Mašta i razum ne posustaju 1Foto: PIxabay/ LubosHouska

Glavni krivac za ovaj avanturistički serijal o dvojici slučajnih partnera, koji u Evropi s kraja 18. veka ukrštaju staze sa mitološkim bićima kao što su vampiri, psoglavi, todorci, ali i istorijskim ličnostima poput Mocarta, Vuka Brankovića, Stevana Sinđelića te književnim likovima kao što su Til Ojlenšpigel, Faust, D’Artanjan, Kvazimodo, Frankenštajn i mnogi drugi, nagrađivani je scenarista Marko Stojanović koji je uspeo da okupi mnogobrojnu ekipu crtača, kako bi vizuelizovali sve njegove zamisli.

Ovih dana pojavio se i 10. album sa naslovom Baron i teror, koji u priču uvodi i Barona Minhauzena. Kompletan album crtački su realizovali Stevan Subić, Bojan Debenak, Bojan Vukić, Borislav Maljenović, Milan Jovanović i Ivan Šainović, dok je za kolorisanje brinuo Aljoša Tomić. Završne tri table ovog albuma, zbog nedostatka vremena Stevana Sinđelića, digitalno je istuširao Mijat Mijatović. Čitaocima su te tri table, u dodatku pod nazivom Baronisanje, predstavljene onako kako su izgledale u olovci, kako bi mogli da ocene ovaj zajednički rad.

Album je dopunjen i pričom pod nazivom Trijumf, koju su po scenariju M. Sojanovića, realizovali Ivan Šainović (crtež) i A. Tomić (kolor). Osim te četiri table, čitaoci mogu videti i ranije planiranu naslovnu stranu za 10. album Vekovnika, čiji je autor Boris Bakliža, od koje se odustalo jer se “tokom rada na albumu iskristalisalo da će ton priče ipak biti nešto mračniji nego što je prvobitno planirano”.

Ilustraciju za novu naslovnu potpisuje Igor Krstić. A, na kraju, stoje i tzv. Biografike, koje, iz broja u broj, predstavljaju ekipu koja je učestvovala na realizaciji konkretnog albuma. Sve ukupno 64 i nove stranice koje će čitaoci sa uživanjem prihvatiti.

“Ovo je zaseda, ova deseta knjiga Vekovnika, pod nazivom Baron i teror… Očekivao bi čovek ulazak u rutinu, siguricu; ništa od tog. Priča u kojoj Dakar, besmrtnik, ostaje bez glave mogla je biti sami zvon čelika i prštanje iskri u svim bojama zmajevog repa, mogla je biti more patetike, tiha plima mudrih misli i vulkanske erupcije grmećih veličanstvenih načela; a nije ništa od tog – mnogo je, mnogo više”, zabeležio je u uvodniku, naslovljenom Princ po princ, Amber, pisac i strip scenarista Dragan R. Filipović, i tome ne treba mnogo dodavati.

Marko Stojanović, naime, još jedanput pokazuje da ga imaginacija nije napustila, ali ni njegov racio, kad je reč o izabranim vizuelizatorima.

Serijal je svoj život počeo 2007. na stranicama Politikinog Zabavnika, ali je zbog nepoštovanja dogovora uredništva tog magazina nastavio da izlazi isključivo u albumima System Comicsa sa sedam objavljenih izdanja. Godine 2011.

Vekovnici su doživeli i svoj spin off (podserijal), Beskrvni (tri albuma)… Stojanović od 2015, počinje da, uz finansijsku pomoć grada Leskovca i generalnu distribuciju Darkwooda, samostalno izdaje Vekovnike i Beskrvne. Ti stripovi osvojili su, u međuvremenu, tridesetak nagrada u zemlji i inostranstvu. Vekovnici i Beskrvni dosad su, sem u albumskoj formi, objavljivani i u Stripoteci, Strip Pressingu, Eonu, Kiši, Strip Kreatoru i Devetki (Makedonija), Parabellum (BiH), Komiks Artu (Bugarska), Strip Reviji (Hrvatska), BDC i TBD (Rumunija) i AARGH (Češka).

Godine 2018. rimejk prvog albuma Vekovnika (Rekvijem) objavljen je u formi albuma u Rumuniji, Makedoniji i Hrvatskoj, što ga činim prvim srpskim serijalom koji je imao ovakav proboj u regionu… Britanac Pol Gravet, uvrstio je peti album Vekovnika (Duhovi u boci) u svoj izbor najboljih svetskih stripova objavljenih 2012, a šesti album (Čudovišta) u svoj izbor najboljih svetskih stripova za 2013. On je osmi album (Kainov soj) uvrstio u izbor najboljih strip albuma objavljenih u svetu 2016, a deveti (Zemlja čuda) 2017. godine.

Na serijalu je dosad sarađivalo više od 200 strip crtača i ilustratora iz Srbije, Hrvatske, Slovenije, Rumunije, BiH, Bugarske, Crne Gore, Makedonije, Grčke, Turske, Španije, Slovačke, Nemačke, Rusije i Brazila.