Kraljevačka eskadrila leti na noge kupcima 1

Sa kraljevačkog sportskog aerodroma juče je put šest zemalja Evropske unije poletela eskadrila pet sportskih aviona, od kojih su četiri ultra lake letelice.

To su letelica tipa „Sila 450“ proizvedene u kraljevačkoj fabrici aviona „Aero East“ koja, na neki način, nastavlja tradiciju aviogradnje u gradu na Ibru započetu u fabrici aviona „Brege“ između dva svetska rata.

Ovaj neobičan poduhvat i način prezentacije jednog domaćeg proizvoda, a ultra laka letelica „Sila 450“ to, bez sumnje, jeste, zajednički je projekat fabrike aviona „Aero East“ i novosadske produkcijske kuće „Scorpion productions“ poznate televizijskim gledaocima po nizu svojih ostvarenja a naročito po serijalu „Kuhinjica“ i istoimenom časopisu.

Sinergijom dva uspešna domaća brenda i uz pomoć škole letenja iz Novog Sada realizuje se davnašnja ideja beogradskog režisera Miodraga Kolarića i Milorada Matića Maga, pilota i vlasnika kraljevačke fabrike aviona „Aero East“, da se obiđe više značajnih evropskih vazduhoplovnih centara i u njima predstavi domaći ultra laki avion.

Njihov obilazak biće iskorišćen i za snimanje TV serijala o gastronomskim specijalitetima tih mesta. Čitava ekspedicija će biti snimana najsavremenijom video-opremom u 4 G rezoluciji a na malim ekranima naći će se najverovatnije krajem ove godine.

No, glavna uloga u planiranoj ekspediciji a i u budućem TV serijalu pripašće svakako ultra lakoj letelici „Sila 450“ koji se proizvodi od 2012. godine. To je prva domaća letilica koja je uspela da obezbedi sertifikaciju u registar Evropske agencije za bezbednost avio-saobraćaja. Tokom 2012. godine „SILA 450 C“ testiran je u Nemačkoj, nakon čega je izdata dozvola za letenje, avion je upisan u registar a započet je i proces dobijanja nemačkog LTF-UL standarda. Radi se o letelici koja je prazna teška svega 290 kilograma, koja ostvaruje prosečnu brzinu od 190 km/h a za to vreme potroši maksimalno 15 litara bezolovnog goriva. Ona je plod saradnje Mašinskog fakulteta iz Beograda i fabrike „Aero East“ iz Kraljeva.

U flotili koja je krenula na put nalaze se i dva aviona koja će biti isporučena kupcima u evropskim zemljama.

Iako ima proizvod koji je svojim kvalitetima i performansama izazvao značajnu tražnju na stranim tržištima kraljevačka fabrika „Aero East“ , kako to kod nas biva muku muči sa obezbeđivanjem bankarskih garancija i povoljnih kredita i ne uspeva da poveća obim proizvodnje i broj zaposlenih. Bilo je, naravno, brojnih obećanja što lokalnih što političara sa državnog nivoa da će im se pomoći u rešavanju tih problema ali to su, barem za sada, ostala samo predizborna obećanja. No, o tom nekom drugom prilikom ukoliko vlasnik koji se vratio iz Italije, u međuvremenu, ne preseli kompletnu proizvodnju negde van naših granica jer takvih ponuda, odavno, ima.

Gde će sve sleteti "Sila 450"

Prvo odredište ekspedicije je Bjelovar (Hrvatska) a odatle se leti za Sinj. Iz Sinja preko Portoroža u Italiju kod Frančeska Berataza, kolekcionara vazduhoplovnih oldtajmera. Petog dana se ide za Trento i obilazi vazduhoplovni muzej, lokalna škola helikoptera.

U Francusku se stiže osmog dana i obilaze se razni zanimljivi aerodromi. Potom se ide do Lileštada u Holandiji, gde se nalazi jedan od najlepših evropskih vazduhoplovnih muzeja. Odatle se leti u vazduhoplovnu „meku“ Fridrišhafen, obilazi se i Diamond u Austriji a povratak u Srbiju je planiran 20. avgusta.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari