Većina ni ne zna da je BusPlus penzionisan: Reporter Danasa u autobusu prvog dana Šapićevog sistema naplate 1foto Miroslav Dragojević Danas

Od danas je počeo novi sistem naplate karata u javnom prevozu u Beogradu i taj početak je izgledao baš onako kako bi se očekivalo od sistema koji je prvi put predstavljen juče, a počeo da se primenjuje već danas.

Na liniji 707 konfuzija. Većina putnika ni ne zna da je „BusPlus“ penzionisan, a kamoli kako novi sistem radi. Oni koji „znaju“, ne znaju na koji broj da pošalju SMS. A oni koji znaju i to, kao recimo Danasov reporter, umesto karte, od operatera dobijaju poruku o grešci. To što ni u autobusima, ni na stanicama nema ama baš nikakvog obaveštenja o tome kako se u Beogradu plaća karta za prevoz, sigurno neće biti od pomoći nijednom od milion ipo putnika koji danas budu ušli u neko od vozila javnog prevoza.

Karte se od danas plaćaju slanjem SMS poruke na odgovarajući broj. Prvo što zato radim jutros pri ulasku u autobus, pokušavam da pošaljem SMS kako bih uplatio vremensku kartu od 90 minuta.

Tu nailazim na prvi problem jer dobijam obaveštenje da „primalac ne može da se doda“, kao i da „njihov broj telefona nije važeći“.

Većina ni ne zna da je BusPlus penzionisan: Reporter Danasa u autobusu prvog dana Šapićevog sistema naplate 2
Foto: Screenshot

Brišem broj, pokušavam opet, iskače mi isto obaveštenje.

Tek nakon nekoliko puta i izlaska pa vraćanja u polje za slanje novog SMS-a, broj je prihvaćen.

Šaljem SMS sa tekstom „A90“ kako bih kupio vremensku kartu od 90 minuta za prvu zonu. Odmah mi stiže odgovor da sam uspešno kupio kartu.

Ono što, na prvi mah, uviđamo jeste da u samoj poruci piše da smo za broj telefona (gde je naveden moj broj telefona) kupili kartu.

Većina ni ne zna da je BusPlus penzionisan: Reporter Danasa u autobusu prvog dana Šapićevog sistema naplate 3
Foto: Screenshot

Tu se postavlja pitanje, da li će moj broj telefona biti izložen tuđim pogledima, ako znamo da kontrolori preko iste te povratne poruke proveravaju da li smo kupili kartu.

Kao i da li se time ugrožavaju privatne informacije građana, a takođe se otvara i prostor za zloupotrebe (primer radnika Wolt-a).

S obzirom da u povratnoj poruci piše tačan broj karte koju smo kupili, otvara se i pitanje zašto je bilo potrebno da se u njoj nalazi i naš broj telefona.

Ipak, možda su ovi problemi i predaleko od trenutnih razmišljanja putnika u beogradskim autobusima, s obzirom da većina ne zna ni čak ni kako da uopšte kupi kartu, pa nije ni došla dotle da brine da li će svaki kontrolor koji to poželi moći da dođe do njihovog broja telefona.

Iz razgovora sa nekoliko putnika zaključujemo da mahom ne znaju ni zašto su uklonjeni validatori, a da nisu ni znali da je od jutros na snagu stupio novi sistem.

Oni koji za to znaju, nisu sigurni na koji broj treba da pošalju SMS, ni šta u njega da unesu.

A jedan građanin navodi da ne bi poslao SMS ni da zna na koji broj.

Kako objašnjava, nema potrebe da ga šalje odmah, to će učiniti tek kada vidi kontrolu.

S obzirom da još uvek ne znamo tačan kapacitet nove službe kontrolora, takozvanih „Belih“ i kolika će biti pokrivenost vozila kontrolom, a i ako znamo da kontolori nose upadljive plave prsluke, ova ideja, iako nemoralna, mnogima sigurno zvuči racionalno.

A ako znamo da povratni SMS stiže u roku od nekoliko sekundi, ideja je itekako ostvariva.

Ono gde se, takođe, vidi da ljudi mahom još uvek nisu obavešteni da je započeo novi sistem, jeste to što građani još uvek otkucavaju svoje kartice na validatorima u vozilima privatnika, u kojima nisu uklonjeni.

Građani time samo „bacaju“ svoj novac, s obzirom da im to što su platili tu kartu ne bi važilo ukoliko bi u vozilo ušli „Beli“ da izvrše kontrolu.

Gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić naglasio je da će kontrole u autobusima biti odmah od početka, ali, kako je objasnio, to neće biti represivno.

Ipak, ukoliko sistem ne zaživi ubrzo i ako građani budu plaćali karte samo kada vide kontrolore, gubici grada biće veliki. Pa je pitanje kako će novi sistem prevazići ove prepreke i do kada će novi kontrolori, „Beli“, biti „uzdržani“.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari