Najznačajnija globalna smotra proizvođača automobila, 82. sajam u Ženevi, juče je otvorio hale za poslovne ljude i predstavnike medija, dok će za široku publiku zvanično otvaranje biti sutra. Svetskoj javnosti do 18. marta biće prikazano 140 novih modela, među kojima je juče predstavljen i „fijat 500L“, čija je prototipska proizvodnja u kompaniji Fijat automobili Srbija, u Kragujevcu, počela 13. decembra prošle godine.

Jučerašnjoj svetskoj promociji ovog modela pored ostalih, prisustvovao je predsednik Srbije Boris Tadić i izvršni direktor Grupe Fijat Krajsler Serđo Markione, zatim ministar ekonomije i regionalnog razvoja u Vladi Srbije Nebojša Ćirić, direktor kompanije Fijat automobili Fransoa Olivije, bivši srpski minister ekonomije Mlađan Dinkić, gradonačelnik Kragujevca Veroljub Stevanović i drugi.

– Proizvodnja i izvoz automobila doprinose boljem rejtingu naše zemlje i predstavljanjem novog Fijatovog modela izrađenog u kragujevačkoj fabrici, predstavljena je i Srbija. Uz to, ova proizvodnja doprineće ukupnoj stabilizaciji ekonomskih prilika u zemlji, koja bi izgledala znatno drugačije kada bismo imali bar deset ovakvih kompanija. Zbog toga ćemo nastaviti sa privlačenjem stranih investicija, jer danas se svi bore za nova tržišta. Pažljivo analiziramo situaciju na automobilskom tržištu u svetu, a neke kompanije će morati da presele proizvodnju u zemlje u kojima mogu da dobiju odgovarajući kvalitet, ali i nešto jeftiniju proizvodnju. Na toj mapi, Srbija je novi-stari proizvođač, jer se na neki način vraćamo, ne samo ‘fići’, vraćamo se i projektu „Jugo Amerika“ – rekao je Tadić i podsetio da će novi „fijat 500L“ biti izvožen i u SAD.

On je ocenio da će zahvaljujući proizvodnji tog modela u Kragujevcu, Srbija imati 1,5 milijardi evra veći bruto društveni proizvod i naglasio da je otpočinjanjem proizvodnje u kragujevačkoj fabrici „ispunjeno obećanje građanima koji sada mogu imati više poverenja u svoju zemlju“ dodajući da su građani „najzaslužniji za ovaj projekat“. Tadić je ocenio da proizvodnja „fijata“ za Srbiju „znači veoma mnogo“ i da se prvi efekti te proizvodnje mogu očekivati početkom sledeće godine.

Na ženevskom sajmu predsednik Srbije susreo se i sa izvršnim direktorom Fijat-Krajslera Serđom Markinoneom, njihovo „isprobavanje“ novog modela i poziranje ispred njega bio je deo promocije. Osim promocije u tom susretu bilo je reči i o svetskoj krizi, a jedan od zaključaka je da se početkom sledeće godine može očekivati poboljšanje ekonomije u svetu, a samim tim i u Srbiji.

Ministar ekonomije i regionalnog razvoja Nebojša Ćirić rekao je da je svetska promocija Fijatovog modela 500L demantovala sve one koji su sumnjali da će ovaj projekat biti realizovan.

– Ovo je najveća Fijatova investicija i ovaj automobil pokazuje zašto smo toliko truda, vremena i novca ulagali u ovaj poslovni aranžman – istakao je Ćirić, napominjući da će serijska proizvodnja početi između 10. i 15. aprila.

Bivši ministar ekonomije Mlađan Dinkić, koji je i potpisao ugovor sa Fijatom, takođe se juče našao u halama ženevskog sajma. On očekuje da će ta proizvodnja da pokrene razvoj domaće privrede, pre svega industrije, a tvrdi da će Srbija od izvoza automobila da ostvaruje godišnji devizni prihod od oko 1,5 milijardi evra.

– Srbija konačno proizvodi automobil svetske klase. Mi smo već dugo vremena bazirali svoj izvoz na izvozu sirovina i repromaterijala, ali Srbija da bi se razvijala mora da ima bar jedan ovakav proizvod visoke tehnološke vrednosti i evo, kao i pre nekoliko decenija, u Kragujevcu se ponovo proizvodi model svetske klase – rekao je Dinkić i dodao da osim izvoza Srbija može da očekuje i indirektne pozitivne efekte kroz rad komponentaša, jer se 80 odsto delova novog automobila proizvodi u našim fabrikama.

Pored novog Fijatovog modela, među 140 evropskih i svetskih premijera, pažnju javnosti na Sajmu automobila u Ženevi, svakako će, tvrde poznavaoci automobilske industrije, privući „volvo V40“ koji sa prvim vazdušnim jastukom za pešake, smeštenim između prednjeg branika i motora, važi za najbezbedniji automobil na svetu. Interesantan je i „golf GTI“ kabriolet, kao i „BMW M135“ koji ima šestocilindrični tvin pauer turbo benzinski motor sa svih 320 konjskih snaga. Pažnju privlači i „hjundai 130 CW“, čije će se karoserijsko izdanje predstavljeno na ovom sajmu, u Srbiji pojaviti već tokom jeseni. Posetioci će moći da vide nove generacije Audija i Mercedesa A klase, a u halama su izloženi i takozvani supearautomobili „ferari F 12 berlineta“ i „lamborgini avendator Spajder“ i drugi.

Mali automobili u borbi za evropsko tržište

Ženeva – Mali automobili na Ženevskom salonu automobila elegantniji su i sportskiji jer se svetski proizvođači bore za zaradu u Evropi pokušavajući da primame kupce uzdržane zbog ekonomske krize. Fordova premijera je B-maks (B-Max), „subkompakt“ namenjen porodicama, dok je Mercedes u potrazi za mlađim kupcima – ispod 50 godina, za svoju novu A klasu. Audi je predstavio treću generaciju svoje serije A3 koja je pre 15 godina bio prvi „kompakt“ u vrhunskom segmentu tržišta. Fiat je lansirao „500 L“, produženu verziju svog malog gradskog automobila „500“, koja se pravi u Srbiji, a Tojota je „naoštrila“ hibridnu verziju svog bestselera – „jarisa“ da bi mu dala agresivniji izgled. Pežo postavlja nov standard auto-industrije time što je njegov novi 208 manji od svog prethodnika. Svi ti novi modeli su daleko od vremena kada su mali automobili bili jeftini i oskudno opremljeni. Mada i dalje troše malo goriva i malo zagađuju, ovi modeli su opremljeni najnovijim sigurnosnim uređajima i na rubu su luksuza čime se „kompaktna“ primiče „subkompaktnoj“ diviziji, a obe zajedno čine oko 80 odsto podaje na evropskom tržištu. Beta

Nova brend strategija

Prema zvaničnim informacijama iz torinske centrale Fijata, kragujevački model 500 L deo je „nove brend strategije koja ima za cilj da ponudu obogati modelima koji će moći da zadovolje različita interesovanja kupaca“. Istovremeno, model 500 L „zadržava dimenzije i efikasnost vozila B klase“, te time „zadovoljava potrebe kupaca i za prostorom i za komforom“. U prilog ovome govori i informacija da je Fijat 500 L dug 414 santimetara, širok 178 I visok 166 santimetara, da ima petoro vrata, i da će se, u početku, proizvoditi verzija tog vozila sa pet sedišta. Novi model sa sedam sedišta, biće, kako se navodi, dug 425 santimetara, i u Kragujevcu će se, prema nezvaničnim informacijama, proizvoditi pod nazivom Fijat 500XL.

Serijska proizvodnja od aprila

U Kragujevcu bi od aprila do kraja godine sa proizvodnih linija i montažnih traka u FAS-u trebalo da siđe oko 30.000 automobila „fijat 500L“. Već naredne godine iz pogona FAS-a moglo bi da izađe više od 150.000, a možda i predviđenih 200.000 vozila, koliki je kapacitet kragujevačke fabrike, uz mogućnost da se u njoj organizuje i proizvodnja od 300.000 automobila godišnje. Više od 95 odsto automobila proizvedenih u FAS-u prodavaće se na evropskom, američkom i ostalim svetskim tržištima.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.