Razbijanje stereotipa o muškom igraču 1Foto: Guenter Groeger

Ako postoji kompanija o kojoj sam sanjala još kad sam počela da razmišljam o Beogradskom festivalu igre, to je ova Tera Sarinena.

On je velika zvezda, teško je doći do njega, a njegove produkcije su neverovatno tehnički zahtevne za nas. Ovog puta oni su poneli iz Finske gotovo sve što treba, imamo podršku dve finske kompanije, tako da je ovaj finski igrač fantastičke karijere, a sada koreograf, konačno gost BFI – ovim rečima je danas Aja Jung, osnivač i direktor Beogradskog festivala igre, najavila nastup Kompanije Tera Sarinena u subotu u Madlenianumu s predstavom „Preobraženo“.

Reč je o jednosatnoj produkciji iz 2014, premijerno izvedenoj u Finskoj državnoj operi na Festivalu u Helsinkiju, koja je pred gostovanje u Beogradu u četvrtak uveče u zagrebačkom HNK ispraćena sa ovacijama. Ovo je prvo gostovanje Finske na BFI i to u godini u kojoj ova skandinavska država slavi 100 godina nezavisnosti.

U razgovoru s beogradskim novinarima, Tero Sarinen juče je u sedištu Nacionalne fondacije za igru objasnio da je „Preobraženo“ komad koji slavi mušku igru. Za muziku je odabrao tri kompozicije svetski poznatog finskog kompozitora i dirigenta Ese-Peka Salonena u skladu sa kojima je nastala, prema oceni kritike, „retko viđena, čudesna kombinacija snage i nežnosti koja dočarava potencijal igre“.

– Velika je inspiracija raditi sa kompozitorom takvog formata. On je slavan i zahtevan. Kao što on od svojih muzičara traži virtuoznost, ja to isto zahtevam od igrača – uvek tražim nemoguće. U ovom komadu želeo sam da okupim igrače različitih iskustava – iz klasičnog baleta, različitih tehnika savremene igre, ulične igre i da napravim nešto novo. Tema je muška igra i mogućnost da se razbiju stereotipi ko je to muški igrač, bilo da je reč o klasičnom baletu ili savremenoj igri, da li je on uvek heroj ili u toj snazi ima emocije i nežnosti – nešto poput žive skulpture. Težili smo beskonačnosti izražajne moći ljudskog tela, oslobađajućeg pokreta i toga da se bude ljudsko biće – rekao je Tero Sarinen.

Prema njegovim rečima, Salonenova muzika „obezbedila je provokativnu, multidimenzionalnu početnu iskru za bavljenje brojnim emocijama i virtuoznošću čoveka – čoveka koji igra, neustrašivog pred ekstremima osećajnosti, heroizma i svim onim što se nalazi između“. Ističući da je „najbolja umetnička forma ona koja je živa“, Sarinen je objasnio da je ova produkcija otvorena za istraživanje i sazrevanje, pa se samim tim i menjala.

Kao koreograf, Tero Sarinen je poznat po „jedinstvenom jeziku pokreta, dok su njegova svetski priznata dela često opisivana kao apsolutna umetnost“. Svoju kompaniju osnovao je 1996. sa ciljem da promoviše human pogled na svet i osnovne ljudske vrednosti kroz jezik igre. 

Balet Hispaniko u Pozorištu na Terazijama 

Za nedelju na sceni Pozorišta na Terazijama BFI najavljuje prvu od dve predstave Baleta Hispaniko (SAD) u Beogradu. Ova američka trupa, koja ove godine slavi 45 godina repertoara, koji odražava bogatstvo različitosti latino kultura, 4. aprila gostovaće u novosadskom Srpskom narodnom pozorištu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari