Kvar verovatni uzrok pada ruskog aviona 1Foto: EPA-EFE/EKATERINA SHTUKINA/SPUTNIK/GOVERNMENT PRESS SERVICE

U Rusiji je danas bio dan žalosti zbog nedeljne avionske nesreće u kojoj je stradalo svih 71 putnika i članova posade, dok su moskovske vlasti otkazale i tradicionalni festival Maslenica kojim se ispraća zima i dočekuje leto, a koji je jedan od omiljenih narodnih praznika, poznat i kao nedelja palačinki.

Zbog strašne avionske nesreće u kojoj je avion tipa Antonov An-148 Saratov erlajns pao neposredno nakon poletanja sa moskovskog aerodroma Domadedovo državne televizije ograničile su emitovanje zabavnih programa, prenosi državna novinska agencija Itar tas navodeći Kanal i NTV. Istražioci su pronašli i dve crne kutije koje su oštećene, ali prema nekim podacima ipak mogu da se dešifruju. Navodi se i da je avion u toku pada bio ceo te da je eksplodirao tek nakon rušenja.

U ruskim medijima cirkulišu različite teorije o uzrocima nesreće. Dnevnik Komersant piše da su vodeće teorije o padu Antonova An-148 požar na motoru, neispravan brzinomer, te eventualni nagomilani led na motoru. Stručnjaci na koje se poziva ovaj list kažu da je iznenadni prekid rada motora verovatni uzrok nesreće. Snimci sa bezbednosnih kamera objavljenih na društvenim mrežama pokazuju „loptu koja gori i spušta se sa neba“. Saratov erlajns je u međuvremenu prizemljio svih šest aviona An-148 dok traje istraga.

U istrazi učestvuje gotovo 700 ljudi koji se pri tom suočavaju sa visokim snegom te su angažovana i vozila za čišćenje snega i devet dronova. Do sada je pronađeno više od 200 delova ljudskih tela, a iz Ministarstva zdravlja kažu da bi pronalaženje svih delova tela svih žrtava moglo da potraje i nekoliko nedelja. Takođe, prikupljaju se i DNK uzorci od rođaka žrtava.

Pokrenuta je i krivična istraga zbog „kršenja pravila rada vazdušnog saobraćaja što je rezultiralo smrću većeg broja ljudi“. Saratov erlajnsu je 2015. bilo zabranjeno obavljanje međunarodnih letova jer je iznenadnom inspekcijom utvrđeno da se u kokpitu nalazio još neko osim članova posade. Avioprevoznik je tada uložio žalbu na zabranu i promenio svoju politiku pre nego je obnovio međunarodne letove 2016.

Spisak sa imenima stradalih putnika je objavljen, a većina žrtava su iz regiona Orenburg gde se nalazi Orsk. Među stradalima su dete i dvoje tinejdžera, kao i jedan Švajcarac i muškarac iz Azerbejdžana. Takođe, 11 putnika su iz Moskve i Sankt Peterburga. Najmanje osam putnika je iz ostalih delova Rusije, a četvoro iz Saratova. Predsednik Vladimir Putin izrazio je saučešće porodicama žrtava, a telegrame saučešća uputile su i vlade SAD i Velike Britanije.

Za više od godinu dana ovo je prva avio nesreća komercijalnog putničkog aviona, a 2017. je bila najbezbednija u ovom smislu. Avion Saratov erlajns je u nedelju poleteo u 14.27, a kontakte sa kontrolom leta je izgubio nekoliko minuta kasnije. Iz aviona koji se srušio nije poslat poziv za pomoć, a kako se navodi, avion je bio star sedam godina. Portparolka Saratov erlajnsa Elena Voronova kazala je za Ria Novosti da je jedan od pilota imao više od 5.000 sati iskustva u vazduhu, od čega 2.800 u ovom tipu aviona. Drugi pilot imao je 812 sati iskustva, uglavnom u ovom modelu aviona.

Avion je leteo na liniji Moskva-Orsk u Uralskoj oblasti. Pao je blizu sela Argunovo, oko 80 kilometara jugoistočno od Moskve.

Avioni tipa Antonov su prvi put razvijeni u Ukrajini, ali su pravljeni i u Rusiji za regionalne avioprevoznike. Model aviona od dva motora koji se u nedelju srušio prvi put je pušten u saobraćaj 2004. a previđen je za kraće relacije. Kada je 2011. prekršeno ovo pravilo za kraće relacije tokom probne vožnje u regionu Belgorod na jugu Rusije stradalo je šest članova posade.

Hronologija velikih avio nesreća u Rusiji u protekle dve decenije

Prošla, 2017. godina bila je najbezbednija godina u istoriji komercijalnih letova – nijedan putnički avion nije doživeo nesreću u svetu. To nije bio slučaj i sa 2016. kada je zabeleženo pet avionskih nesreća, a jedan od uništenih aviona bio je ruski.

– 25. decembar 2016. ruski vojni avion Tu -154 srušio se u Crno more, kada je stradalo svih 92 putnika i članova posade. Avion se srušio vrlo brzo nakon poletanja sa aerodroma blizu Sočija. Prevozio je članove hora Aleksandrov koji je trebalo da izvedu koncert za ruske vojnike u Siriji, a u njemu je bilo i novinara i vojnog osoblja;

– 2015. avion tipa Erbas A321, ruskog avioprevoznika Kogalimavia srušio se blizu centralnog dela Sinajskog poluostrva, 22 minuta pošto je poleteo iz egipatskog letovališta Šarm el Šeika. Stradale su 224 osobe;

– Ruski avion Tupoljev – 154, u koje se nalazio poljski predsednik Leh Kačinjski srušio se 2010. blizu ruskog aerodroma Smolensk, kada je stradalo svih 90 ljudi u avionu;

– Avion Boing-737 srušio se 2008. neposredno pre sletanja u centralnom ruskom gradu Permu kada je poginulo 88 putnika i članova posade.

– Avgusta 2006. ruski Tupoljev – 154 sa 170 ljudi srušio se u Donjecku u istočnoj Ukrajini. Mesec dana ranije, ruski avion S7 Erbas A-310 skrenuo je sa piste tokom sletanja na aerodromu Irkutsk u Sibiru. Stradalo je 124 osobe, dok je 50 preživelo.

– 1. jula 2002, stradala je 71 osoba, uglavnom deca kada se ruski avion Tupoljev 154. na školskom putovanju ka Španiji sudario sa teretnim avionom Boing 757 na nebu iznad južne Nemačke.

– Oktobra 2001, ruski avion Tupoljev 154 Sibir erlajnsa na putu od Tel Aviva ka Novosibirsku u Sibiru, eksplodirao je u vazduhu i srušio se u Crno more. Stradalo je svih 78 putnika i članova posade. Početkom jula iste godine, takođe ruski Tupoljev 154. koji je putovao na liniji od Jekaterinburga u Uralu do ruske luke Vladivostok srušio se blizu sibirskog grada Irkutska, kada je stradalo 133 putnika i 10 članova posade.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari