Vesić bahato odbacio struku 1Foto: FoNet/ TV FoNet

Nakon što je Naučno -nastavno veće Građevinskog fakulteta izglasao i obznanio odluku da neće učestvovati u daljem razvoju projekta beogradskog metroa, a s obzirom da brojne primedbe stručnjaka te visokoobrazovne ustanove Komisija za žalbe Grada Beograd nije usvojila, gradska vlast je bez mnogo ulaženja u problem samo olako odbacila mišljenje i postupak jedne od najznačajnijih institucija koje bi trebalo da budu uključene u takav posao.

Na izjave zamenika gradonačelnika Beograda Gorana Vesića u kojima taj deo stručnjaka omalovažava komentarima da “nisu pobedili argumentima mišljenja drugih fakulteta”, te da su “sami sebe isključili iz posla u kome nisu ni učestvovali”, nižu se reakcije, a iz dela javnosti se zahteva da vlast obznani ko su drugi, posebno strani “stručnjaci” koji su metro projektovali, jer ta informacija još nije poznata.

– Nisu građevinski inženjeri izgubili bitku, kako to kaže zamenik gradonačelnika. Građevinski inženjeri, tih 200 sa fakulteta treba da projektuju metro. Ne projektuju ga građani, kao što su ovaj sada isprojektovali građani ministar finansija, zamenik gradonačelnika i predsednik Republike. Metro projektuju građevinski inženjeri, poneki elektromnašinski i saobraćajni. Ako oni kažu da ovo ne valja, onda to mora da se sluša. A ako se ovako vlast ponaša prema stručnjacima, onda da menjamo vlast, kaže za Danas arhitekta Dragoljub Bakić i napominje da ovako štetan projekat metroa mora da se spreči po svaku cenu, jer je to postalo pitanje nekoliko generacija i uništenja vodoizvorišta na Makišu.

Da je izjava zamenika gradonačelnika na račun “gubljenja bitke u borbi argumenata” Građevinskog fakultetada izrazito neprimeren i ponižavajući gest prema stručnim licima i predstavnicima institucije koja ima veoma dugu traduiciju,te koja je izgradila veliki broj inženjera i eksperata koji su kompetentni za rad u najpriznatijim svetskim ustanovama, smatra i Dragomir Ristanović iz Instituta RERI.

– Same reči “pobeda” i “sukob” jasno govore kako ova vlast doživljava zainteresovanu stručnu javnost. Nešto što državi treba da služi kao mehanizam za unapređenje, oni etiketiraju kao nešto čemu se treba suprotstaviti, a svaki predlog unapređenja se vidi kao napad ili se još češće politizuje. Javni uvid je nešto što treba da bude poprište za učešće javnosti, svojevrstan filter, kojim se preispituju planska rešenja i kasnije koriguju, u skladu sa javnim interesom i opštim dobrom. Nažalost, takva institucija javnog uvida pretvorila se u nešto što je poprište prepucavanja i borbe i to je poražavajuće za društvo, smatra Ristanović.

On dodaje da su na samoj javnoj sednici na kojoj je bilo rasprave o predlogu metroa, stručnjaci koji su predložili i stajali iza ovakvog rešenja metroa, “vrlo dogmatski ostali pri tome da je nešto izvodljivo”.

– Nije pitanje da li je nešto izvodljivo, več da li je izvodljivo na način koji je adekvatan, prihvatljiv i svrsishodan i u javnom interesu. To je ono na šta je zainteresovana stručna javnost uputila primedbe, ali su komentari automatski bili blokirani argumentacijom da ono što je postavljeno može da se izvede, objašnjava Ristanović.

“Vesićev jučerašnji napad na Građevinski fakultet Univerziteta u Beogradu, koji je dao negativnu ocenu projekta Beogradskog metroa od strane sadašnje vlasti, skandalozan je i sraman čin. Još je opasnije njegovo poverenje u strane stručnjake koje su platili da pokriju njihove prave namere i ponize domaću dokazanu struku”, ocenio je juče pokret Dveri, u saopštenju koje je, osim predsednika Boška Obradovića, potpisao i prof.dr Duško Kuzović.

Kako se u saopštenju navodi, skoro trio decenije traje “sistematsko uništavanje državnih univerziteta i instituta”, te da se strani stručnjaci u zemljama koje nisu njihovce vode pre svega profitom.

“U takvom svetu Beogradski Metro, koji ide iz ničega u ništa, koji košta tri puta više od realne cene, koji angažuje strance za projektovanje umesto domaćeg znanja, koji angažuje strance za izvođenje umesto domaćih firmi i radnika, umesto da podiže blagostanje u Srbiji podiže ekonomiju Francuske i Kine. Naravno, dugovi ostaju građanima Srbije: svaka osoba u Srbiji biće zadužena za novih 1.500 evra duga”, piše u saopštenju.

“Već ste napravili dovoljno pravnih i proceduralnih propusta u vođenju projekta da ima dovoljno materijala da se celokupan posao poništi, odgovorna lica sprovedu na višedecenijske zatvorske kazne, a kompanije koje učestvuju u pljački države Srbije tuže za odštetu”, navodi se dalje u saopštenju Dveri i dodaje: “Naš politički cilj je da naši stručnjaci projektuju Metro, da naše firme izvode radove na izgradnji, da trasa Metroa zadovoljava potrebe većine građana Beograda, da sačuvamo vodoizvorište Makiš od uništenja, da Metro bude razvojni projekat za Srbiju, da sve političke odluke budu transparentne i slede interese građana”.

Na izjave Gorana Vesića reagovao je i Beogradski odbor stranke slobode i pravde, koji od njega traži da objavi imena svih stručnjaka koje navodi, kao i da oni javno odgovore na primedbe Građevinbskog fakulteta.

“Da vidimo i mi kakvi su to stručnjaci pobedili i sa kojim argumentima, jer to nikako da saznamo u javnosti. Ako Goran Vesić to ne ume da uradi, pozivamo te silne stručnjake da daju kontraargument na svaku primedbu koju je dao Građevinski fakultet i javno stanu iza ovog projekta metroa. Valjda se niko ne stidi da kaže evo ja sam za to da metro ne prolazi ni pored glavne autobuske i železničke stanice, jer je to bolje. Neka kažu da evo ja stojim iza toga da će na Savskom trgu da bude više putnika nego na najprometnijoj stanici u Londonu ili da treba tuneli da idu pod zemljom na Novom Beogradu. Ti stručnjaci treba direktno da odgovore i zašto je ta trasa bolja od one iz 2012. godine koja je bila tri puta jeftinija, te da li će SNS trasa metroa zaista da reši probleme saobraćaja u Beogradu i kako”, navela je u saopštenju Mila Popović, predsednica GO Beograd SSP.

Ona je dodala da i da smo pred usvajanjem najpogubnijeg projekta za grad Beograd i celu Srbiju, koji se, umesto za građane, gradi za investitore.

“Gradi se metro koji ne spaja centre Starog i Novog Beograda i koji će mnogo mali broj građana koristiti. Čak i oni ispred čijih kuća će biti metro neće imati potrebu da ulaze u njega jer ih neće voditi nigde”, navodi Popović.

Prihvaćene izmene – možda, nekada

Komisija za žalbe delimično je usvojila primedbe grupe građana „Po meri metro“, za proširenje prve linije metroa, koje bi išlo od Požeške ulice, ka Ceraku i Petlovom brdu. Međutim, Prema Vesićevim rečima, to je samo otvorena mogućnost da se jednog dana taj krak i dogradi.

„Ta primedba je delimično prihvaćena, to znači da je u plan Beogradskog metroa ušla i ta trasa. Međutim, ona u prvoj fazi neće biti izgrađena, ali postoji mogućnost da se jednog dana, neko drugi kada bude gradio, ili dograđivao, pošto se metro gradi uvek i dograđuje kao svuda u svetu, da se uradi i taj krak. Ta mogućnost je ostavljena“, kazao je Vesić.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.