"Telo i teritorija": Marina Abramović, Milica Tomić i Branko Milisković, tri naša umetnika u muzeju Kunsthaus Graz 1Foto. Maryam Mohammadi

Na otvaranju velike izložbe „Telo i teritorija“ u čuvenom muzeju moderne umetnosti Kunsthaus Graz, naš umetnik Branko Milisković izvešće dvočasovni performans u okviru žive instalacije „Budućnost pripada njima“, u četvrtak, 25. maja.

Samo tri umetnika iz Srbije učestvuju na ovoj izlozbi: Marina Abramović, Milica Tomić i Milisković.

Umetnik izlaže svoj najnoviji rad „Budućnost pripada njima“ u formi dvokanalne video instalacije i živog, dvočasovnog performansa koji će biti izveden na otvaranju izložbe.

Rad je nastajao tokom Miliskovićevog tromesečnog boravka na umetničkoj rezidenciji A.i.R Styria u Gracu krajem prošle godine, a čine ga video instalacije snimljene na teritoriji bivšeg nacističkog radnog logora u Gracu.

"Telo i teritorija": Marina Abramović, Milica Tomić i Branko Milisković, tri naša umetnika u muzeju Kunsthaus Graz 2
Foto. Maryam Mohammadi

O izložbi: Radikalni performans i feminističko nasleđe

Izložba “Telo i teritorija” zasnovana je na programu kustoske razmene između Muzeja suvremene umjetnosti (MSU) Zagreb i Kunsthaus Graz. Odložena zbog pandemije i kao rezultat toga nekoliko puta odlagana, Body and Territory: Art and Borders u današnjoj Austriji otvorena je u MSU Zagreb početkom decembra 2022.

Izložba okuplja više od 30 pozicija i oko 100 radova koji demonstriraju – prema teoriji kustoskinja Jasne Jakšić i Radmile Ive Janković – dve preovlađujuće tendencije koje nastavljaju da oblikuju savremenu umetnost u Austriji danas: radikalni performans i feminističko nasleđe koje daje glas onima koji su ućutkivani: ženama, kvir osobama, migrantima, izbeglicama.

Istorijski radovi na ovoj izložbi ilustruju kako je ranjivost tela, koja se pojavila kao dominantna tema u austrijskoj umetnosti početkom 20. veka, postala glavni medij radikalnih oblika političkog otpora kasnih 1960-ih. Regulacija tela, zajedno sa njegovim otporom prema klasifikacijama i kategorijama, tema je i niza novijih radova na izložbi.

U Kunsthaus Grac, izložba je proširena dodavanjem pozicija sa prostora bivše Jugoslavije i ideje da se umetnički razvoj u „zemlji između“ (kako je istoričarka i istoričarka umetnosti Nena Dimitrijević opisala SFR Jugoslaviju) sagledava iz spoljašnje perspektive sa fokusom na koncept tela i teritorije.

Umetnička scena u Jugoslaviji posle Drugog svetskog rata bila je oblikovana pokušajem da se razvije poseban jezik, ali da se u isto vreme korespondira sa razvojem umetnosti na Zapadu. Na specifičnoj teritoriji koju danas nazivamo bivšom Jugoslavijom, umetnički pokreti su se pojavili u drugačijem društvenom, političkom i ekonomskom okruženju od onog na Zapadu. Krajem 1960-ih i 1970-ih godina, kada je gotovo u celom svetu vladalo raspoloženje demokratskog buđenja – i inspirisalo mlade ljude u Jugoslaviji da se bore za liberalne vrednosti – javljaju se tendencije politizacije i socijalizacije umetnosti koje se svakako mogu uporediti sa onima u Austriji, pa makar i oni bili pod drugačijim okolnostima.

Telo i teritoriju treba shvatiti kao dijalog između suseda, u kome se povezujući elementi umetničkih praksi oko tema tela i identiteta čine vidljivim.

Umetnici na izložbi:

Marina Abramović, Josef Bauer, Ana Brus, Günter Brus, CLUB FORTUNA, Lea Culetto, Josef Dabernig, Katrina Daschner, Vlasta Delimar, Ines Doujak & John Barker, Ana Nuša Dragan, Srečo Dragan, VALIE EXPORT, Susanna Flock, Gelitin, Tomislav Gotovac, Igor Grubić, Skupina OHO, Marina Gržinić & Aina Šmid, Nilbar Güreş, Peter Gerwin Hoffmann, IRWIN, Sanja Iveković, Željko Jerman, Anna Jermolaewa, Birgit Jürgenssen, Richard Kriesche, Nina Kurtela, Katalin Ladik, Laibach, Luiza Margan, Marko Marković, Branko Milisković, F. J. Nestler-Rebeau, Friederike Pezold, Neli Ružić, Toni Schmale, Mladen Stilinović, Ingeborg Strobl, Slaven Tolj & Marija Grazio, Milica Tomić, Peter Weibel, Erwin Wurm i Vlasta Žanić.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari