Tematski zbornik radova Jugoslovenska ideja u/o muzici, koji je objavilo Muzikološko društvo Srbije u saradnji sa Maticom srpskom (urednici Nemanja Sovtić, Mirjana Veselinović-Hofman i Srđan Atanasovski), nastao je na osnovu istoimenog naučnog skupa održanog u Novom Sadu, 25. i 26. maja 2019, kao deo obeležavanja jubileja osnivanja prve Jugoslavije.
Priređivanjem ovog zbornika, kao i prošlogodišnjim održavanjem skupa, namera Muzikološkog društva Srbije bila je da temu jugoslovenske ideje vrati u domaću muzikologiju.
Nestanak socijalističke Jugoslavije kao državne tvorevine, od koga nas deli već skoro tri decenije, pored ratnih razaranja i političkih previranja, sa sobom je nužno doneo i značajne promene u kurikulumima i nastavi nacionalne istorije muzike.
Gubitak bratstva i jedinstva kao dominantne paradigme kroz koju se posmatrao suživot jugoslovenskih naroda i sagledavala domaća umetnost značio je početak potrage za novim tumačenjima muzike koja je bila stvarana kao jugoslovenska muzika.
Ovo nije bio ujednačen proces i neretko je bio pod uticajem promenljivih političkih prilika koje su bile drugačije od države do države, pa i od jedne do druge akademske sredine.
Iz perspektive Srbije, odnosno muzikologije i istorije muzike koja se piše u Beogradu i Novom Sadu, možemo uočiti tri osnovne tendencije, ili problema u ovom procesu.
Osnovni problem jeste rekonstruisanje nacionalnih narativa kroz period zajedničke države.
Neizbežno pitanje koje muči svaku muzikološkinju i muzikologa od trenutka kad treba da započne pisanje jedne biografske enciklopedijske odrednice – ili kada kritički pristupi čitanju iste – jeste nacionalnost kompozitorke ili kompozitora.
Međutim, u slučaju autora poput Josipa Slavenskog, Rudolfa Bručija, Nikole Hercigonje i niza drugih, eliminisanje mogućnosti da ih označimo kao jugoslovenske otvara skoro nerešive probleme.
Prevođenje kompozitora iz kategorije jugoslovenskih u kategorije hrvatskih, srpskih, slovenačkih, makedonskih… nužno dovodi do pisanja drugačijih nacionalnih istorija, ali neretko znači i zanemarivanje konteksta u kojima je određena muzika nastajala, pa i do potcenjivanja značaja pojedinih autora koji ostaju neraskidivo vezani za jugoslovenski kontekst.
Drugi problem u sagledavanju muzike Jugoslavije jeste razumevanje specifičnog konteksta samoupravnog socijalizma, i to iz današnje post-konfliktne perspektive nacija-država na Balkanu, gde se kao kolektivni politički subjekti pre svega pretpostavljaju nacionalne i etničke zajednice.
Pojam klase i klasne borbe kroz koju su tadašnji kulturni radnici i umetnici sagledavali sopstveno mesto u istoriji, specifično rešenje nacionalnog pitanja u socijalističkoj Jugoslaviji, radnički narod kao nosilac poltičkog suvereniteta, ideje samoupravljanja i internacionale solidarnosti, ali možda i ponajviše neprekidni nesklad i raskorak između teorije i prakse u političkom i društvenom životu socijalističke Jugoslavije, ogromni su izazovi koji stoje pred muzikološkinjama i muzikolozima koji bave ovim periodom.
Konačno, treća tendencija u sagledavanju Jugoslavije direktni je proizvod poraza njene poslednje realizacije – socijalističke federativne republike.
Naime, sa nestankom socijalističke Jugoslavije kao nečega za šta se verovalo da je konačni proizvod borbe jugoslovenskih naroda za političkom emancipacijom, izgubljeno je i svojevrsno teleološko sagledavanje istorije same jugoslovenske ideje i projekta ujedinjenja južnoslovenskih naroda.
Izučavanje muzičke istorije Kraljevine Srba Hrvata i Slovenaca, kao i geneza raznorodnih programa ujedinjenja i njihov uticaj na muzičke prakse, dobili su svojevrsnu autonomiju i otvorili nove perspektive proučavanja ovog perioda, u kojima se jugoslovenstvo ne posmatra kao nužno emancipatorsko ili progresivno, već kao rezultat protivurečnih interesa i istorijskih okolnosti.
Zbornik sadrži ukupno šesnaest radova muzikološkinja i muzikologa skoro svih generacija, od doajena srpske muzikologije, sa višedecenijskim iskustvom u promišljanju muzike u okvirima Jugoslavije, do najmlađih istraživača koji se možda po prvi put susreću sa temom jugoslovenstva.
Upravo ovaj pažljivo osmišljeni susret generacija, te raznovrsnost pristupa i tema, koja je u određenoj meri svakako njegov rezultat, posebni su kvaliteti ovog zbornika.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.