Do stalnog posla u školi i na osnovu utiska 1Foto: BETAPHOTO/ SAŠA ĐORĐEVIĆ

Stranačka pripadnost, nepotizam, veze, korupcija…to su, prema mišljenju prosvetnih radnika, često odlučujući kriterijumi za zapošljavanje na neodređeno u školama.

Ko treba da dobije posao ako se na konkurs javi više kandidata nije jasnije ni nakon izmena krovnog obrazovnog zakona, koji je sada ovlastio direktora škole da o odlučuje o prijemu u radni odnos.

Po prethodnom zakonskom rešenju za to je bila nadležna konkursna komisija, a direktor kao drugostepena instanca, dok sada o žalbama odlučuje Školski odbor.

Zakon predviđa da konkursna komisija, koja sprovodi konkurs, direktoru dostavi obrazloženu listu svih kandidata koji ispunjavaju uslove za zaposlenje, ali je i dalje sporno na osnovu čega će neko imati prednost u odnosu na ostale.

U zakonu stoji da u radni odnos u ustanovi može da bude primljeno lice ako ima odgovarajuće obrazovanje, psihičku, fizičku i zdravstvenu sposobnost za rad sa decom i učenicima, nije osuđivan za određena krivična dela, ima državljanstvo Srbije i zna srpski, odnosno jezik na kome izvodi obrazovno-vaspitni rad. I to je sve.

Škole imaju pravo da propišu dodatne kriterijume, smernice ili sistem bodovanja kandidata, ali istraživanje Udruženja „Nauči me“ pokazuje da je to učinilo svega osam obrazovnih ustanova, od 1.576 škola koje su ovim povodom kontaktirali.

Međutim, čak i tamo gde postoje ovi kriterijumi, oni često nisu precizni, pa se dešava da se više bodova može dobiti na osnovu mišljenja ili utiska komisije, nego, recimo, za prosek ocena tokom školovanja ili dužinu radnog staža.

Primer iz jedne škole svedoči da se pri odlučivanju ko će dobiti posao za stalno boduju radno iskustvo, postignuti rezultati i uspeh u toku obrazovanja i školovanja, zatim preporuke, dodatna znanja i veštine koje se moraju potkrepiti materijalnim dokazima, a u obzir se uzimaju i drugi dokazi koji „govore u prilog komparativne prednosti određenog kandidata“.

Propisano je da konkursna komisija obavlja razgovor sa kandidatima, a svaki član komisije pojedinačno boduje njihove pisane odgovore ocenama od jedan do tri, dok se opšti utisak o kandidatu po osnovu obavljenog usmenog razgovora se ocenjuje od jedan do pet.

U slučaju da dva ili više kandidata ima identičan broj bodova, pozivaju se na ponovni usmeni razgovor sa članovima komisije, na kome će odgovarati na posebno pripremljena pitanja komisije, koja će ovoga puta biti ocenjivana od jedan do 10 i biće izabran kandidat koji dobije najveći broj bodova, piše u dokumentu ove škole koji smo dobili iz Udrženja „Nauči me“.

U drugoj školi se boduju prosek ocena koji je kandidat ostvario tokom studiranja, rezultati ostvareni na testu Nacionalne službe za zapošljavanje, rezultati pokazani u intervjuu i dužina radnog staža.

U ovoj obrazovnoj ustanovi insistiraju da rešenje o ozboru kandidata sadrži obrazloženje, imajući u vidu praksu iz drugih škola da je u zaključku konkursne komisije samo kratko napisano ko je odabran bez pojašnjenja na osnovu čega je odluka doneta.

U jednoj mačvanskoj srednjoj školi utvrđena su jedinstvena pitanja koja konkursna komisija postavlja kandidatima za mesto nastavnika: predstavljanje kandidata, rad u stručnom veću i aktivnosti u školskim timovima, iskustvo sa učenicima koji rade po individualnom obrazovnom planu, utisci o nastavi na daljinu, učešće u vannastavnim aktivnostima, stručno usavršavanje, takmičenja, saradnja sa roditeljima, saradnja sa rukovodstvom škole, snalaženje sa informacionim tehnologijama…

Na osnovu odgovora se ocenjuje autoritativnost, komunikativnost, samouverenost u razgovoru i opšti utisak o kandidatu. Svaki član komisije daje ocenu od jedan do pet iz koje se izvlači srednja ocena.

Primer jedne beogradske gimnazije je drugačiji: precizno se boduju prosek ocena tokom školovanja, prosečna ocena na diplomskom, dužina studiranja, dužina radnog staža u obrazovanju, dužina straža u ovoj školi, položen ispit za licencu, psihološka procena za rad sa decom, a na bodove mogu da računaju i kandidati mlađi od 30 godina.

Izbori, pa kriterijumi

Predstavnici udruženja „Nauči me“, koji su pokrenuli inicijativu „Pošteno do posla“ kako bi se ustanovili jasni kriterijumi za prijem u radni odnos na neodređeno vreme u školama, razgovarali su o ovoj temi sa ministrom prosvete Brankom Ružićem i zamenikom Odbora za obrazovanje Skupštine Srbije Markom Atlagićem.

Marija Raičević, iz Udruženja „Nauči me“, kaže za Danas da je sa predstavnicima Odbora dogovoreno da se organizuje javno slušanje, najverovatnije u sledećem sazivu parlamenta, kako bi se donela odluka da se izmeni zakon, odnosno da se ubaci odredba da se zapošljavanje za stalno u školama vrši na osnovu kriterijuma koje će u pravilniku definisati Ministarstvo prosvete.

Iz ovog udruženja najavljuju da će se aktivno uključiti u proces donošenja kriterijuma sa svim nadležnim institucijama, kako bi se obezbedilo da najkvalitetniji nastavnici dobiju posao i da proces prijema u stalni radni odnos u školama bude transparentan.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari