"Mi nemamo medijsko tržište, već tržište spinova" (VIDEO) 1Foto: Danas

Kakvi su pritisci sa kojima se svakodnevno suočavaju, šta preduzimaju kako bi zaštitili sebe i svoje novinare, kako je baviti se novinarstvom zasnovanim na pravilima profesije u vremenu kada su emocije bitnije od činjenica, pitanja su na koja su odgovore davali govornici na tribini “Kako je biti danas urednik u Srbiji” na štandu Danasa u okviru Medija marketa.

Programski direktor televizije N1 Jugoslav Ćosić, podsetio je da će pomenuti medij 31. oktobra proslaviti pet godina postojanja, to jest pet godina borbe za profesionalne standarde, uz sve moguće pritiske.

– Nije nepoznato da je N1 od prvog dana dočekan neprijateljskom vatrom i da smo prolazili kroz različite faze pritisaka i pretnji. One su se iscrpljivale optužbama da smo antisrpski i izdajnički medij, dok u jednom trenutku predsednik Srbije nije razumeo da je to kontraproduktivno i onda je fraza “američki medij” dobila inkarnaciju u “luksemburški medij” – naveo je Ćosić.

On je pred okupljenima otkrio da su više puta predstavnici vrha vlasti, kao i sam predsednik Vučić, pokušavali da utiču na njihovog investirora.

– Svaki razgovor o biznisu sa našim investitorima je započinjao i završavao se sa televizijom N1. Bili su to pokušaji da nas izbace iz koloseka, da promene našu uređivačku politiku, da izvrše pritisak na nas. Naravno, to im nikada nije uspelo – naglasio je Ćosić.

On je takođe podelio da novinari televizije N1 u automobilima imaju “panik tastere”, a da od nedavno sa sobom nose i mobilne “panik tastere”, za slučaj da se nađu u situaciji koja može da ugrozi njihov integritet.

Urednik novinske agencije Beta Dragan Janjić, upitan da prokomentariše tekst Ištvana Kajića u kome novinare nezavisnih medija naziva narkomanima i alkoholičarima, to nije želeo da čini. On je objasnio da je da se takvi tekstovi i prave da bi se “bacili kao koska” i da ljudi ne bi razgovorali o tome kako se trguje oružjem i šta je sa spornim doktoratima.

– To je još jedan pokazatelj da mi zapravo nemamo medijsko tržište, već tržište spinova, zahvaljujući tome što postoji veliki broj “mejnstrim” medija koji se bez zazora prihvataju spinova i prenose ih. To je situacija u kojoj je vrlo teško baviti se novinarstvom koje je zasnovano na pravilima profesije, ali to je nužno. Mislim da nijedno društvo ne može ništa da uradi ako ne postoji objektivan i profesionalan odnos prema javnom informisanju – poručio je Janjić.

Zoran Sekulić, urednik agencije Fonet, kazao je da biti urednik medija u Srbiji koji nisu u službi vlasti i nije tako lepo, te da je biti urednik u ovakvim uslovima više dijagnoza nego profesija. Prema njegovim rečima, garniture na vlasti se menjaju, a modeli uticaja na medije vremenom bivaju sve gori i gori.

– Živimo u vremenu u kome, na žalost, činjenice postaju sve manje bitne, a važne su emocije i uverenja. Ukoliko su nečije emocije i uverenja suprotne činjenicama, utoliko gore po činjenice. Živimo u ambijentu u kojem građani Srbije, usled činjenice da većina medija ne radi u javnom interesu, nisu na odgovarajući način informisani o tome šta se u ovoj zemlji dešava. Umesto nepristrasnog izveštavanja o ključnim problemima ove zemlje, mi imamo paralelnu realnost – ukazao je Sekulić.

Milan Ćulibrk, glavni i odgovornik urednik nedeljnika NIN, rekao je da ponekad ima utisak da nezavisnim medijima uređivački kolegijum nije ni potreban, jer njima teme nanosi život.

– Mi radimo sve ono što drugi neće. NIN nikada ne bi izgledao ovako. Čak se i predsedniku čini da izlazimo na 50 posto većem obimu. Stalno mu se to pričinjava, pa kaže “od prve do devedeset šeste strane”, iako imamo 64 strane. Na tom prostoru nikada ne bi bile sve ove teme da bar deo “mejsntrim” medija radi svoj posao – istakao je Ćulibrk.

Novinarka KRIK-a i urednica projekta “Raskrikavanje” Vesna Radojević, poručila je da sve tabloide zapravo finansira država, te da jedan od kanala tokova novca ka tabloidima jesu lokalni konkursi za medije. Ona je ukazala da već četvrtu godinu zaredom najviše novca na tim konkursima dobijaju mediji koji šire najveće laži.

https://www.facebook.com/www.danas.rs/videos/694881224339916/

Partneri Danasa na Media Market-u

Tokom svih pet dana posetioci štanda lista Danas na sajmu medija „Media Market“, u Hali 3 Beogradskog sajma, moći će da naprave fotografije ili gif animacije na Slik Slik Photobooth aparatu koje dobijaju direktno na svoj mejl.

Danas i naredna dva dana mogu da učestvuju i u kvizu „Istina ili laž“ koji je priredio Istinomer, a za učestvovanje sleduje nagrada u vidu platnenog cegera.

Na štandu Danasa sve do nedelje 27. oktobra traje i ekološka kampanja koju je pokrenuo naš list, a u okviru koje svako ko odloži plastične kese u specijalno izrađeni kontejner na našem štandu u zamenu dobija biorazgradivu torbu sa citatima Ive Andrića i Nikole Tesle, koje smo izradili zajedno sa SBB fondacijom.

Napitke od kafe za učesnike programa na našem štandu i zaposlene obezbedila je Barcaffee Perfetto i to tri vrste ukusa – espreso, kafe late i kapućino.

"Mi nemamo medijsko tržište, već tržište spinova" (VIDEO) 2
Foto: B. Cvejić

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari