U Srbiji više od 90 odsto na Fejsbuku, rapidni rast korisnika Instagrama 1Foto: Pixabay/ Webster2703

Agencije Pioniri i Smart Plus Research poslednje dve godine sprovode istraživanje o trendovima za koje veruju da će pomoći profesionalcima iz oblasti marketinga i komunikacija da bolje razumeju ponašanje, interesovanja i navike potrošača na društvenim mrežama i online kanalima komunikacije.

„Kako su promene u sferi društvenih medija brze i skoro svakodnevne, na osnovu rezultata ovogodišnjeg istraživanja, uočili smo i par većih pomeranja. Zabeležen je veliki rast korišćenja Instagram-a, kao i rast korišćenja platformi za dopisivanje Viber i WhatsApp. Upotreba interneta putem mobilnog telefona, takođe je porasla u odnosu na prethodnu godinu. Sa druge strane, uočen je pad poverenja u oglašavanje na Facebook-u i influensere“, navodi se u analizi Smart Plus Research.

Istraživanje Social Srbija 2018 je obuhvatilo reprezentativan uzorak od 1.000 članova online populacije starosti od 13 do 64 godine. Kao i prošle godine, ispitivani su obrasci korišćenja društvenih mreža i stavova korisnika prema oglašavanju na njima.

Iako ovu, 2018. godinu najavljuju kao godinu influensera u smislu nezaobilaznog kanala komunikacije za mnoge brendove, primećen je blagi pad poverenja korisnika društvenih mreža u influensere i poruke koje oni šalju svojim pratiocima. Deo korisnika interneta koji izjavljuje da uopšte nema poverenja u preporuke influensera porastao je sa devet odsto iz 2017. godine na 21 odsto u ovoj godini.

I pored velikog skandala Cambridge Analytics-a i kampanje #deleteFacebook koja je usledila, kao i priča kako svakodnevno gubi korisnike, kod nas nismo zabeležili pad broja korisnika na Facebooku, koji kao i prethodne godine čine preko 90 odsto od ukupne online populacije.

Uprkos svemu, Facebook će, dodaje se, i dalje ostati najdominantnija društvena mreža i platforma za komunikaciju sa širokim auditorijumom, dok je Instagram nastavio svoj rapidni trend rasta koji smo i očekivali. Približno jednak procenat muškaraca i žena koristi ovu društvenu mrežu, međutim žene na njoj provode značajano više vremena u toku dana.

Više od dva sata dnevno na Instagram-u provede 33 odsto ženskih korisnika, dok samo 14 odsto muškaraca izjavljuje da na ovoj mreži provede slično vremena u toku dana.

Jeftiniji a kvalitetni telefoni su dostupni sve većem broju ljudi, što objašnjava rast korisnika interneta putem mobilnog telefona za čak 20 odsto u poređenju sa 2017. godinom, kao i rast korišćenja pojedinih društvenih mreža i messaging platformi, kao što su Viber i WhatsApp za oko 10 odsto.

Iako poverenje prema oglasnim porukama na Facebooku opada, zanimljivo je da je 27 odsto ispitanika navelo kao razlog korišćenja društvenih mreža mogućnost da prati omiljene brendove. Dakle, kada već toliko znamo o stvavovima i ponašanju vaših trenutnih ili potencijalnih kupaca ili korisnika na društvenim mrežama, nema razloga da to znanje ne iskoristimo za uspostavljanje bolje veze vašeg brenda sa njima”, zaključuje Ivan Živković, Managing i creative director iz agencije Pioniri.

Kada govorimo o reklamnim sadržajima interesantno je da čak 83 odsto online populacije uzrasta od 13 do 17 godina izjavljuje da ne veruje reklamama na internetu, a čak 53 odsto da uopšte ne veruje influenserima. Njihovo nepoverenje je značajno veće od onog koje pokazuju sve starije uzrasne grupe u ovom trenutku. Ovaj podatak važan je u kontekstu razmišljanja o izazovima koje nosi budućnost online komunikacije u izgradnji odnosa sa potrošačima”, ističe Goran Ristić, Managing Director agencije Smart Plus Research.