Slobodna zona u Nišu: Uvođenje besplatnog javnog prevoza je neophodno i moguće 1Foto: Jovan Mirović

Funkcioner Narodne stranke iz Niša Vladimir Videnović rekao je večeras da je uvođenje besplatnog javnog prevoza u Nišu „ne samo izvodljivo već i neophodno“ i založio se da se o takvoj viziji građani izjasne na referendumu.

– Kada se pomene besplatan javni prevoz mnogi su skloni da to pripišu populizmu i okarakterišu kao neozbiljno i neodrživo, što je tačno ako se posmatra sadašnja situacija. Ali, ako se posmatra šire, i skupa sa rešavanjem parking prostora, izgradnjom parkova, šetališta i biciklističkih staza, svakako je izvodljiv, čak i neophodan. O takvim planovima i vizijama konačni sud moraju da daju građani, direktno, putem građanskih referenduma- rekao je Videnović, koji je predsednik resornog odbora za lokalnu samoupravu Narodne stranke u Nišu.

Na 16. Niškoj zoni slobode, posvećenoj gradskom i prigradskom javnom prevozu, on je kazao da će aktuelna javna nabavka za izbor privatnih partnera niške Direkcije za javni prevoz biti “nabavka ubedljivo najveće visine” i podsetio da su za tendere te vrste do sada uvek bile vezivane brojne afere “koje po pravilu nemaju nikakav epilog”.

Na sadašnjoj javnoj nabavci biraće se samo dva prevoznika, koja će sklopiti ugovore na sedam godina, a iz gradskog budžeta za njihovo subvencionisanje biće izdvojeno po 350 miliona dinara godišnje.

Ivan Jovanović, potpredsednik Nove stranke, dodao je da ta javna nabavka ima puno spornih tacaka, a da je vlast na čelu sa SNS-om “sprovodi netransparentno i osiono, ne vodeći računa o potrebama građana”.

– Ona se isključivo rukovodi demonstracijom moći, bez potrebe da se o bilo čemu, pa i o ovome, otvori javna rasprava i na najbolji moguci način otklonite sve mogucnosti za malverzacije i zloupotrebu položaja- rekao je Jovanović, podsetivši na “nameštaje” prethodnog tendera za izbor prevoznika u gradskom i prigradskom saobraćaju.

Skupština grada Niša je, inače, početkom septembra usvojila projekat o javno- privatnom parnerstvu u gradskom i prigradskom prevozu, nakon čega će Direkcija za javni prevoz raspisati otvorenu javnu nabavku za izbor privatnih partnera u narednih sedam godina, čiji bi autobusi trebalo da izađu na ulice i puteve 1. februara 2020. godine.

Prema ovom projektu, budući prevoznici će morati da imaju niskopodne autobuse sa “ispravnim uređajima za klimatizaciju , bar jednom rampom za osobe sa invaliditetom, zvučnu signalizaciju autobuskih stajališta i vaj faj. Autobusi će, međutim, morati da raspolažu najmanje  motorima klase EURO 3, koji su u Evropskoj uniji “davno zaboravljeni”, a ovdašnji građani ih prepoznaju po tome što se “bučni” i zagađuju sredinu. Budući partneri će u prvoj polovini trajanja partnerstva morati da zamene (samo) polovinu takvih autobusa, onima sa motorima EURO 4 ili EURO 5.

Slobodna zona u Nišu: Uvođenje besplatnog javnog prevoza je neophodno i moguće 2
Foto: Jovan Mirović

Opozicija je tada ocenila da je reč o “očiglednom nameštanju” tedera za “Niš- ekspres” i “Arivu litas” (Arriva Litas), koji i sada voze na većini gradskih i prigradskih linija, i to sa pretežno starim i neuslovnim autobusima.

Nišku zonu slobode, inače, organizuju Savez za Srbiju (SzS), Pokret slobodnih građana, Nova stranka, kao i Pokret mladih „Za Niš bez straha“, koji je bio formalni organizator protesta „1 od 5 miliona“. U niškom SzS su Demokratska stranka, Stranka slobode i pravde, Narodna stranka, Srpski pokret Dveri, Pokret za preokret, Zdrava Srbija, Narodni pokret Srba sa Kosova i Metohije „Otadžbina“ i  sindikat  „Sloga“.

Sporni predhodni tender

Opozicija je u vreme skupštinske sednice podsetila na „nameštanje“ prethodnog tendera za izbor prevoznika na gradskim linijama, raspisanog 2014. godine, u vrednosti od šest milijardi dinara, što je bio iznos dve trećine gradskog budžeta, a čije je štetne posledice delimično potvrdio Upravni sud.

Veliku pažnju javnosti tada je izazvao je audio snimak sa sastanka kolegijuma Gradskog veća na kojem se čuje da se tadašnji zamenik predsednika Skupštine grada Nebojša Stanković i gradonačelnik Zoran Perišić zalažu za prilagođavanje pojedinih uslova tendera javnom preduzeću “Aerodomu Niš” i “Niš- ekspresu”.

Uprkos snimku, Tužilaštvo za organizovani kriminal odbacilo je krivičnu prijavu za zloupotrebu službenog položaja protiv Stankovića i Perišića. Prijavu je podneo Dragutin Dobrašinović, predsednik Topličkog centra za demokratiju i ljudska prava, koji je po odluci Uprave za javne nabavke bio građanski nadzornik na tom tenderu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari