
Vest da su poslovni prihodi u prošloj godini porasli za devet odsto bila bi pozitivna za većinu kompanija. Ali to nije dovoljno i za Gradsko saobraćajno preduzeće Beograd (GSP).
U prethodnih pet godina, od 2020. zaključno sa 2024. godinom, Gradsko saobraćajno preduzeće Beograd napravilo je gubitak od oko 95 miliona evra.
Prošle godine, kao i prethodnih, GSP je zabeležio gubitak i to od 17,4 miliona evra. To je 2,5 puta više nego prethodne godine, ali i dvostruko manje nego u 2022. godini kada je GSP izgubio čak 40 miliona evra.
Međutim, prošle godine je eksplodirala i zaduženost. Dugoročni krediti preduzeća povećani su za skoro četiri puta, sa 17 na 84,5 miliona evra. Kratkoročne obaveze prema bankama su povećane za trećinu, sa 47,3 na 63,4 miliona evra.
Ukupna rezervisanja i obaveze preduzeća su povećana sa 153 miliona evra na kraju 2023. na 245 miliona evra na kraju 2024. godine.
Pogoršanje poslovnih rezultata GSP-a dolazi usred velike promene i faktički privatizacije javnog prevoza u Beogradu. Prošle godine je konzorcijum privatnih prevoznika dobio desetogodišnju koncesiju za 84 prigradske linije na potezima 300, 400 i 500 vrednu 1,34 milijardi evra.
Takođe je prošle godine obavljen tender i za linije na potezu 100 i 700, koji je dobila „Strela“ iz Obrenovca.
Na kraju, u toku je i tender za dobijanje linija na potezu 600, za koji se spekuliše da je takođe namenjen Streli.
Inače ovo preduzeće drži dobar deo prigradskih linija, a nedavno je podnelo ponudu za preuzimanje akcija Laste.
Tokom prošle, a i ove godine sindikati u GSP-u organizovali su proteste protiv predaje linija privatnicima, ali bez nekog efekta.
Iako je tokom prošle godine ostao bez nekih Linija, GSP je ostvario poslovne prihode od 23,4 milijarde dinara ili 200 miliona evra i to je bio rast u odnosu na prethodnu godinu.
Međutim, nakon raskida ugovora sa Kenkartom 2023. o naplati prevoza čini se da je nastao haos. Kako se navodi u napomenama uz finansijske izveštaje za prošlu godinu nakon izbacivanja Bus plusa, zbog čega je turska firma tužila grad Beograd za naknadu štete od 17 miliona evra, primena ugovorene metodologije za obračun prihoda i cene usluge, kao ni praćenje realizacije ugovorenog obima prevoza nije bila moguće.
Tokom prošle godine osnovano je novo preduzeće JKP Naplata prevozne usluge Beograd čija je primarna delatnost naplata prevozne usluge. Do uspostavljanja novog sistema za upravljanje vozilima javnog prevoza i obračun rada prevoznika nisu se primenjivali članovi ugovora koji se odnose na metodologiju obračuna cena i prihoda, navodi se u napomenama.
Za 2024. godinu zaključen je ugovor sa gradom o prevozu putnika kojim je povećana cena po kilometru, pa je otud i povećanje prihoda GSP-a prošle godine u odnosu na 2023.
Sam na konto integrisanog transportnog sistema (ITS) grad je prošle godine isplatio GSP-u skoro 19 milijardi dinara. Od početka ove godine, odlukom gradonačelnika, prestala je naplata prevoza u javnom prevozu, pa ćemo tek videti koliku će to rupu ostaviti u gradskom budžetu.
Inače sa 200 miliona evra, GSP je ostvario skoro trećinu ukupnih poslovnih prihoda u celom sektoru gradskog i prigradskog prevoza.
Među tim prihodima, važnu ulogu imaju i subvencije od grada. Prihod od subvencija prošle godine iznosio je 3,75 milijardi dinara ili više od 30 miliona evra. Gradski sekretarijat za saobraćaj je smanjio davanja sa 3,2 na 2,65 milijardi dinara. U 2023. godini otplaćen je kredit EBRD-u iz 2015. koji je otplaćivao grad, pa te donacije nije bilo u 2024. Zato je dotirano 735 miliona dinara za finansijski lizing autobusa.
Osnovni kapital GSP-a je na kraju 2024. iznosio 38,4 milijarde dinara, a akumulirani gubitak 36,7 milijardi dinara, tako da je ukupni kapital gradskog saobraćajnog preduzeća 8,2 milijarde dinara ili nešto manje od 70 miliona evra. Recimo, 2020. godine kapital je iznosio 160 miliona evra.
Istopio ga je akumulirani gubitak koji je za ovih pet godina povećan sa 244 miliona na 314 miliona evra.
Uzrok gubitka može se podeliti na dva izvora. Iz poslovanja je izgubljeno 8,9 miliona evra, a iz finansiranja čak 13,7 miliona evra. U odnosu na prethodnu godinu poslovni gubitak je povećan za dva miliona, ali je gubitak iz finansiranja zato udvostručen.
Ovde dolazimo do enormnog skoka duga GSP-a. Dugoročne obaveze preduzeća u prošloj godini skočile su pet puta i to se uglavnom odnosi na kredite uzete od banaka. Na kraju 2023. godine nije bilo dugoročnih kredita kod banaka, dok su na kraju 2024, godine oni dostigli više od 60 miliona evra.
Ukupno sa lizingom, dugoročne finansijske obaveze su na kraju prošle godine dostigle 84,5 miliona evra, u odnosu na 17 miliona evra godinu pre.
Najveći kredit prošle godine podignut je kod AIK banke – 6,4 milijardi dinara, sa efektivnom kamatnom stopom od 8,57 odsto. Nominalna kamatna stopa se sastojala od marže od 3,5 odsto plus 5,75 odsto koliko je iznosila referentna kamatna stopa NBS u tom trenutku. Samo iznos naknade za ovaj kredit koji je banka naplatila je 37,5 miliona dinara.
Pored toga GSP je zaključio ugovore o kreditiranjima i sa Srpskom bankom (2,4 miliona evra) sa efektivnom kamatnom stopom 8,57 odsto i Alta bankom od koje je pozajmila 2,5 milijardi dinara sa EKS 9,49 odsto.
Povećane su i kratkoročne obaveze sa 13,45 milijardi krajem 2023. na 16,3 milijardi krajem prošle godine i to najviše zbog povećanja finansijskih obaveza za 1,7 milijardi dinara.
Kratkoročne obaveze nastale su po osnovu kredita, lizinga i zajmova od drugih komunalnih preduzeća kao što su Beogradske elektrane, Parking servis ili Infostan.
Kako se navodi u finansijskim izveštajima u 2024.godini isteklo je založno pravo po dva osnova, ali je zato za kredit od AIK banke dat zalog vredan 7,9 milijardi dinara i to u obliku prihoda od ugovora sa gradom o prevozu putnika iz decembra 2023. godine, sve do 2031. godine.
Povećanje dugova prati i sve veća otplata kamata, pa su troškovi kamata u 2024. godini udvostručeni u odnosu na 2023. sa 495 miliona skočili su na milijardu dinara. Takođe, 370 milion dinara je plaćeno za zatezne kamate za dugove dobavljačima
GSP je prošle godine uplatio i avans turskom proizvođaču tramvaja Bozonkaja od kog je naručio 25 tramvaja u visini 7,5 milijardi dinara.
Kako se upravlja GSP-om može se videti iz sporova koji se vode protiv ovog preduzeća.
U toku 2024. godine protiv JKP GSP Beograd je pokrenuto 115 privrednih sporova od čega je najviše pokrenulo preduzeće za trgovinu rezervnih delova “Ferotehna”. Procena pravne službe je da će 100 odsto sporova biti rešeno u korist dobavljača.
U toku 2024. godine i 242 radnika je pokrenulo sudski spor protiv preduzeća. Sporovi se odnose na naknadu zaostale zarade, nezakonite otkaze, jubilarne nagrade, a najviše za neisplaćene troškove ishrane. Procena je da će GSP 222 spora izgubiti, a 20 dobiti, Ukupna vrednost sudskih sporova u prošloj godini je 2,2 milijarde dinara.
Najveći konkurent u gradskom i prigradskom prevozu GSP-u je Strela Obrenovac. Ova firma je prošle godine ostvarila 61 milion evra prihoda, ali i dobit od skoro devet miliona evra. Inače, prihodi Strele prošle godine su se udvostručili u odnosu na 2023, a upetostručili u odnosu na 2021. godinu.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.