Večiti beogradski buntovnici Disciplin A Kitschme predstaviće svoj novi album „Uf!“ u petak od 21 čas u Velikoj sali Doma omladine Beograda. Na koncertu u DOB-u, pored standardne postave – Koja sa bubnjarem Bucom i pratećom pevačicom Manjom, kao gost će se pridružiti Jurij Novoselić Kuzma koji je svirao klavijature na albumu „Uf!“, inače nekadašnji saksofonista Discipline kičme. Tim povodom, Koja nam je ispričao nekoliko stvari o novom albumu i još ponešto…


  • Album „Uf!“ je izašao 5. jula onlajn za Exit etiketu, a samo nekoliko dana kasnije publika je na festivalu pevala uz nove pesme. Da li si zadovoljan time što su novi hitovi tako brzo ljudima ušli pod kožu?

Apsolutno, a to je i mene baš iznenadilo. Izgleda da je mnogo ljudi na netu, bar ovi koji su bili na festivalu.

  • Nakon mnogo godina, vaš album konačno na vinilu. Kakav je osećaj?

Retro osećaj. U ovom momentu još uvek nemamo gotovu ploču, ali mislim da će se pojaviti za par nedelja. Izdavač je Odličan hrčak.

  • Sve više bendova kod nas i u svetu se u poslednje vreme odlučuje da izbaci ploču. Kako posmatraš ovaj comeback vinila i koliko danas ima smisla objavljivanje albuma?

To je u stvari postala jedna romantična stvar, imati ploče i slušati ih na gramofonu. Neko ko je npr. prespavao zadnjih 20 godina, a i takvih ima sigurno, ne mora ni da zna da se u međuvremenu pojavio i nestao CD format, sve je opet OK. Osim što je danas sva muzika, film i još štošta toga na netu, a vinili su jako skupi i prodaju se u malom broju primeraka, što znači da postaju ekskluzivni fetiš neke bogatije ekipe. Za ostale će postojati download, da li besplatan ili ne, nije toliko bitno, a pošto ne mora da znači da će neko ko downloaduje downloadovati svih deset ili više pesama sa jednog albuma, dovodi se u pitanje svrha albuma. Sve se lagano svodi na singlove, što je nešto što se dešavalo nekad u 60-im, kad je dugosvirajuća ploča bila skup singlova i njihovih b-strana.

  • Interesantno je da su na internetu dostupne samo trominutne verzije pesama, dok se na zvaničnom izdanju nalaze duže varijante sa džemovanjem nakon standardnih refren&strofa verzija. Odakle ta ideja?

I još da bi neko skinuo sa interneta album, potrebno je da prođe mali kviz i odgovori tačno na tri pitanja iz istorije benda. Eto, čisto malo da konzument mora više puta da klikne mišem nego što je uobičajeno, što je koncept kojem pripadaju i različite dužine pesama. Ako pričamo download jezikom, ne smemo zapostaviti fizički oblik, dok ga još ima. I na kraju, takav potez doveo je do toga da mi sad pričamo o svemu tome, što je takođe bila svrha poteza.

  • Koliko muzičari treba da budu svirački i slušački potkovani da bi mogli da se upuste u takvu vrstu improvizacije/jam session-a?

Svirački je poželjno (ne u tehničkom smislu), ali nije primarno, jer najviše se radi o osećaju mere i groove-u. No, naslušanost je prilično važna.

  • Kad smo spomenuli jam session, da se vratimo malo unazad i da nam kažeš nešto o svom filmu „Fank-i-lastiš Crnog zuba“ koji predstavlja jedinstveni underground umetnički dokument o vremenu u kome je nastao?

Da, to je muzički film, u kome nema ničega drugog osim sviranja, nekih animacija, malo uličnih kadrova, kao i nekih međusituacija. Godine 2004. sam organizovao pet jam session večeri u klubu Akademija, sa dosta beogradskih muzičara najrazličitijih usmerenja i godišta, ne bismo li uspeli da kreiramo nadahnuti muzički sadržaj na licu mesta. Sve je snimano i vizuelno i zvučno, pa sam to pre dve godine uobličio u 88-minutni film. Sa filmom sam išao po festivalima i projekcijama po regionu i Srbiji, a potom se film pojavio kao poklon DVD u jednom broju časopisa „Vreme“.

  • Film je sada aktuelan i zbog nedavnog gašenja Akademije. Da li ovo kultno mesto nedostaje tebi i muzičkoj sceni Beograda?

Apsolutno, zatvaranje Akademije nije trebalo da se desi. Međutim, problem je u tome, da kad sam pri prvom pokušaju zatvaranja kluba došao tamo, želeći svojom pojavom i prisustvom da podržim Akademiju, uvideo da je oko mene bilo samo tridesetak ljudi, dok iz sviračke ekipe nije bilo nikog! Shodno tome, rezultat je ovakav.

  • Koliko se od tada promenila (muzička) slika grada posmatrana okom i osluškivana uhom Crnog zuba/Koje?

Sigurno je grad time oštećen. Akademija je izgledala kao bilo koji svetski rock and roll underground klub, uvek je šteta kad takva mesta nestanu. Baš kao i izdavačka kuća i knjižare „Nolit“, nema razlike.

Na snimanju albuma, pored Kuzme, učestvovao je i gost na kongama Ronald Anžur, kao i Đorđe Lukić Rahaja na australijskom primitivnom instrumentu diđuridu. Album je sniman u studiju Banana sistem, snimatelj je bio Branislav Petrović Banana, koji je otpevao i prateći vokal u pesmi o neukusu. Miks i mastering su urađeni u studiju Prljava soba Gorana Vukojčića, a postmastering kod Vlade Negovanovića u studiju Sky. Karte za koncert su u pretprodaji na Blagajni DOB, po ceni od 1.100 dinara. Na dan koncerta cena karte će biti 1.300 dinara.

„Uf, kakav dobar album!“

Album je dobio širom ex-yu izuzetno pohvalne recenzije, kao na primer: „Uf, kakav dobar album!… „Uf!“ je dokaz da je moguće zvučati mladoliko i zadržati zrelost koju godine nose“ (www.muzika.hr, Zagreb); „Uf ! donosi Disciplinu u blistavoj, savremenoj varijanti sa onim osobinama koje smo im nekad pripisivali: dobri za đuskanje, svežih ideja, zvučno raznovrsni i lako pamtljivi“ (Radio Študent, Ljubljana) i „Svaki album Discipline je bio bolji od prethodnog, a ovaj je najbolji“ (www.terapija.net, Zagreb). „Uf!“ je prvobitno objavljen kao specijalni free download od 32 minuta na Exit Music etiketi, (na Exit festivalu je album prvi put promovisan), a kasnije i kao 59-minutno CD izdanje za PGP RTS (teritorija Srbije) i „Crorec“ (za teritorije Hrvatske i Slovenije), dok se uskoro očekuje i vinilno izdanje.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari