Četiri nova dampera za rudnike u Boru i Majdanpeku 1Foto: Gorica Tončev Vasilić

Površinskim kopovima nekadašnjeg Rudarsko topioničarskog basena Bor, danas Srbija Ziđin Kopera krstare teška vozila, veliki kamioni koji u jednoj turi mogu da prevezu dve stotitine u kusur tona. Zbog svojih gabarita izgledaju zatrašujuće, ali su od velike pomoći, pa ne čudi što je kineska kompanija u proteklih godinu dana „flotu“ teških vozila ojačala sa 11 velikih NTE kamiona nosivosti 240 tona.

Ovakav kamion u proseku dnevno preveze 5.600 tona materijala, bilo rude ili raskrivke.

Košta oko 2,5 miliona dolara.

Prevozeći materijal veliki kamion u jednom danu pređe 160 kilometara i potroši 2.800 litara nafte.

Materijal koji godišnje preveze damper, čak i u tonama, piše se sa sedam cifara.

U borskom rudniku su sračunali da jedan veliki kamion preveze 2,044 miliona tona materijala, pređe 58.400 kilometara i potroši 1,022 miliona litara nafte i 24 gume.

I mada su na prvi pogled ove cifre izuzetno velike, nadležni u rudnicima u Boru i Majdanpeku kažu da NTE 240 kamione odlikuje visoka efikasnost, mala potrošnja goriva, velika pouzdanost i niski operativni troškovi.

To je potvrdilo sedam takvih dampera koji su pre godinu dana stigli za kopove „Veliki Krivelj“ u Boru i „Južni revir“ u Majdanpeku.

– Kamioni iz prethodne ture imaju ostvarenih 6.163 do 6.586 moto-sati. Prosečna raspoloživost im je bila skoro 97 procenata, iako je fabrička garancija u prvoj godini korišćenja oko 95 odsto. Za to zasluge pripadaju i vozačima, jer kamioni daju očekivane rezultate samo ako se na pravilan način koriste i ako se čuvaju – objašnjava zamenik rukovodioca elektromašinskog održavanja u „Velikom Krivelju“ Nenad Đorđević.

Za dva nova NTE 240 kamiona, koja su stigla sredinom novembra, na kopu „Veliki Krivelj“ bio je prvi radni dan.

Odmah po završenoj montaži upućena su u središte kopa, na najdublju etažu, sa koje su rudu boljeg sadržaja vozili do primarne drobilice.

Nadležni na kriveljskom kopu kažu da su NTE kamioni, uglavnom angažovani za prevoz rude.

-U zavisnosti od prerade i aktuelnih potreba koristimo ih i na jalovini. NTE damperi imaju drugačiju konstrukciju korpe, pa mogu više materijala da „ponesu“ i tako doprinesu većoj produktivnosti. Brže i bolje se kreću po terenu, a vozači kažu i da su udobniji, komotniji, pregledniji – rekao je zamenik upravnika kriveljskog kopa Nemanja Aničić.

Sa nova četiri kamiona, u Boru i Majdanpeku, ne računajući mala “tonli” vozila, ima ukupno 64 dampera.

Na površinskom kopu u “Velikom Krivelju” ih je 30, a u “Južnom reviru” 34.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari