"Znali smo od početka": Izvinjenje kompanija Fudžicu jer je zbog neispravnog softvera došlo do pogrešne osude stotina radnika pošte širom Britanije 1Foto: EPA-EFE/TOLGA AKMEN

Kompanija Fudžicu čiji je neispravan kompjuterski sistem doveo do pogrešne osude više stotina radnika pošta širom Velike Britanije, danas se izvinila žrtvama zbog svoje uloge u slučaju i priznala je da je odavno bila svesna da je softver bio neispravan.

Evropski direktor japanske kompanije Fudžicsu Ltd. Pol Paterson rekao je Odboru Parlamenta Velike Britanije za pravna pitanja da će kompanija obezbediti kompenzaciju radnicima pošta koji su nepravedno osuđeni i zatvoreni zbog krađe ili prevare usled kvara u računovodstvenom softveru.

Paterson je rekao da je razgovarao sa svojim pretpostavljenima u Japanu i da je Fudžicu znao „od samog početka“ da sistem, poznat kao Horizont, ima „greške“ i da je, uprkos tome, kompanija pomogla Pošti u procesuiranju radnika nakon što su na njihovim računima pronađeni neobjašnjivi gubici.

Policija je otvorila istragu o prevari u Pošti, ali do sada niko iz kompanije ili iz Fudžicua nije uhapšen, niti optužen.

Javna istraga je u toku od 2022.

Premijer Velike Britanije Riši Sunak je prošle nedelje najavio zakon kojim će se oboriti presude protiv više od 900 službenika pošte nepravedno osuđenih u ovom slučaju.

Sunak je kazao da je skandal i „jedna od najvećih grešaka pravde u istoriji naše zemlje“ to što su stotine poštara bile osuđene između 1999. i 2015. godine jer su navodno krale novac, ali se ispotavilo da su kompjuteri pošte pogrešno prikazivali manjkove u njihovim ekspoziturama.

Od 900 samo njih 95 je uspelo da dokaže nevinost. Jedan broj je bio u zatvoru, mnogi su finansijski propali jer su bili primorani da plate velike novčane odštete Pošti, a neki su čak izvršili samoubistva.

Sunak ;je rekao poslanicima da će doneti novi zakon da bi se osiguralo da pogrešno osuđeni budu „brzo proglašeni nevinim i obeštećeni“.

Vlada će svima oštećenim koji su poveli tužbu protiv Pošte isplatiti po 75.000 funti (87.000 evra), dodao je Sunak.

Parlamentarni odbor za poslovanje i trgovinu pokušava da utvrdi kako da se ubrza obeštećenje za žrtve.

Nakon što je Pošta pre 25 godina uvela sistem Horizon da bi automatizovao računovodstvo prodaje, poštanski radnici su počeli da otkrivaju neobjašnjive gubitke za koje su šefovi rekli da su oni odgovorni.

Pošta je smatrala da je Horizon pouzdan i optužila je direktore filijala za krađu. Između 2000. i 2014. godine, više od 900 poštanskih službenika je nepravedno osuđeno za krađu i prevaru.

Broj žrtava nije u potpunosti poznat, danas se ispostavilo da je još stotine možda pogođeno neispravnim kompjuterskim sistemom.

Grupa poštanskih radnika pokrenula je sudski postupak protiv Pošte 2016. godine a tri godine kasnije, Viši sud u Londonu je presudio da Horizon sadrži brojne „greške i nedostatke“ i da je Pošta „znala da postoje ozbiljni problemi u vezi sa pouzdanošću sistema.“

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari