Šta su to “Bajraktar” bespilotne letelice koje je Kurti kupio od Turske, a koje odavno želi i Vučić? 1Foto: EPA-EFE/Wojtek Jargilo POLAND OUT

Premijer Kosova Aljbin Kurti saopštio je da je kosovska vojska dobila bespilotne letelice “Bajraktar TB-2” od Turske.

“U arsenal naše vojske dodali smo bespilotne letelice Bajraktar TB-2, koje smo kao vlada kupili od Turske”, napisao je Kurti na Fejsbuku.

Zanimljivo je da je Srbija “stala u red” za kupovinu ovih turskih dronova najnovije generacije, kako je to prošle godine, tačnije u septembru, izjavio predsednik Aleksandar Vučić.

Cena ove bespilotne letelice kreće od pet do šest miliona dolara.

“Bajraktar TB-2” razvijao se više od decenije, i više puta je prikazivan na specijalizovanim izložbama i skupovima vazduhoplovstva širom sveta.

Stručna javnost je ove dronove smatrala avionima “prve generacije”, razvijenim po ugledu na američke, kineski i izraelski dronovi, koji lete već par decenija.

Međutim, kada je počela ruska agresija na Ukrajinu, “Bajraktar” se pokazao kao ključno oružje ukrajinskih snaga bezbednosti, posebno protiv ruskih oklopnih vozila, tenkova i lakih transportera, kao i položaja PVO, piše Al Džazira.

Bespilotne letelice “Bajraktar TB-2” su za tri dana uništile čak 26 ruskih vozila u Ukrajini, od kojih osam tenkova.

Uništeno je i desetak oklopnih vozila BMP, kao i motorizovane haubice SAU i “Akacija”.

“Bajraktar TB2” spada u grupu MALIH letelica (Medium Altitude Long Endurance), što znači da je projektovan sa fokusom na dužinu leta i najveću moguću razornu moć na metu.

Zbog toga “Bajraktar” leti na srednjim visinama do sedam kilometara.

Poboljšana verzija ove bespilotne letelice (koja leti iznad Ukrajine), ima EOC mogućnosti (Poboljšani operativni plafon, poboljšane operativne mogućnosti), sa maksimalnim dometom od 200 nautičkih milja, odnosno skoro 400 kilometara, u zavisnosti od vrste terena, visine i tipa oružja koje nosi.

To je uslovljeno dometom komunikacije sa baznom stanicom, koji iznosi oko 300 kilometara, opet uslovljen tipom terena, kao i vremenskim uslovima.

S obzirom na to da dron ima jedan, centralno montiran “Rotak 912-iS” motor, sa propelerom promenljive geometrije, omogućava mu letenje po jakom bočnom vetru i lošim vremenskim uslovima (kiša, sneg).

Ovo je takođe velika prednost u odnosu na slične dronove drugih proizvođača, jer većina njih nije u stanju da leti bez komunikacije sa baznom stanicom.

“Bajraktar” poseduje i MSC softver za kontrolu leta, a u slučaju gubitka veze sa komandnom stanicom, dron sam nastavlja unapred programiranu misiju, a zatim se vraća na aerodrom sa kojeg je poleteo.

Sam sistem upravljanja je trostruki, što znači da sama bazna stanica i kompjuteri u njoj mogu samostalno da vode letelicu, čak i bez prisustva ljudi.

Kontrolni uređaji na avionu imaju sistem “samoprovere” u odnosu na programiranu putanju i misiju, pa su otporni na elektronsko ometanje sa zemlje ili iz vazduha.

“Bajraktar TB2” koji se trenutno proizvodi ima dodatni sistem fuzije senzora, koji omogućava da avion “bude svestan” svog okruženja i situacije na bojnom polju, koristeći kombinaciju informacija sa više senzora, i navođenje preko GPS-a satelita.

“Bajraktar” je najsličniji američkom dronu “Reaper MK-9”.

Iako američka verzija može da nosi više naoružanja, kao i neke vrste specijalizovanih bombi, cena je šest do osam puta veća.

Takođe, MK-9 nema tako dobre letne karakteristike u teškim uslovima, a u stvarnim sukobima leteo je samo u Iraku i Avganistanu, a kao izviđački avion u Indijskom okeanu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari