Vučić prekršio bezbednosne protokole da bi ispratio fudbalere 1Foto: FoNet/Twitter/FSS

U kolikoj meri je motivacioni govor predsednika Srbije Aleksandra Vučića uticao da fudbalska reprezentacija Srbije pre dve nedelje pobedi Portugal nije poznato.

Ono što jeste, međutim, to je da je donevši odluku da “iznenadi” fudbalere u avionu pred samo poletanje za Lisabon, predsednik Srbije ugrozio ugled aerodroma Nikola Tesla u stručnoj međunarodnoj javnosti.

Naime, predsednik Srbije odlučio se 12. novembra za krajnje neuobičajen korak – zajedno sa nepoznatnim brojem ljudi, ušao je u avion Er Srbije, proćaskao i poželeo sreću članovima fudbalskog nacionalnog tima.

“Ja sam došao da vam kažem koliko poštujemo vaš trud, rad i izgranje na terenu. U dogovoru sa Vladom Srbije izdvojićemo za vas kao dodatnu premiju od milion evra, ukoliko ih pobedite, da možete da podelite. Ne umem da vam kažem idite i igrajte, ja vam kažem idite i pobedite ih, a mi ćemo da poštujemo kakakv god rezultat bude ukoliko se budete borili i dali sve od sebe, a mi znamo da ćete to da uradite – reči su predsednika Vučića praćene jakim aplauzom fudbalera i stručnog štaba. Ceo ovaj nastup predsednik je podelio na svojim nalozima na društvenim mrežama, odakle su ih preuzeli brojni mediji.

Ipak, više sagovornika Danasa, profesionalno upućenih u bezbednosne protokole na aerodromima, istaklo je da je ovaj ispraćaj bez presedana.

Naime, to da predsednici, premijeri, članovi vlade i drugi funkcioneri dolaze na aerodrom nije neuobičajeno. Najzad, godišnje se obavi onoliko dočeka stranih delegacija i zvaničnika. Ta pitanja su, kako nam je rečeno, definisana bezbednosnim pravilnicima aerodroma i poprilično su jednostavna. Uglavnom je potrebno da kabinet zvaničnika, u ovom slučaju predsednika Republike, unapred pošalje dopis u kojem obaveštava nadležne u aerodromu kada će doći, kao i ko će sve biti u delegaciji.

Što dovodi do prvog pitanja bez odgovora u slučaju Vučićevog odlaska na aerodrom. Naime, Danas je za potrebe ovog teksta poslao pitanja kabinetu predsednika, Er Srbiji, aerodromu Nikola Tesla i Ministarstvu unutrašnjih poslova, raspitujući se da li je pre odlaska na aerodorom poslat dopis. Odgovori su nam stigli samo iz kompanije Er Srbija obaveštavajući nas da je to pitanje u potpunosti u nadležnosti aerodroma. Bez dozvole, istakli su naši sagovornici, u bescarinsku zonu aerodroma ne mogu da uđu ni direktor neke od avio-kompanija ili direktor Direktorata civilnog vazduhoplovstva.

Kako su istakli Danasovi sagovornici, čak i u slučaju da je dopis u kojem se najavljuje dolazak poslat, to ne abolira predsednika ili bilo kog drugog zvaničnika od bezbednosne provere koju prolaze svi putnici koji ulaze u bescarinsku zonu. Ta provera je obavezna za sve izuzev za uniformisane policajce koji rade na aerodromu. Svi ostali, uključujući i posadu koja radi na letovima, moraju da prođu kroz bezbednosnu proveru. Jedan naš sagovornik navodi da bi “bio jako srećan kada bi znao da je predsednik Vučić prošao kroz tu bezbednosnu proveru”, dok drugi dodaje da sumnja da na aerodromu radi bilo ko ko bi se usudio da predsednika vrati u slučaju da zaobiđe protokole.

Najproblematičnije u celoj poseti, prema oceni naših sagovornika, je ulazak predsednika i njegovih saradnika u sam avion koji je već bio spreman za poletanje. Naime, u pitanju je bio “bezbednosno sterilan” avion u kojem je sve već provereno – putnici, posada, prtljag, oprema…I u takvoj situaciji, predsednik i njegovi saradnici ulaze u avion, razgovaraju i slikaju se.

“Takve stvari su jako opasne”, rekli su nam sagovornici. Oni nisu mogli da se sete slučaja da je neki drugi zvaničnik ulazio u avion a da nije bio putnik, a pogotovo u avion koji je tek trebalo da poleti.

“Na aerodromima u svetu nikoga nije briga ko je u Srbiji predsednik, premijer i ostalo. Jedino što ih zanima je da li su poštovani bezbednosni protokoli”, navodi naš sagovornik.

Danasovi sagovornici ističu da pitanje bezbednosnih provera nije isključivo nacionalno pitanje, već da se radi o međunarodnim standardima koji je svaki aerodrom na svetu dužan da poštuje. Ova pravila su posebno stroga od terorističkih napada od 11. septembra 2001. godine. Kako nam je rečeno, kada je bezbednost u pitanju niko niko ne veruje i svako proverava putnike čak iako su u tranzitu. Na pitanje da li onda hipotetičko kršenje protokola od strane predsednika Srbije može da utiče na međunarodnu reputaciju aerodroma Nikola Tesla svi kojima je postavljeno su odgovorili sa – apsolutno.