Zelenski je mali brend odeće pretvorio u posao vredan 150 miliona evra godišnje: "Imaju samo jedan minus..." 1foto EPA-EFE/PRESIDENTIAL PRESS SERVICE HANDOUT HANDOUT HANDOUT EDITORIAL USE ONLY/NO SALES

Od početka rata u Ukrajini, predsednik Volodomir Zelenski postao je globalno poznat zahvaljujući načinu oblačenja, jer se redovno pojavljuje u maskirnoj uniformi, čak i kada se sastaje sa stranim državnicima ili tokom zvanične posete američkom Kongresu.

Ovih dana, zahvaljujući Forbsu, otkriveno je da je reč o ukrajinskom brendu M-TAC, koji proizvodi opremu za turizam i lov, pribor za oružje, kao i vojnu i taktičku odeću, koju nose Zelenski i glavnokomandujući Oružanih snaga Ukrajine Valerija Zalužnog i stotine hiljada vojnika i civila u Ukrajini.

Koliko god to ružno zvučalo, ali ruska agresija je najodgovornija za naglo širenje M-TAC-a, jer se prodaja njihove robe utrostručila od februara.

Pokrenuta je fabrika u Lavovskoj oblasti, proširena je proizvodnja u Kijevu, zaposleno je 750 krojačica koje rade u tri smene.

Prema prognozama finansijskih stručnjaka, do kraja 2022. prihod bi trebalo da poraste sedam do osam puta i dostiže 600 do 650 miliona grivni (što je otprilike 150 miliona evra), a takvi finansijski pokazatelji i kadrovi su u rangu sa velikim proizvođačima. vojnih uniformi koje proizvode opremu za vladine narudžbine.

Osnivač M-TAC-a je Aleksandar Karasev iz Kijeva, koji se početkom 2000-ih zainteresovao za airsoft, vojni simulacioni sport, sličan pejnbolu, u kome se koriste replike vatrenog oružja koje izbacuje kugle od tvrde plastike prečnika od 6 do 8 milimetara.

U to vreme u Ukrajini je bilo teško pronaći opremu za airsoft, pa je Karasev odlučio da spoji hobi i posao i zajedno sa partnerkom Natalijom Korženjuk otvorio je radnju Militarist u Kijevu, gde su prodavali uvoznu airsoft opremu.

Išli su malo po malo i do 2014. godine lanac Militarist je imao šest prodavnica, a Karasev je nabavio dosta vojne opreme za airsoft igre, kao i nekoliko kamiona i oklopnih transportera.

Sa izbijanjem neprijateljstava u Donbasu, dao je kamione ukrajinskim trupama na tamošnjem frontu, a umesto airsoft igrača u Militarist su počeli da dolaze vojnici i tako reklamirali njegove proizvode.

Ali Militarist je imao mnogo konkurenata koji su prodavali uvezenu vojnu odeću, pa su Karasev i Natalija Korženjuk ponudili partnerstvo dizajneru Denisu Golovku, a rezultat je bio stvaranje ukrajinskog brenda taktičke odeće pod nazivom M-TAC.

Jedan od prvih i najuspešnijih modela nove kompanije bile su pantalone Agressor, koje sada nosi Volodimir Zelenski.

Do početka 2022. godine M-TAC je imao sedam prodavnica, dve hiljade kvadratnih metara radionica i skladište u Kijevu sa više od 200 zaposlenih, kao i proizvodnu liniju, prodavnicu i skladište u Poljskoj.

Posle ruske invazije na Ukrajinu, to više nije bilo dovoljno jer su stotine metara dugi redovi kupaca stajali ispred prodavnica Militarista.

Istovremeno, većina rukovodstva je bila odsutna: neki od njih su otišli na specijalizovanu izložbu u Nemačku pre početka rata, drugi su evakuisali svoje porodice, a Karasev i još nekoliko zaposlenih pridružili su se teritorijalnoj odbrani. Kao rezultat toga, umesto 50-70 ljudi, u veleprodajnom magacinu Militarista ostalo je samo troje.

O proizvodnji nije bilo ko da brine, a na nekoliko kilometara od kijevske fabrike M-TAC stigli su ruski vojnici. Imali smo pripremljen benzin da uništimo skladište u slučaju da probiju“, kaže Karasev, prenosi Jutarnji list.

Puni rad M-TAC-a je nastavljen tek u maju, ali je već u junu, zbog velike potražnje za vojnom odećom, počela izgradnja nove fabrike brenda u Lavovskoj oblasti.

Približno 800 hiljada dolara uložili su investitori – suosnivač ukrajinskog izvoznika poljoprivrednih proizvoda Orekim Jurij Budnik i direktor kompanije Aleksandar Hudolej. Budnik je bio Karašev prvi učitelj engleskog u prošlosti, a ispostavilo se da je Hudolej obožavatelj M-TAC odeće.

„Sve što imaju je vrhunskog kvaliteta“, potvrdio je za Forbs Aleksandar Kamišin, šef Ukrajinske državne železnice, koji se oblači u M-TAC. „Imaju samo jedan minus – teško je kupiti nove stvari jer ih nema na tržištu“, dodao je on.

M-TAC je sličan austrijskom proizvođaču Carinthia, koji takođe proizvodi taktičku odeću, ali se cene ukrajinskih jakni od istog materijala razlikuju tri puta. „Upoređuju nas, na primer, sa američkim brendom 5.11, ali smo ih već pomerili sa prvih pozicija na ukrajinskom tržištu“, dodao je Karasev.

Osnivači kompanije su 2022. godine sve svoje investicije, štednju i profit uložili u proširenje proizvodnje – i spremni su da se dalje šire kroz kredite kako bi zadovoljili potražnju.

Na pitanje koliko je to razumno, jer rat neće trajati večno, Golovko je odgovorio da M-TAC ima dobre izglede na zapadnim tržištima. „Ali za sada je glavni zadatak da se izađe u susret ukrajinskoj vojsci koja ima popust od 15 odsto na kupljenu robu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari