Podrška prostorima koji omogućavaju slobodu stvaranja 1Foto: Benny Gasi

Solidarnost između lokalnih muzičkih scena omogućava nezavisnost od političkih kolebanja, ali i podršku političara u cilju kvalitativnog rasta.

Gašenje malih prostora rezultiralo bi sterilnom scenom gde bismo mogli da slušamo samo muzičare koji imaju „prave kontakte“. Umetnicima u nastajanju je već je dovoljno teško. Nemojmo im gurati glavu ispod vode dozvoljavajući gašenja jedinih mesta u kojima mogu započeti svoj rad i svoju komunikaciju sa publikom – tako značaj nezavisnih kulturnih centara po muziku i umetnost komentarišu Laura Ferrero i Luka Nebo iz EEnlarge Europe, inicijative za stvaranje dugoročnog partnerstva sa malim klubovima iz jugoistočne Evrope.

Inicijativa je nastala u cilju da muziku održi u životu kroz međusobno podržavanje i saradnju, deleći znanje i visok standard kvaliteta, ali i kroz pružanje pomoći umetnicima i muzičarima u usponu, zato što usled ekonomskih i političkih posledica korona virusa oni gube prostore u kojima mogu da stvaraju i da nastupaju.

Klubovi iz EEnlarge Europe, koji učestvuju u rešavanja zajedničkih problema su: Channel Zero iz Ljubljane, Slovenija, Moskva Kavezo iz Velikog Varadina, Rumunija, Nappali iz Pečuja, Mađarska, Zentropia iz Sente, Kvaka 22 iz Beograda i još nekoliko partnerskih koncertnih mesta.

Muzičari iz Srbije koji su podržali EEnlarge Europe su Ilija Duni iz Grupe Ti, Petrol i Heat, Ana-Marija Cupin iz Repetitora i Branislav Radojković iz Naked band. Svi oni su izjavili da su mala muzička mesta važna za njihovu umetničku karijeru, ali i da sa njima imaju emocionalnu vezu, zbog bliskosti sa publikom i malo divljine i slobode stvaranja, koje im takva mesta omogućavaju.

Iz EEnlarge Europe ukazuju da su potrebni prostori gde umetnici mogu da eksperimentišu i steknu iskustvo zahvaljujući odvažnim urednicima programa. To su mesta gde umetnička dela sazrevaju, a takva mesta su potrebna i publici, jer pružaju različite kvalitativne sadržaje pristupačne za sve.

– Poznanstva sa klubovima iz inicijative smo sticali na različitim događajima, u vrlo davnim vremenima kada smo mogli da putujemo i da idemo na koncerte. Ester Decsi, naš koordinator iz Budimpešte, pozvala nas je sve da učestvujemo. Ester je imala ideju koja je stvorila ovakvo umrežavanje. Sada zajednički radimo na pripremi niza konferencija, kao i na zajedničkim akcijama kako bismo stekli šire razumevanje problematike kod publike i političara – objašnjavaju oni.

Ova vrsta saradnje je od suštinskog značaja za podršku lokalnim muzičkim scenama, kao i za njihovo probijanje u inostranstvu. Oni se nadaju da će još sličnih projekata zaživeti širom Evrope i da će kroz saradnju imati koristi od njihovog iskustva. Ipak, ukazuju oni, ova vrsta akcije može biti održana samo uz podršku javnih politika i lokalnih vlada.

Za gašenje mnogih kulturnih centara širom sveta, koji su od suštinskog značaja za pojavu nezavisne muzičke scene, sagovornici navode dva razloga. Prvi je direktno povezan sa širenjem korona virusa, jer je klubovima onemogućen rad.

– Knap klub u Beogradu bio je prilično mlad klub koji je morao trajno da zatvori svoja vrata. Većina ovih klubova patila je od privremenog zatvaranja i nedostatka prihoda, ali još više zbog nedostatka podrške lokalne vlasti. U većini zemalja, obuhvaćenih projektom, bilo je ukazano vrlo malo ili nimalo pomoći klubovima u prevazilaženju krize – objašnjavaju oni.

Drugi razlog zatvaranja je džentrifikacija, koju su doživela mesta poput BIGZ-a u Beogradu ili ROG-a u Ljubljani.

– Oba mesta bila su od suštinskog značaja za lokalne muzičke scene, posebno za umetnike u nastajanju. Ta mesta su takođe bila otvorena za građane koji pokreću projekte zajednice i ostvaruju svoja prava. Na nesreću, svi umetnici i stanari u ova dva prostora deložirani su bez predloga za mesto preseljenja. Sastali su se sa vlastima Beograda u vezi sa BIGZ-om, ali do sada nisu preduzete konkretne mere – kažu oni i nadaju se da će umetnici biti premešteni što je pre moguće.

Upitani zašto postoji takav scenario – gašenje prostora i kulturnih centara u kojima se stvara muzika i širok spektar kulturnih i umetničkih događaja, oni konstatuju da se to očigledno dešava zbog mera protiv virusa kovid 19. Međutim, kako kažu, sve je to počelo i pre korone.

– Mali prostori kao što je naš zapravo nisu „isplativi“. Retko gostimo jako poznate umetnike, nemamo bacače plamena na sceni i uglavnom radimo zahvaljujući strastvenim ljudima koji nisu tu zbog velikih para ili velike karijere. Činjenica da nismo „korisni“ za ekonomiju svetske klase dovodi nas u opasnost, ali paradoksalno nam omogućava da budemo slobodniji i da više rizikujemo kada je umetnički program u pitanju – zapažaju Ferrero i Nebo, i dodaju da je potrebna, osim gore navedenog i podrška publike, kako bi se nestajanje takvih centara sprečilo, onda kada bude omogućeno ponovno otvaranje prostora.

Plej-lista za Mikstejp, koju možete pogledati u nastavku, načinjena je od pesama samo nekih od izvođača koji su na ovim mestima nastupali:

Dogs in Kavala – Kirbi Police RS

KOIKOI – Bog te ubio RS

Woodstock Barbie – Daily potion HU

balans – dežuje SL

Petrol – 80 proleca RS

Grupa Ti – Srce udara RS

Repetitor – Kost i koža RS

Naked Band – Yes RS

Bazooka – Evaporate GR

Funk Shui – НЕ ВРЕМЕ MK

Haiku Garden – Drifter SL

Új Bála – I break horses HU

FUNKorporation – In The City RO

Zimbru – Little Creatures RO

Letnje smrti – blago meni RS

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari