Raste spremnost građana i kompanija da učestvuju u dobrotvornim akcijama 1Foto: Jakov Simović

„Već šesnaest godina tragamo za humanim ljudima velikog srca i kompanijama koje su na odgovoran način doprinele razvoju zajednica u kojima posluju, s ciljem da ih predstavimo javnosti i tako promovišemo i podržimo širenje ideje filantropije. Možemo konstatovati da je u tom periodu načinjen značajan pomak kada je reč o razvoju filantropije u Srbiji. Filantropija se sve više prepoznaje i praktikuje, a iz godine u godinu raste broj akcija i iznos donacija”, izjavila je Marija Mitrović, direktorka za filantropiju i partnerstva Trag fondacije, koja ove godine 16. put dodeljuje VIRTUS nagradu za filantropiju.

VIRTUS nagrada je, kao prva nagrada za filantropiju u Srbiji, ustanovljena 2007. godine. Koji je glavni cilj pokretanja ove nagrade?

Glavni motiv za pokretanje VIRTUS nagrade bio je prepoznavanje i javno isticanje, najpre kompanija i preduzeća, a kasnije i pojedinačnih darodavaca, koji strateški i dugoročno podržavaju razvoj zajednica, i na taj način daju najbolji primer drugima.

Ništa manje važan, jedan od ciljeva nagrade bio je, i još uvek jeste, promocija i podsticaj filantropije u našoj zemlji kako bi se što veći broj kompanija i pojedinaca u budućnosti uključio u slične, višestruko korisne programe ili akcije.

Nagrada daje mogućnost i samim kompanijama, ali i pojedincima, da dobiju veću podršku javnosti za projekte u koje veruju i kojima istinski doprinose. Da je došlo do pomaka u samom razumevanju ideje filantropije, ukazuje i činjenica da su filantropska davanja u stalnom porastu od 2013. godine, da smo u prethodne dve godine skočili sa dna Svetskog indeksa davanja na 27. mesto i da dolazimo u dodir sa sve većim brojem ljudi mlađih od 30 godina koji iskazuju izraženu potrebu za solidarnošču sa pojedincima i ranjivim grupama u našem društvu.

Da li možete da nam kažete nešto više o konkursu za VIRTUS nagradu za filantropiju?

Konkurs je otvoren 17. januara i trajaće do 14. februara. Nagrada se dodeljuje u 5 kategorija: za korporativnu filantropiju, mala i srednja preduzeća, dugoročna partnerstva između poslovnog i civilnog sektora, za individualni doprinos filantropiji i mladog filantropa/filantropkinju, koji su najviše doprineli razvoju dobročinstva u Srbiji tokom 2022. godine.

Nominacije mogu poslati oni sami, a mogu ih prijaviti i drugi pojedinci, organizacije, PR agencije ili kompanije. U prethodnoj godini najviše davanja je bilo usmereno u humanitarne svrhe, a obeležili su je i značajni primeri strateških ulaganja u zajednicu, posebno poslovnog sektora.

Svake godine povećava se broj građana, kao i predstavnika poslovnog sektora koji pokreću filantropske inicijative ili se priključuju humanitarnim akcijama, tako da očekujemo veliki broj prijava. Zbog toga je pred članovima žirija uvek težak zadatak da izaberu one najbolje.

Koja je ukupna procenjena vrednost donacija u 2021. godini? Koliko je akcija realizovano? 

Prema podacima Catalyst Balkans, u 2021. godini u Srbiji je zabeleženo je 4.055 filantropskih akcija, a vrednost donirane sume je iznosila 42,5 miliona evra.

Iako to predstavlja pad u odnosu na 2020. godinu, koju je obeležila pandemija kovida 19, i tokom koje su zabeležene rekordne vrednosti donacija u poređenju sa godinama koje su joj prethodile, može se reći da se trend rasta obima i intenziteta filantropskih aktivnosti nastavlja.

Naime, kada se broj akcija i iznos donirane sume stave u širi kontekst i posmatraju u odnosu na godine pre pandemije, primetno je da je 2021. godina bila najuspešnija godina za filantropsku zajednicu.

Kakva je uloga neprofitnih organizacija u razvoju dobročinstva u Srbiji?

Neprofitne organizacije (udruženja građana, privatne fondacije, organizacije iz dijaspore, strane i domaće organizacije civilnog društva, korporativne fondacije i neformalne grupe) su važan kanal putem kojeg se pomoć distribuira korisnicima.

Tokom 2021. godine, neprofitne organizacije primile su tri četvrtine ukupno darovane sume, što je najveći iznos do sada, a koju su kasnije raspodelile svojim korisnicima, i organizovale podršku polovini izvedenih dobrotvornih akcija u Srbiji.

Neprofitne organizacije rade izuzetno važan posao u svojim zajednicama, uspevajući da, kroz razne inicijative, mobilišu građane i kompanije da ih podrže u naporima da ostvare pozitivne promene u velikom broju oblasti od opštedruštvenog značaja i tako pruže pomoć širokom dijapazonu korisničkih grupa.

Određeni broj udruženja i fondacija, koje su već godinama prepoznate u javnosti i aktivne u ovoj oblasti, nastavlja da razvija svoje delovanje i promoviše ovu važnu temu, dok darodavci jasno iskazuju sve veće poverenje i spremnost da ih podrže.

Uz činjenicu da se broj takvih organizacija iz godine u godinu uvećava, ovaj trend predstavlja svojevrsno ohrabrenje da će se sa ovom praksom nastaviti i u budućnosti.

Uprkos činjenici da je u dobrotvornim akcijama zastupljenost određenih tema i korisničkih grupa veoma ograničena, treba imati u vidu da bi, bez rada i angažovanja neprofitnih organizacija koje se njima prvenstveno bave, te oblasti i grupe građana ostajale potpuno zanemarene ili ne bi bile podržane uopšte.

Koliki je značaj obnavljanja zadužbinarstva u Srbiji?

Trag fondacija je osnovala Zadužbinski fond, prvi takve vrste u regionu, iz kojeg će se sredstva koristiti za podršku aktivnim i odgovornim građanima koji menjaju svoje zajednice i celo društvo nabolje.

Inspirisana delima Miše Anastasijevića, Marije Trandafil i Ilije M. Kolarca, Trag je 2012. godine pokrenuo kampanju za kreiranje jedinstvenog zadužbinskog fonda, koja je okupila preko 200 pojedinaca, veliki broj kompanija, fondacija i drugih donatora iz Srbije i sveta.

Prikupljanjem sredstava u iznosu od gotovo 252.000 američkih dolara, stvoren je inicijalni fond od preko 750.000 dolara zahvaljujući podršci privatne fondacije Čarls Stjuart Mot, koja je donirala dvostruko veći iznos od prikupljenog.

Putem ulaganja, fond je tokom vremena narastao na gotovo 800.000 dolara i godinama će se uvećavati i omogućavati održivu podršku aktivnim i odgovornim građanima širom Srbije, koji doprinose svojim zajednicama i rade na izgradnji boljeg društva za sve nas.

Krajem 2021. godine, inspirisana svojim uspehom, Trag fondacija pripremila je i objavila svojevrsni vodič kroz modele izgradnje zadužbinskog i rezervnog fonda, pod nazivom „Ka finansijskoj održivosti organizacija civilnog društva u Srbiji”, koji je dostupan na sajtu Trag fondacije za slobodno preuzimanje.

Više informacija o propozicijama konkursa za 16. VIRTUS nagradu,  načinima prijavljivanja i sastavu žirija mogu se naći na sledećem linku: www.tragfondacija.org/virtus-nagrada.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari