Na aerodromu Ponikve, kod Užica, koji je bio uništen tokom NATO bombardovanja 1999. godine, privodi se kraju potraga za neeksplodiranim ubojnim sredstvima i njihovo uklanjanje, koje je započelo krajem aprila ove godine.


Radovi bi trebalo da se završe krajem juna, potom se očekuje međunarodni sertifikat o pirotehničkoj bezbednosti tog prostora, sa koga bi od jeseni mogli da sleću i poleću manji komercijalni avioni do osam sedišta. Međutim, do njegovog korišćenja za redovni aviosnki saobraćaj biće potrebno još vremena, novca, posebne opreme….

Na uklanjanju bombi sa aerodroma angažovane su firme UXB Balkans iz Sarajeva i PMC Inženjering iz Beograda, kao i pripadnici Sektora za vanredne situacije MUP Srbije.

Pre neki dan su pripadnici tog Sektora uklonili avionsku bombu od 1.000 kilograma i dužine oko tri metra, koju su pronašli u blizini aerodormske piste.

– U pitanju je avionska bomba MK 84, teška hiljadu kilograma, koja nosi 450 kg ekslopoziva. U početku smo mislili da nije eksplodirala, ali nakon postepenog otkopavanja utvrdili smo da u njoj nema eksploziva“, objasnio je Mihailo Marinković iz tima Sektora za vanredne situacije MUP Srbije.

Firma UXB Balkans završila je deo svog posla na istočnom delu poletno-uzletne piste i pojasa oko nje, a ostalo je da u narednih petnaestak dana svoje obaveze završi i firma PMC inženjering,

Saša Savić, direktor JP Aerodrom Ponikve rekao da je veoma zadovoljan dinamikom i kvalitetom radova, kao i podrškom Sektora za vanredne situacije koji je na aerdoromu angažovao petanest svojih pripadnika i koji svoje akcije koordinišu sa MUP, koji takođe na Ponikvama ima tri svoja pripadnika.

– Očekujem da će firma PMC inženjering iz Beograda završiti svoj deo posla u narednih petnaestak dana, a nakon toga trebalo bi da dobijemo sertifikat o tome da je pojas na 150 metara levo i desno od piste pirotehnički bezbeden. To znači da ćemo pokušati da krajem avgusta ili početkom septembra ove godine registrujemo aerodom kao letelište za manje avione“, najavio je Savić i objasnio da još mnogo toga treba da se uradi kako bi nekadašnji vojni aerodom poslužio za redovni civilni avio-saobraćaj.

Osim ranije donacije u iznoisu od 300.000 dolara, koja je omogućila početak radova prve faze, Ambasada SAD je pre nekokiko dana obezbedila još jednu donaciju, ali Savić kaže da još nije poznat njen iznos.

– Iako ne znamo vrednost nove donacije, ona je planirana za finansiranje topografskog snimanja oko 350 hektara dela aerodromskog zemljišta koje neće služiti za vazdušni saobraćaj. Ista donacija omogućiće nam i izradu studije izvodljivosti, koja treba da posluži kao osnov budućeg plana regulacije prostora koji će biti topografski snimljen, objasnio je Savić, podsetivši da se aerodom prostire na oko 550 hektara.

– Oko 200 hektara potrebno je za organizaciju vazdušnog saobraćaja, a ostali deo zemljišta, koji će biti topografski snimljen i za šta je Ambasada SAD obezbedila novu donaciju, biće ponuđen investitorima. Međutim, to će biti moguće tek kada budu završeni neophodni planski dokumenti tog prostora“, poručio je Savić.

Osim Ambasade SAD, donacije za prvu fazu radova ranije je obezbedila EU i to 200.000 evra, kao i Ambasada Kine koja je poklonila bager i kamion, vrednosti od 150.000 do 200.000 evra.

Uništeni zrakoplovi

Procena je da je aerodom Ponikve tokom NATO bombardovanja 1999. godine bombardovan sa oko 900 različitih projektila. Ranije je obnovljena aerodromska pista dužine 3,1 kilometara, ali u aerodormskim kaponirima još uvek se nalazi osam uništenih aviona domaćeg vazduhoplovstva, čije će uklanjanje, kako je Savić istakao, sačekati bolja vremena.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari