Izložba fotografija "Iza sedam logora" otvorena do 25. februara 1

Nezavisno društvo novinara Vojvodine poziva sve zainteresovane da posete izložbu fotografija „Iza sedam logora: Od zločina kulture do kulture zločina“ Hrvoja Polana, koja je postavljena u novosadskoj Galeriji likovne umetnosti poklon zbirka Rajka Mamuzića, Vase Stajića 1 do nedelje, 25. februara.

Posetioci je mogu pogledati u terminu od 9 do 17 časova.

Izložene fotografije nastale su kao deo istraživanja čiji je rezultat istoimena foto-monografija. Uz fotografa Polana, knjiga „Iza sedam logora: Od zločina kulture do kulture zločina“ autorski je rad pisca Viktora Ivančića i novinara Nemanje Stjepanovića.

Opisujući sadržaj foto-monografije, novinar Novog lista, Boris Pavelić ističe: „Dok je Stjepanović obavio faktografski dio posla, ispisavši – na temelju haških i domaćih sudskih presuda te dostupnih arhiva – činjenične opise zvjerstava u mučilištima što su do rata trebala služiti kao mjesta ljudskog oplemenjivanja, Hrvoje Polan, iskusni ratni foto-reporter domaćih i inozemnih agencija, ta je mjesta fotografirao.

Mirnodopske su to fotografije, snimljene više od dvadeset godina poslije zvjerstava, kada su svi njihovi opipljivi tragovi izbrisani – osim u devastiranom Domu kulture u selu Pilica, ‘jednome od toponima etničkog čišćenja Republike Srpske’, u istočnoj Bosni, nedaleko Zvornika, na čijim se oronulim zidovima i danas vide rupe od metaka – u tom se mjestu masovno ubijalo dvaput, i 1992. i 1995.“

Izložbu organizuje beogradski forumZFD, koji je i izdavač knjige. Ulaz je slobodan.

Ivančić o Polanovom delu

Posve namjerno, Polanove su fotografije naizgled bezizražajne, većina njih snimljena iz najjednostavnijih uglova, „iz prve“, da namjerno prikažu svakodnevicu i običnost koja iz tih mjesta isijava, služeći zaboravu krvavih tajni što ih ta mjesta kriju. Štoviše, Polanova fotografija ulaza u Vojnoistražni centar Lora u Splitu, ‘poligon za mučenje zatočenih Srba i Crnogoraca’, uhvatit će, s leđa, slučajne dokone prolaznike: oca i dijete u majici s uzorkom šahovnice, na pozadini spomenika pred ulazom u kompleks; sugestija namjernog, projektiranog, hotimičnog zaborava s elementima prijetnje svakome tko se usudi pitati više nego što je dopušteno. O tom zaboravu, o toj prigušenoj prijetnji, kao i o dosada uglavnom neosviještenom fenomenu preplitanja nacionalne kulture i ratnog zločina, piše Viktor Ivančić.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari