Kako su niški gradonačelnici u prethodnih 10 godina primali građane: Najzapamćeniji prijem uknjižio Vučić 1Foto: Sajt grada Niša

Dobar dan, izvolite. Gospođa Dragica? Šta je problem?, pita gradonačelnica Niša sugrađanku pristiglu na razgovor sa njom i njenim saradnicima u okviru “prijema građana”, organizovanog početkom ove sedmice.

Gospođa Dragica joj se nakon plodotvornog razgovora toplo zahvaljuje, a gradonačelnica uzvraća:“Hvala Vama, na strpljenju. Ostajemo na vezi, da znate”.

Smenjuju se i drugi sugrađani, sedajući preko puta “donosilaca odluka”, i stavljajući pred njih svoje probleme i papire.

Dragana Sotirovski na licu mesta okreće telefon:“Dobar dan, ovde gradonačelnica”, kako bi se problem Nišlije sa jednim gradskim javnim preduzećem što pre rešio. Drugom kaže da joj se javi “kad prođe komunalna”, trećem da sa koleginicom odmah ode da vidi prostor koji je obećan njegovom udruženju.

Izveštaji o prijemu uredno se objavljuju na lokalnim televizijama i u drugim medijima. Gradonačelnica i njeni saradnici, već uvežbano, daju izjave. Mikrofoni se postavljaju i pred zadovoljne građane.

Gradska pres služba medijima dostavlja saopštenja i fotografije. Informacije, fotografije i snimci prijema objavljuju se na gradskom sajtu i zvaničnoj Fejsbuk stranici gradonačelnice.

Javnost je, tako, detaljno upoznata da na ovim “prijemima” građani najčešće ukazuju na probleme u vezi sa ozakonjenjem nelegalnih objekata, imovinsko- pravnim odnosima, komunalnom i putnom infrastrukturom, međublokovskim prostorom, manjkom parking mesta.

U razgovorima sa gradonačelnicom žale se i na težak socijalni status zbog malih primanja i niskih penzija ili isključenje struje.

Ne razgovara se o dobijanju posla, nakon takve javne molbe Sotirovske građanima, obrazložene tvrdnjom da je to pitanje “van domena gradske uprave i za njega zadužena Nacionalna služba za zapošljavanje”.

Gradonačelnica: Prijemi su korisni, ispunimo i 80 odsto zahteva građana

Gradonačelnica i njeni saradnici organizuju prijeme građana u Gradskoj kući od septembra 2020, neposredo nakon njenog stupanja na funkciju, a sa pauzom od više meseci zbog epidemije korona virusa.

“Neposredni razgovori sa građanima tokom prijema su najbolji način da čujemo sve predloge, ideje, primedbe i da zajednički rešavamo probleme. Tako ćemo zajedno i na najbolji način da pronađemo održiva rešenja, da ubrzamo realizaciju postojećih, dogovorimo nove projekte, budemo još efikasniji i skratimo procedure”, objasnila je motive za organizovanje prijema za građane.

Sotirovski je još kazala da “svakog dana Gradsku kuću poseti po desetak sugrađana, a prijemi su samo jedan od organizovanijih i masovnijih poseta”.

“Tu smo sa saradnicima da ih uvek saslušamo. Ne postoje mali i veliki problemi”, rekla je.

Najavila je da će nastaviti sa ovakvom praksom “koja se pokazala obostrano korisnom, jer imamo rezultate”.

Na jednom od prijema precizirala je da su, kako je kazala, uspeli da reše više od 80 odsto zahteva građana sa prošlog prijema.

“Zahvaljujući ovakvim susretima i razgovorima pojedina naselja su rešila putnu ili komunalnu infrastrukturu posle 30, pa i posle 40 godina čekanja”, dodala je drugom prilikom.

I prethodni gradonačelnici, Zoran Perišić (2012- 2016) i Darko Bulatović (2016- 2020), takođe iz Srpske napredne stranke, organizovali su ovakve prijeme, redovno ili sa prekidima.

Kako su niški gradonačelnici u prethodnih 10 godina primali građane: Najzapamćeniji prijem uknjižio Vučić 8
Zoran Perišić: Foto FoNet/Kostadin Kamenov

Bivši gradonačelnik Perišić je kazao da su on i članovi Gradskog veća za samo godinu dana, kroz Otvoreni dan za prijem, razgovarali sa više od 1.600 građana.

Vučić sa Nišlijama razgovarao i o kanalizaciji ili razdvajanju strujomera

Izvesno je, ipak, da je medijski najeksponiraniji prijem građana u Nišu imao Aleksandar Vučić, koji je oktobra 2016, kada se Vlada, na čijem je bio čelu, na nekoliko dana “preselila” u ovaj grad, primio 20-tak odabranih građana, obećavajući rešenje njihovih problema.

Mediji su izvestili da se za razgovor prijavilo 1.200 građana iz Niša i okolnih mesta.

Ispred zgrade Doma vojske okupilo se i više desetina onih kojima nije potvrđen prijem, ali su se nadali da će uspeti da dođu do predsednika Vlade.

Jedna žena je pala u nesvest, ali je odbila da je vozilo Hitne pomoći odveze do Doma zdravlja, jer „nije htela da izgubi red“.

Kako su niški gradonačelnici u prethodnih 10 godina primali građane: Najzapamćeniji prijem uknjižio Vučić 9
Aleksandar Vučić: Foto TV Pink/ printscreen

Premijer je prvo primio Marinu Adamović, humanitarku u invalidskim kolicima koja u centru grada godinama prikuplja novčanu pomoć za bolesnu decu.

Zamolila ga je da joj se obezbedi montažni objekat kako bi bila zaštićena od zime, vreline, snega ili kiše.

Drugi građani su se Vučiću požalili na probleme sa lečenjem, nabavkom lekova ili obezbeđivanjem prostora za okupljanje i druženje dece obolele od karcinoma dok traje njihovo lečenje i prostora za obolele od cerebralne paralize.

Razgovaralo se sa premijerom i o ličnim problemima u vezi sa preduzetništvom, kanalizacijom, razdvajanjem strujomera, krađom.

Samohrana majka sa šestoro dece molila je da se zaposli njena ćerka koja upravo završava ekonomski fakultet.

Lidija Mihajlović, učesnica olimpijskih igara u Barseloni, tražila je da se obezbede sredstva za izgradnju nove streljane.

Većina „aplikanata“ dobila je obećanja da će njihovi problemi biti rešeni.

Vučić je kazao da ovakvi razgovori nisu deo političke kampanje, uz obrazloženje da je to način da „država pokaže da brine o građanima“.

Na novinarsko pitanje zar ne bi trebalo institucije i sistem da brinu o rešavanju problema građana, odgovorio je da „nije stvar u institucijama, već u tome da je ljudima nekada potrebno da ih neko sasluša i ohrabri“.

“Svi su oni prošli institucije sistema, koje funkcionišu. Ali, institucije nemaju emocije, a ljudima je potrebna topla reč. Nekad je dovoljno da sa čovekom podeliš prijateljsku reč i muku i time uliješ nadu u bolje sutra. Neki od tih ljudi su mi kazali da im ‘ne preostaje ništa drugo nego da uzmu konopac’, ali sam im poručio da na to zaborave, i da nastave da se bore, a da će država videti kako može da pomogne. Svi su izašli kao pobednici, nijednog nezadovoljnog niste videli, a nismo svima rešili muku sa kojom su došli”, rekao je.

On je dodao da je građanima obećao „da će do kraja ove godine ponovo doći u Niš da razgovara sa njima ceo dan“.

Obećanje nije ispunio.

Đokica Jovanović: Populizam, verovatno po direktivi iz partijske centrale

“Ovakvi prijemi su marketing, demagogija, populizam i podilaženje građanima. Skoro da sam siguran da je direktiva za njihovo organizovanje stigla iz centrale njihove partije, što je svojstveno autoritarnim i populističkim partijama. To je vid peronizma, a mi idemo ka peronističkom tipu vladavine”, kaže za Danas Đokica Jovanović, sociolog, univerzitetski profesor i bivši član niškog Lokalnog antikorupcijskog foruma.

Kako su niški gradonačelnici u prethodnih 10 godina primali građane: Najzapamćeniji prijem uknjižio Vučić 10
Đokica Jovanović: Foto Fonet/ Kostadin Kamenov

Jovanović ocenjuje da ovakvi prijemi služe dodatnom negiranju institucija koje mogu da se reuspostave samo ukoliko se oslobode, a budu funkcionisale uz pomoć znanja i pošteno, za šta je potrebno vreme.

“Sve vreme tranzicije institucije su instrumentalizovane i ovo nije nikakva novost”, kaže.

On kaže da prijemi građana pokazuju i unutrašnju krizu vlasti, odnosno da u oligarhiji već duže vreme traju podele i sukobi.

“Objektivno, građani više ne veruju političkom podsistemu, a prijemi su način da se korumpira njihova volja i otupi oštrica njihove kritike. Jer, kada ih ljubazno primi neko ko odlučuje i postara se da njihovi zahtevi budu što pre ispunjeni oni se osećaju značajnim”, kaže Jovanović.

On dodaje da je birokratija u svakoj državi nužna, ali da je problem što je ona kod nas iracionalna.

“Veber, koga predsednik voli da pomene, birokratiju deli na racionalnu, koja podrazumeva da birokrate rešavaju probleme građana i za to primaju platu, i na iracionalnu, koja počiva na harizmatskom tipu vlasti”, objašnjava Jovanović.

 

Brzi zaborav

Aleksandar Vučić je, inače, krajem maja 2016, kada je bio mandatar za sastav nove Vlade, obećao da će jedanput nedeljno primati građane od pet do osam sati, i jednom mesečno od šest do 20 ili 22 časa, „u zavisnosti od umora“.

Prijem građana organizovan je samo u Nišu i svega jednom u Beogradu, u julu 2016, a nakon toga je obećanje zaboravljeno.

 

Prijem za građane i u okrugu ili javnim ustanovama

Takozvani Dan otvorenih vrata za građane organizovao je i Nišavski upravni okrug, dok je na njegovom čelu bila Sotirovski (2017- 2020).

U Nišavskom okrugu i opština Svrljig ima Dan otvorenih vrata, namenjen isključivo mladima, koji tada mogu neposredno da iznesu nadležnima svoje probleme, primedbe i predloge.

Prijem za građane organizuju i gradonačelnici nekih drigih lokalnih samouprava na jugu zemlje, poput Leskovca i Dimitrovgrada.

U Nišu su prijeme za građane imale i pojedine javne ustanove- Dom zdravlja ili Apoteke Niš.

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari