, „Dvoboj“ (Teatar folksbine, Berlin 2013), „Putovanje na kraj noći“ (Teatar Rezidenc, Minhen, 2014), „Baal“ (Teatar Rezidenc, Minhen, 2015).

Uspešna saradnja sa Kastorfom, omogućila je Deniću i saradnju sa austrijskim rediteljem Martinom Kušejom sredinom 2014, na postavci Geteovog fausta u minhenskom Teatru Rezidenc.

Izložba „Dekada“ scenografa Aleksandra Denića u Bioskopu Balkan 3
Aleksandar Denić / Foto: N. Babić

Od 2009 do 2013, Denić je bio predsednik Udruženja likovnih umetnika primenjenih umetnosti i dizajna Srbije (ULUPUDS).

Od 2010 do 2013, Denić je bio umetnićki direktor Beogradskog letnjeg festivala (BELEF).

Dobitnik je brojnih nagrada za scenografiju i doprinos scenskom dizajnu: nagrade Zlatni ćuran za predstavu „Krčmarica Mirandolina“ (Pozorište Boško Buha, Beograd, 2007), Sterijine nagrade za scenografsko ostvarenje za predstavu „Konstantin“ (Narodno pozorište u Beogradu, 2013), nagrade nemačkog pozorišnog ćasopisa Teatar hojte za scenografa godine u Nemačkoj za predstavu „Putovanje na kraj noći“ (Teatar Rezidenc, 2014), nagrade nemačkog časopisa za opersku umetnost Opernvelt za scenografiju godine 2014, nagrade „Faust“ za najboljeg scenografa 2014. za scenografiju „Prstena Nibelunga“, godišnje nagrade časopisa Dojće bine za sezonu 2013-2014 u kategoriji „Izuzetan doprinos aktuelnom razvoju scenografije, kostima, prostorne pozorišne situacije, a bio je nominovan za međunarodnu opersku nagradu (international opera awards, 2014) u kategoriji za dizajnera godine.

Aleksandar Denić je ćlan Nacionalnog saveta za kulturu, a od 2010. vanredni profesor na fakultetu za umetnost i dizajn, Odsek za scenografiju.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari